Miten pidätte mielitekonne kurissa painonpudotuksessa?
Itse olen ollut puolitoista vuotta sellaisella pätkädieetillä, että jätän yhden aterian pois ja olen jättänyt myös namit minimiin. Mutta ruokalajeja syön mitä vaan.
Ajattelin, että kun painon pudottaminen riittää, niin lisään sen puuttuvan aterian.
Mutta: Miten pidätte mielitekonne kurissa. Muut perheestä syö tietty normaalisti, joten täällä on myös esim herkkupitkoja. Välillä joudun ottamaan, kun en en kestä makeannälkääni.
Olen pudottanut nyt 29 kiloa ja jatkan vielä
Mitä apua makeanhimoon?
Kommentit (32)
Olen sallinut itselleni kohtuullisen määrän herkkuja. Korkeintaan 2-3 herkkua viikossa. Sellaiset noin 140 kcal kokoiset mahtuvat minun dieettiin. Esimerkiksi kerran viikossa yksi saunaolut, 1 pieni pala marjapiirakkaa tai 10 kpl irtokarkkeja. Ei ne dieettiä kaada, jos ovat harkitusti mukana kokonaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itselleni ruoat valmiiksi annoksina pakkaseen. Tämä helpottaa säännöllistä ruokailua, joka myös sitten pitää verensokerin tasaisena eikä napostelutarvetta tule. Pakastimessa on aina valmiita ruoka-annoksia, kun tulee töistä väsyneenä tai on muuten vain kiirettä. Teen kerralla useamman viikon ruoat, ja tilaan raaka-aineet kotiin. Kotiinkuljetuksen hinta on pieni siihen verrattuna, että kaupassa kävisi useasti ja aina mielitekojen tai ihan tavan vuoksi ottaa eurolla parilla jotain pientä hyvää.
....Ja pienestä hyvästä tuli mieleen, että itselleni ei sovi totaalikieltäytyminen. Toisille se on ainoa keino olla joutumatta herkuttelukierteeseen. Ruokatilauksen mukana tilaan aina etenkin nyt kesäaikaan mehujäitä. Syön sieltä muutaman kerran viikossa päivällisen jälkiruoaksi mehujään, eli se on osana ateriaa eikä ylimääräinen napostelu.
Yksinasuvana helppoa, perhe tai puoliso tuo tietenkin lisähaastetta.
Luin lisää kommentteja ja tuli mieleen, että juon itse myös jonkin verran light-limuja. Kyllä, ne saattavat jopa lisätä näläntunnetta, mutta kun nekin on valmiina annoksina, niin määräänsä enempää ei voi lipittää. Siksi ostelen pepsimaksini tölkeissä, ja illalla saatan sellaisen juoda, mutta maksimissaan yksi illassa, yleensä menee ehkä joka toinen ilta.
Ihan veden juominenkin helpottaa niin nälästä kuin janosta johtuviia mielitekoja. Iso lasillinen aina ruoan kanssa (mieluiten vähän ennen). Överiksi ei tarvitse vetää ja kantaa vesisaavia koko ajan mukana.
Kofeiinipitoisia juomia ei kannata juoda illalla. Vaikka sitä ei välttämättä itse aina heti huomaisi, niin kofeiinilla on tutkitusti vaikutusta unen laatuun. Kofeiinin puoliintumisaika on yksilöllisesti vaihdellen 3 - 7 tuntia, eli puolet nautitusta määrästä poistuu elimistöstä tuossa ajassa. Joka tapauksessa keskimäärin, jos nauttii 0,5 litraa Pepsi maxia (60 mg kofeiinia) illalla klo 19, niin aamulla klo 7 on vielä elimistössä 11 mg.
Onneksi onkin caffeine free pepsi maxia! Olen vaihtanut alkuvuodesta jo siihen. New year, new me. Toisinaan ostan kyllä muitakin, kuten jotain sokeritonta jaffaa. Kahvia juon 1-2 kupillista aamulla.
