Verovaroilla ei tulisi hoitaa itse aiheutettuja sairauksia. Tai ainakin omavastuusta pitäisi reilusti nostaa.
Esimerkiksi alkoholin, tupakan ja huumeiden aiheuttamat sairaudet. Kukaan ei niitä työnnä toisen henkilön suuhun, eli on henkilön oma valinta käyttää niitä. Eli noiden aiheuttamat sairaudet henkilölle itselleen maksettavaksi.
Sitten esim. kun on uutisoitu tatuointien aiheuttamasta kohonneesta ihosyöpäriskistä... kukaan ei myöskään synny tatuoituna. Tatuointien ottaminen on täysin oma valinta. Jos tatuointien voidaan katsoa aiheuttaneen ihosyövän, niin kulut henkilölle itselleen maksettavaksi. Siinä tapauksessa korotettu omavastuu, jos tatuoitien voi katsoa myötävaikuttaneen syövän syntyyn, jos eivät ole syöpää suoraan aiheuttaneet.
Lihavuus ja sen aiheuttamat sairaudet... lihavuuskin on osittain oma valinta. Joten lihavuuden aiheuttamissa sairauksissa henkilölle itselleen maksettavaksi se osuus, joka voidaan katsoa johtuvan henkilön omasta toiminnasta.
Liikkumattomuuden aiheuttamat sairaudet myös itselle maksettavaksi, joko kokonaan tai korotetulla omavastuulla, ellei sitten henkilö itse ole liikuntakyvytön.
Ihan helposti pystytään koko Suomen osalta puhumaan jopa yli 10 miljardista eurosta, mitä ihmisten itse aiheuttamat sairaudet joka vuosi veronmaksajille maksavat.
Kommentit (26)
Vau miten kekseliäs ja uusi näkökulma!!! siis ikinä ei oo aikaisemmin jankannut samaa!! Askarrellaan sulle palkinto!
Sano asia lyhyemmin tai perusta blogi. Tämä on keskustelupalsta. Tekstisi on liian pitkä tänne.
”Jännä” kun ei aloituksessa lueteltu urheiluvammoja. Mutta ne on sitten taas niitä parempien ihmisten vammoja niin ei lasketa.
Miten muuten tässä skenaariossasi arvioitaisiin mikä on vaikka itseaiheutettu syöpä ja mikä ei?
Lyhyesti: aloittaja vihaa ylipainoisia tatuoituja päihteiden käyttäjiä.
Tupakan ja alkoholin hinnasta varmaan 90% on veroja, että kyllä käyttäjät ovat varmaan hoidonsa maksaneet. Toisin on epäterveellisen ruuan syönti, liikkumattomuus tai liika urheilu. Erinäisistä leikkauksista voisi säästää, kunhan ihmiset liikkuisivat.
Joo urheiluvammat ne vasta viekin verorahoja. Ja työstressin aiheuttamat sairaudet ja sairaskohtaukset.
Mikä on itseaiheutettua? Monet syövät (ihosyöpä, keuhkosyöpä) voivat olla, mutta eivät aina. Raskauskin on itse aiheutettu tila. Huono suuhygienia, liikkumattomuus, liike (mitäs läksit hiihtämään, itse kaaduit huolimattomuuttasi), mielenterveyden haasteet.
Kyllä se on niin, että kaikki hoidetaan - tai ei ketään. Useista syistä ensimmäinen vaihtoehto on parempi.
Vierailija kirjoitti:
”Jännä” kun ei aloituksessa lueteltu urheiluvammoja. Mutta ne on sitten taas niitä parempien ihmisten vammoja niin ei lasketa.
Miten muuten tässä skenaariossasi arvioitaisiin mikä on vaikka itseaiheutettu syöpä ja mikä ei?
Tai vaikka auto-onnettomuus. Jos joudut kolariin niin kenen vika? Itsepähän menit auton tai pyörän rattiin tai olit vaan kävelyllä.
Aloitus on vaan oman vihan purkamista.
Kuka olisi tämä henkikö, joka "katsoisi" taudin itseaiheutetuksi?
Työllistettäisiinhän tuolla valtavasti väkeä ainakin tuomioistuimissa, kun päätöksistä valitettaisiin.
En ole samaa mieltä.
En tupakoi, en juo, en ole ylipainoinen, ei ole tatuointeja. Liikun aktiivisesti, mutta en mitenkään reuhtoen tai hampaat irvessä tai liian riskialttiisti eli saan tästäkin kultaisen tähden, sillä en altista itseäni turhille vammoille tai onnettomuuksille.
