Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hyväksytte nykyvaatteiden laaduttomuuden?

Vierailija
19.07.2026 |

Vielä kymmenen vuotta sitten hyviä vaatteita sai rahasta. Nykyään ei enää. Laatu on romahtanut kautta linjan. Ongelma on yleisesti tiedossa ja silti käytännössä kaikki hyväksyy sen.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suuri osa suomalaisesta lampaanvillasta päätyy ylijäämäksi ja ongelmajätteeksi, sillä villaa tuotetaan maassa enemmän kuin sitä jalostetaan."

Siinä teille mietittävää.

Koska suomalaiset lampaat on jalostettu tuottamaan lihaa. Villa on niissä sivutuote.

Suomalainen lampaanvilla on silti hyvää villaa. Ongelma on aina sama, pienten vaate-erien tuottaminen Suomessa on kallista, ja monetkaan ihmiset eivät osaa suhtautua vaatteisiin riittävän arvostavasti. Eli maksaa niistä riittävästi. 

Mitä itse maksaisitte käsin kehrätystä, käsin kudotusta suomenlampaan villapaidasta? Melkein ikuisesta, toki.

Vierailija
22/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän pääasiassa 90-luvulla ostamiani vaatteita.

M56

Sama täällä. Onneksi niitä löytyi autotallista ja kokokin on pysynyt samana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä löytyy kotimaisia vaatemerkkejä joista osa jopa ommellaankin Suomessa. Ostan heiltä ja lisäksi ompelen itse.

Mitä koneita sulla on?

Minulla on ompelukone, saumuri ja neulekone.

Vierailija
24/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välttynyt päänsäryiltä, ostan vaatteeni käytettynä ja materiaali ykköskriteerinä.

Vierailija
25/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaikki vaatteeni kivijalkakirppiksiltä tai Vintedistä. 

Housuista/farkuista maksan korkeintaan kympin ja paidoista 1-8 euroa. Juhlamekon tämän kesän juhliin löysin 15 eurolla. 

Enempää en suostu maksamaan, kun laatu tosiaan on mitä on. Käytän muutamia kertoja ja laitan sitten ehjänä pysyneet mutta nyppyyntyneet/vähän venähtäneet/kulahtaneet Uffille tai kirppiksen ilmaislaatikkoon, kummasti ne kelpaa vielä eteenpäin. Ja pahiten kärsineet leikkelen siivousräteiksi. 

Mutta joo, mulla on vielä ysärin lopulla ostettuja vaatteita, jotka edelleen käytössä.

Ja just leikkelin yhden (vasta nyt rispaantuneen!) collegepuseron pesurätiksi, jonka ostin esikoiselle n. 12 vuotta sitten käytettynä kirpputorilta, piti sitä paljon ja sen jälkeen sitä piti vielä pikkuveljensäkin. Pesty ja pidetty siis varmaan sata/satoja kertoja. Ja kesti aika hiton hyvin! Ennen tosiaan vaatteet tehtiin paremmin. 

N45

Etkö korjaa vaatteitasi?

Vierailija
26/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hyväksyn niinku silleen kivasti.

Vierailija
27/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suuri osa suomalaisesta lampaanvillasta päätyy ylijäämäksi ja ongelmajätteeksi, sillä villaa tuotetaan maassa enemmän kuin sitä jalostetaan."

Siinä teille mietittävää.

Koska suomalaiset lampaat on jalostettu tuottamaan lihaa. Villa on niissä sivutuote.

Suomalainen lampaanvilla on silti hyvää villaa. Ongelma on aina sama, pienten vaate-erien tuottaminen Suomessa on kallista, ja monetkaan ihmiset eivät osaa suhtautua vaatteisiin riittävän arvostavasti. Eli maksaa niistä riittävästi. 

Mitä itse maksaisitte käsin kehrätystä, käsin kudotusta suomenlampaan villapaidasta? Melkein ikuisesta, toki.

Ongelma on myös siinä, etteivät ihmiset osaa enää huoltaa vaatteitaan ja asusteitaan.

Vierailija
28/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä löytyy kotimaisia vaatemerkkejä joista osa jopa ommellaankin Suomessa. Ostan heiltä ja lisäksi ompelen itse.

Mitä koneita sulla on?

Minulla on ompelukone, saumuri ja neulekone.

Mikä neulekone?