Ja tässä toki on myös yksi naposteluun vaikuttava asia - yöuni. Kun saa nukuttua riittävästi ja laadukkaasti, niin sekin vähentää napostelun tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itselleni ruoat valmiiksi annoksina pakkaseen. Tämä helpottaa säännöllistä ruokailua, joka myös sitten pitää verensokerin tasaisena eikä napostelutarvetta tule. Pakastimessa on aina valmiita ruoka-annoksia, kun tulee töistä väsyneenä tai on muuten vain kiirettä. Teen kerralla useamman viikon ruoat, ja tilaan raaka-aineet kotiin. Kotiinkuljetuksen hinta on pieni siihen verrattuna, että kaupassa kävisi useasti ja aina mielitekojen tai ihan tavan vuoksi ottaa eurolla parilla jotain pientä hyvää.
....Ja pienestä hyvästä tuli mieleen, että itselleni ei sovi totaalikieltäytyminen. Toisille se on ainoa keino olla joutumatta herkuttelukierteeseen. Ruokatilauksen mukana tilaan aina etenkin nyt kesäaikaan mehujäitä. Syön sieltä muutaman kerran viikossa päivällisen jälkiruoaksi mehujään, eli se on osana ateriaa eikä ylimääräinen napostelu.
Yksinasuvana helppoa, perhe tai puoliso tuo tietenkin lisähaastetta.
Luin lisää kommentteja ja tuli mieleen, että juon itse myös jonkin verran light-limuja. Kyllä, ne saattavat jopa lisätä näläntunnetta, mutta kun nekin on valmiina annoksina, niin määräänsä enempää ei voi lipittää. Siksi ostelen pepsimaksini tölkeissä, ja illalla saatan sellaisen juoda, mutta maksimissaan yksi illassa, yleensä menee ehkä joka toinen ilta.
Ihan veden juominenkin helpottaa niin nälästä kuin janosta johtuviia mielitekoja. Iso lasillinen aina ruoan kanssa (mieluiten vähän ennen). Överiksi ei tarvitse vetää ja kantaa vesisaavia koko ajan mukana.
Ai niin tästä tuli mieleeni, että juon vichyä, jotta en joisi limsaa. Kuten mainitsin, mulla tulee light-limsoista nälkä jostain syystä, mutta vichystä ei tule.
Pidän vichy-hetkeä herkutteluhetkenä. Huijaan itseäni siten.
En ennen juonut vichyä, mutta olin sen avuksi laihdutukseen. Sen poreilu muistuttaa suussa mukavasti limsan poreilua.
Ap
Jo avauksessa oli kerrottu, että muun perheen takia kotona on herkkuja, ja silti tulee kymmenen viestiä joissa neuvotaan että älä osta herkkuja kotiin. Eikö ihmiset voisi edes lukea ajatuksella aloitusta ennen kuin ryhtyvät kommentoimaan.
Itsellä ollut sama tilanne kuin ap:lla, että muun perheen takia herkkuja on aina kotona. Mulla helpotti tosi paljon ajan kanssa, eli jossain kohtaa ei tehnyt edes niitä herkkuja enää mieli kun olin leikannut sokerin minimiin.
Hyvä ap kun olet korvannut limut vichyllä! Itse vaihdoin limut maustettuihin kivennäisvesiin ja mehuvesiin. Silloin kun tekee jotain hyvää mieli, syön tummaa suklaata. Näin kesällä myös mansikoita, vadelmia, mustikoita, herneitä ja vesimelonia. En vedä enää ihan äärimmäistä dieettiä, en tavoittele kovaa laihtumista vaan hoikkana pysymistä.
Tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
En ostanut kotiini mitään "herkkuja". Niiden sijaan ostin hedelmiä. Syömäni ruoan määrää en vähentänyt, vaan vaihdoin korkeaenergiset ainekset vähäenergisiin.
