Mitä tehdä, jos psykiatri ei ota vakavasti sitä, että psyykelääke vaikuttaisi tunne-elämään?
Monikin normaali kansalainen voi tietää, että psyykelääkkeillä voi olla vaikutuksia tunne-elämään. Psykiatri ei kuitenkaan kunnolla noteerannut asiaa, vaan laittoi kaiken sairauden syyksi, skitsofrenia. Olen minäkin lukenut että skitsofreniassa voi tunne-elämä latistua. Kuitenkin olen tehnyt havaintoja,että tunne-elämäni on muuttunut lääkkeen oton jälkeen.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut lääkettä, mutta psykoosilääkkeet latistavat tunne-elämää, kuten psykoosisairauskin. Sopeutuminen uuteen tilanteeseen ja sairauteen vie aikaa. Jokainen psykoosi kuitenkin vaurioittaa aivoja lisää, joten riskejä lääkityksen kanssa ei kannata ottaa. Jos olisin sinä, seurailisin ainakin puoli vuotta-vuoden.
Ja lisäys: seurailemisella tarkoitin että otat asian puheeksi, älä lopeta lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut lääkettä, mutta psykoosilääkkeet latistavat tunne-elämää, kuten psykoosisairauskin. Sopeutuminen uuteen tilanteeseen ja sairauteen vie aikaa. Jokainen psykoosi kuitenkin vaurioittaa aivoja lisää, joten riskejä lääkityksen kanssa ei kannata ottaa. Jos olisin sinä, seurailisin ainakin puoli vuotta-vuoden.
Juu, seurataan tilannetta. Mutta kyllä minun mielestä myös skitsofreenikolle pitäisi saada tunne-elämä kuntoon eikä vain lääkitä robotiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, seurataan tilannetta. Mutta kyllä minun mielestä myös skitsofreenikolle pitäisi saada tunne-elämä kuntoon eikä vain lääkitä robotiksi.
Samaa mieltä. Kannattaa kuitenkin varautua siihen mahdollisiuteen, että se ei ihan samanlaiseksi palaa. Mutta olen samaa mieltä kanssasi!