Minulla on kotoa malli juomiseen, röökaamiseen, sohvalla löllötykseen ja ahmimiseen. Olen aikuisena voinut valita toisin.
Mutta.
En kannata tuollaista dystooppista asennetta kuin aloituksessa. Se johtaisi täysin turhiin kuolemiin ja hirveisiin kuluihin muuta kautta kun olisi kamala kehitysmaameininki. Sama kuin tietynlaisessa tukien leikkauksessa; onko se sen arvoista kun sitten on yhä enemmän kurjuutta ja levottomuutta? Mielestäni ei.
Jo nytkin se sama raha mikä voitaisiin käyttää lapsiin ja nuoriin ja päihdekuntoutukseen ja kotimaan talouden elvytykseen, käytetään mielummin siihen että niitä juoppoja ja narkkeja pelastetaan, paikataan, korjataan talteen ja että lihotetaan jo rikkaiden pankkitilejä.
Talousvihollisemme ja rahareikämme ovat ihan muualla kuin elintasosairaissa ja köyhissä.
Ja kyllä mielestäni liikkumista pitäisi lisätä, on järkyttävää miten moni sairastuu ihan vain kun ei liiku yhtään.
Haluaisin silti että hekin voisivat hyvin ja alkaisivat liikkua, en että heitä rankaistaan eväämällä heiltä terveydenhuolto.
Joo ja kaikki hammashoito! Jos olisivat harjanneet niin ei olisi tullut reikiä.
Suomi kahteen osaan. Yhdet noudattaa tätä sinun ideaa itseensä. Ja toisia hoidetaan kaikissa ongelmissa joita haluaa. Ei muiden puolesta saa päättää että jätetäänpä heitteille.
Onneks sulla on näköjään tosi ankee laiffi. Hyvä, käytä kaikki elonpäiväsi tämmösten tuskailuun.
Taivaan iloissa sitten nautit, täällä kannattaa vaan murehtia katkerana tommosii.
Taidankin vetää paukut sun verorahoilla ja katsoo netflixii, minkä ostin just sun veroilla.
Kiitos sulle, et järkkäät!
Totta. Erektiohäiriöiden ja kaljuuden hoito omakustanteiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten tässä skenaariossasi arvioitaisiin mikä on vaikka itseaiheutettu syöpä ja mikä ei?Tai vaikka auto-onnettomuus. Jos joudut kolariin niin kenen vika? Itsepähän menit auton tai pyörän rattiin tai olit vaan kävelyllä.
Aloitus on vaan oman vihan purkamista.
"Tai vaikka auto-onnettomuus. Jos joudut kolariin niin kenen vika? Itsepähän menit auton tai pyörän rattiin tai olit vaan kävelyllä."
No vaikka itse kuinka noudattaisit liikennesääntöjä, voit silti joutua kolariin, jos sieltä vastaan tulee se kaahaava rattijuoppo tai huumekuski. Vielä, jos se sattuu oikein itsetuhoinen olemaan ja yrittämällä yrittää tähdätä siihen sivulliseen/sivullisen autoon. Tuolloin ei ole mielestäni sen sivullisen vika.
Ei tuollaisen riskiä voi kokonaan pudottaa nollaan oikein muuten, kuin linnoittautumalla pysyvästi kotiin. Jos silläkään. Tarkoittaisi sitä, ettei kotoa ikinä mentäisi minnekkään. Ei edes töihin, kouluun tai kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kaikki hammashoito! Jos olisivat harjanneet niin ei olisi tullut reikiä.
Et näytä tietävän, että hammasluun laatu on osittain myös perinnöllistä? Geenit vaikuttavat osittain myös suun bakteerikantaan sekä hampaiden asentoon. Kaikki nuo vaikuttavat omalta osaltaan siihen, kuinka herkästi hampaat reikiintyvät. Toki suuhygienia vaikuttaa eniten, mutta toiset saa ihan geenien osalta hampaiden kestävyyteen huonommat kortit kuin toiset.
Mites kun punaisen lihan syönti lisää syöpäriskiä?
Olen ehdottanut hyvin järkevää ja oikeudenmukaista tapaa, mutta se poistetaan täältä jatkuvasti eli sairausvakuutusmaksu pitäisi periä henkilön rasvaprosentin mukaan.
.laita urheilun vammat listalle myös.