Karkit kotona on kyllä ihan pahinta. Sitä tulee syötyä niitä väistämättä. Paras tosiaan on kun niitä ei osta kotiin.
Ei hommaan mitään taikatemppua ole. Herkkua tekee mieli niin pitää vaan päättää että silti sitä en ota.
Sori itsestäänselvyyden sanominen ääneen.
Mullakin olisi paljon vaikeampaa, jos taloudessa asuisi muita jotka söisivät herkkuja. Sinkkuna ollessa on helpompi kontrolloida ostoksiaan. Itse olen huomannut, että liikunta ja terveellisemmät ruokatottumukset kulkevat käsi kädessä. Tottakai raskaampi liikunta lisää nälkää, mutta ainakin itsellä ruokatottumuksista tulee kuin itsestään terveellisempiä, kun samaan aikaan myös liikun terveellisesti. Talvella jämähdin joksikin aikaa sohvaperunaksi ja heti alkoi kaikki epäterveellisten herkkujen himot heräämään.
Jotkut väittää, että kromi auttaa.
Yritä löytää joku ruokaan liittymätön asia, joka tuottaa mielihyvää. Makea on nopein ja helpoin mielihyväntuottaja, siksi sillä on menekkiä. Keksi tilalle joku muu.
Tahdonvoima on taito, ei ominaisuus.
Tätä on ihan tutkittukin. Tahdonvoimaa voi treenata siinä missä lihaksiaankin! Minusta se oli todella vapauttava tieto aikanaan, koska en tosiaan kotoa saanut mitään mallia pitkäjänteisyyteen. Lapsuuden perheeni on, anteeksi vain, todella roskainen. Ja siellä on ylipainoa, alkoholismia, tupakointia, sohvalla löhöämistä ainoana aktiviteettina jne.
Mutta täytyy myös sanoa, että ihan käytännössäkin se tahdonvoiman treenaaminen on heti vaikeampaa jos samassa taloudessa asuu muita ja kaikkialla lojuu pullapitkoja sun muuta.
Käytännön keinoista itselläni liikunta, riittävä vedenjuonti, laadukas ja riittävä uni ja aamun aloittaminen proteiinilla ovat auttaneet. Pahin on jos nukkuu huonosti, ei liiku ja aloittaa aamun jollain hiilarilla. Se on ennustanut ainakin itselläni herkkuhimoa tai tylsyyteen/ahdistukseen syömistä heti kun pääsee kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole niin hirmuisia mielitekoja mutta mä painankin vain 53kg ja enemminkin voisin saada kilon kaksi lisää.
Mieliteko menee ohi kun ei vaan anna periksi. Ei kukaan pakota sinua syömään makeaa jos et halua.
Ei mene, jos syömiskäyttäytyminen on häiriintynyttä. Mueliteko voi kestää vaikka viikon,eikä siihen auta veden juonti, tavallisen ruoan syönti tai yhtään mikään.
Minä en saa ostaa lainkaan mitään makeaa. Jos syön kolme ruutua suklaata, syön koko suklaalevyn. Kun en osta mitään, niin en voi myöskään syödä ja pärjään ilman. Tosin jos perhe syö makeaa, niin sitä on saatavana, mikä on hankalaa laihduttajalle.
Kofeiinipitoisia juomia ei kannata juoda illalla. Vaikka sitä ei välttämättä itse aina heti huomaisi, niin kofeiinilla on tutkitusti vaikutusta unen laatuun. Kofeiinin puoliintumisaika on yksilöllisesti vaihdellen 3 - 7 tuntia, eli puolet nautitusta määrästä poistuu elimistöstä tuossa ajassa. Joka tapauksessa keskimäärin, jos nauttii 0,5 litraa Pepsi maxia (60 mg kofeiinia) illalla klo 19, niin aamulla klo 7 on vielä elimistössä 11 mg.