Kyy puri rakasta koiraamme 😭
Se oli luikerrellut kuistille ja tällä alueella ei ole käärmeitä ollut 20vuoteen. Saako tuon käärmeen nyt tappaa kun on vaaraksi meidän eläimille ja tietty ihmisille?
Koira on nyt tiputuksessa ja pelkään että se kuolee. En kestä jos menetämme rakkaamme 😢
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Käärmeen saa aina tappaa jos pihaan tulee!
Ei saa. Kyy ja rantakäärme on molemmat rauhoitettu. Käärme pitää siirtää, sitä ei saa tappaa. Tappamisesta saa sakkoja.
Pääsimme kotiin. Se vasta-aine ois maksanut 600€. Onneksi nyt selvisi hengissä ja eläinlääkäri oli alle 200€.
Mutta vaikka koira on suht hyvässä kunnossa niin munuaisista ei vielä voi olla varma. Se selviää sitten.
Mutta Rakas on kuitenkin hengissä ap
Tämä kyykäärmeen suojelu ja hyysääminen on mennyt liian pitkälle! Ei suostuta myöntämään, että kyitä alkaa olla jo ihan liikaa, sielläkin, missä ei niitä ole ennen esiintynyt. Itse olen hysteerisen käärmekammoinen, enkä enää metsään uskalla mennä niiden takia.
Sitä perustetta kyiden suojelulle en ymmärrä, että ne pitävät myyräkannat kurissa, ei pidä paikkaansa:
- aikuinen käärme syö yhden hiiren/myyrän 2vk välein
-kissa tappaa monta myyrää päivässä ja hiiren se popsii suuhunsa
- KETTU on kaikista paras! Kettu metsästää ympäri vuoden, nappaa hiiren/myyrän jopa lumihangen alta, kun kissa viihtyy sisätiloissa ja käärme makaa talviuntaan monta kuukautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Kyy ja rantakäärme on molemmat rauhoitettu. Käärme pitää siirtää, sitä ei saa tappaa. Tappamisesta saa sakkoja.
Kukahan ne sakot tulee antamaan? Minun pihalta siirrän kyyn varmuudella pois. Pää lentää yhtäälle muut toisaalle. Todellakaan rupea niitä viemään muiden riesaksi. Pihalla leikkii 2kpl alle 3v lasta, kyyt ei mahdu samalle pihalle jämpti on näin, jos sellaisen näen en ota mitään riskiä että puree lasta vaikka kaulaan. Järjen käyttö on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyykäärmeen suojelu ja hyysääminen on mennyt liian pitkälle! Ei suostuta myöntämään, että kyitä alkaa olla jo ihan liikaa, sielläkin, missä ei niitä ole ennen esiintynyt. Itse olen hysteerisen käärmekammoinen, enkä enää metsään uskalla mennä niiden takia.
Sitä perustetta kyiden suojelulle en ymmärrä, että ne pitävät myyräkannat kurissa, ei pidä paikkaansa:
- aikuinen käärme syö yhden hiiren/myyrän 2vk välein
-kissa tappaa monta myyrää päivässä ja hiiren se popsii suuhunsa
- KETTU on kaikista paras! Kettu metsästää ympäri vuoden, nappaa hiiren/myyrän jopa lumihangen alta, kun kissa viihtyy sisätiloissa ja käärme makaa talviuntaan monta kuukautta
Kyllä kyillä on paikkansa luonnossa mutta nimen omaan luonnossa ei pihoilla. Minun mielestä luonnonvalinta toimii tässäkin, sellainen kyy joka on niin fiksu että luikertelee koloonsa sen minkä suomuista lähtee ihmisen tullessa paikalle saa jatkaa sukuaan. Joka jää möllistelemään, pääsee ainoastaan. Sillain se pitäisi susien ja muiden vastaavien kanssa olla. Kyyt ja sudet ei luonnosta lopu, esim venäjällä on suomen kokoisia alueita kansallispuistoina käytännössä asumattomina. Siellä susia riittää meidänkin tarpeisiin ja kyitä kans
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jää kiinni...
Voitte soittaa apua ja kyy siirretään kymmenien kilometrien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi kyy ihan melkein vahingossa ajoleikkurin alle. Oli perässä vaan riekaleita.
Meillä oli jäänyt auton tai traktorin alle.
Kurkia pihamaalle, ne tykkää käärmeistä. Muutenkin niin kaunis lintu ja se rääkäisy suorastaan hivelee korvia.