Vierailija
29/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan käytettynä kirpputoreilta netistä ja paikan päältä ja materiaali edellä. Ostan vain puuvillaa, villaa, merinoa, silkkiä ja viskoosia käyttö- ja juhlavaatteisiin ja urheiluvaatteisiin sitten myös kaikkea muuta. 

Jos ostan uutena, niin ostan laadukkaita merkkejä materiaali edellä. 

Kaikki kengät nahkaa. 

En suostu pukeutumaan muoviin. 

Vierailija
30/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Housuista/farkuista maksan korkeintaan kympin ja paidoista 1-8 euroa. Juhlamekon tämän kesän juhliin löysin 15 eurolla. 

Enempää en suostu maksamaan, kun laatu tosiaan on mitä on. Käytän muutamia kertoja ja laitan sitten ehjänä pysyneet mutta nyppyyntyneet/vähän venähtäneet/kulahtaneet Uffille tai kirppiksen ilmaislaatikkoon, kummasti ne kelpaa vielä eteenpäin. Ja pahiten kärsineet leikkelen siivousräteiksi. 

Mutta joo, mulla on vielä ysärin lopulla ostettuja vaatteita, jotka edelleen käytössä.

Ja just leikkelin yhden (vasta nyt rispaantuneen!) collegepuseron pesurätiksi, jonka ostin esikoiselle n. 12 vuotta sitten käytettynä kirpputorilta, piti sitä paljon ja sen jälkeen sitä piti vielä pikkuveljensäkin. Pesty ja pidetty siis varmaan sata/satoja kertoja. Ja kesti aika hiton hyvin! Ennen tosiaan vaatteet tehtiin paremmin. 

N45

Etkö korjaa vaatteitasi?

En korjaa, ellei oo just kyseessä joku laadukkaampi ja hyvin istuva vaate.

Ne toki kannattaa korjata. Huonolaatuisempia ei. 

N45

Vierailija
31/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy ja siksi teetän vaatteeni räätälillä. Kallista lystiä, mutta kun laskee kuinka paljon pidempään vaatteeni kestävät niin ei se itseasiassa niin paljoa haittaa. 

Vierailija
32/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joku aika sitten moitteet tuttavaltani kun olin ostanut 39 eur maksaneen T-paidan. Hän oli ostanut "samanlaisen" alle kympillä. Kun sitten vertailtiin materaalia, tuttavani puserosta näkyi läpi. Niin ohutta neulosta vaate oli. Olemme kumpikin yli 60-vuotiaita eli emme halua esitellä rintaliivejämme kaikelle kansalle. 

Vierailija
33/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyttävä se mitä on tarjolla ja mihin on itsellä varaa. Ostan harvoin vaatteita, tarpeeseen ja mikä sopii kroppaan. Jätän erilaiset halpis-ale-laarit yleensä väliin. 

Vierailija
34/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N45

Etkö korjaa vaatteitasi?

En korjaa, ellei oo just kyseessä joku laadukkaampi ja hyvin istuva vaate.

Ne toki kannattaa korjata. Huonolaatuisempia ei. 

N45

Miten korjaat ne?

Vierailija
35/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Vintedistä vanhempia vaatteita. Esim. 90-luvulla H&M:nkin laatu oli erilaista, jos haluaa halpismerkkejä käyttää. Vintagea löytyy ihan mukavasti, myös livekirppiksiltä. Uutena en osta kuin alusvaatteet ja sukkikset ja sukat.

Vierailija
36/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että itse ompelee vaatteet tai on Suomessa ommeltu ei kerro laadusta yhtään mitään. Kangas se on mikä merkitsee. 

Vierailija
37/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksykään. En osta mitään akryyli tai polyesteri riepuja, jotka myrkyttää koko maailman mikromuovilla. Ei ole mikään pakko ostaa niitä huonolaatuisia vaatteita.

Vierailija
38/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 4 euron t-paitoja. Reikiä ilmestyi jo vajaassa vuodessa ja kangas ohenee nopeasti ja haalistuu ja väljistyy muodottomaksi.

Vierailija
39/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen itse kaiken paitsi farkut ja ulkoilutakit.

Vierailija
40/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että itse ompelee vaatteet tai on Suomessa ommeltu ei kerro laadusta yhtään mitään. Kangas se on mikä merkitsee. 

Aivan. Ja itse ompelemalla valitsee myös kankaan.