Kippasin yhden kyyn mökillä kusiaispesään, seuraavana päivänä oli vain raato jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Voitte soittaa apua ja kyy siirretään kymmenien kilometrien päähän.
Joo, varmasti soitellaan apua jonkun kyyn takia ja aletaan maksamaa siitä että sen saa kymmenien kilometrien päähän josta sitten seuraava soittaa apua ja tuo sen kyyn takaisin kun kuskaa kymmenien kilometrien päähän hänkin. Jo ihan ympöristösyistä säästetään ne poltetut bensalitrat ja lapoilla halki poikki ja pinoon
Vierailija kirjoitti:
Kurkia pihamaalle, ne tykkää käärmeistä. Muutenkin niin kaunis lintu ja se rääkäisy suorastaan hivelee korvia.
Millä muuten meinasit järjestää kurkia pihalle kyitä syömään?
Ulkomaan reissuilla jos käärme on tullut vastaan niin se on useimmiten päätynyt pataan. Tullut itsekin maistettua. Hyväähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään sitä kyytä saa kostona tappaa.
Eiköhän se lemmikki siitä selviydy. Kyy ei yleensä koko myrkkyään ruiskuta kohteeseen, jota se ei meinaa syödä.
Miten kyy muka arvioisi, että tämän minä syön, joten laitan koko annoksen myrkkyäni, ja tätä vain puraisen, enkä aio edes syödä, joten päästän vain vain vähän myrkkyä. Luulenpa, että ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan maksaa eläinlääkärissä kyyn pureman hoito?
Nesteytys ja kipulääke on kohtuullisen halpoja, vastamyrkky sen sijaan maksoi muutama vuosi sitten n. 400e ja siihen sitten kaikki kulut päälle, niin helposti ei -päivystyksessä mennään sinne tonniin. Päivystyksessä sitten taas jo kallimpaa. Pelkällä iv-nesteytyksellä ja kipulääkityksellä voi selvitä 500eurolla.
Ei olisi meillä varaa noihin hoitoihin. Onneksi täällä maalla kukaan ei välitä, jos laittaa kyyn kirveellä paloiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan maksaa eläinlääkärissä kyyn pureman hoito?
Nesteytys ja kipulääke on kohtuullisen halpoja, vastamyrkky sen sijaan maksoi muutama vuosi sitten n. 400e ja siihen sitten kaikki kulut päälle, niin helposti ei -päivystyksessä mennään sinne tonniin. Päivystyksessä sitten taas jo kallimpaa. Pelkällä iv-nesteytyksellä ja kipulääkityksellä voi selvitä 500eurolla.
Ei olisi meillä varaa noihin hoitoihin. Onneksi täällä maalla kukaan ei välitä, jos laittaa kyyn kirveellä paloiksi
Se on juuri näin, vähän isommat lapset on hyvä valjastaa talkoisiin, käy ostamassa perhepakkauksen jäätelöitä ja jokainen tapettu kyy tuo koko jahtiporukalle jäätelön. Katoaa äkkiä kyyt pihapiiristä ja lähimetsistä. Lähimetsän hakkuuaukealla ei kyyn löytäminen ole temppu eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Pääsimme kotiin. Se vasta-aine ois maksanut 600€. Onneksi nyt selvisi hengissä ja eläinlääkäri oli alle 200€.
Mutta vaikka koira on suht hyvässä kunnossa niin munuaisista ei vielä voi olla varma. Se selviää sitten.
Mutta Rakas on kuitenkin hengissä ap
Miksi ei vasta-ainetta annettu? Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi kyy ihan melkein vahingossa ajoleikkurin alle. Oli perässä vaan riekaleita.
Meillä oli jäänyt auton tai traktorin alle.
Mulla jäi vahingossa pistolapion terän alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Omalla pihalla saa tappaa.
Nyt äkkiä iltapäivälehtien propagandan mukaan yhteyttä siihen teinipoikaan jolla on käärmeensiirtopalvelu ja maksatte pojalle parikymppiä + bensat että tulee siirtämään kyyn jonkun toisen riesaksi.
Tai sitten puolustatte omaisuuttanne hyökkäykseltä ja lapiolla kyy poikki.. Jos kyy tulee teidän pihapiiriin jossa koira kaiken lain mukaan saa olla vapaana, mielestäni voitte huoletta puolustaa omaa koiraanne kyiltä.