Miksi jotkut pääsevät eläkkeelle ennen virallista eläkeikää?
Virallinen eläkeikä on Suomessa 70-vuotta, mutta aina tuntuu löytyvän ihmisiä jotka kehuvat ja rehvastelevat kerskuen päässeensä eläkkeelle 60- tai jopa 30-vuotiaana?
Kommentit (44)
Jos on eläkevakuutus, voi jäädä eläkkeelle silloin kun huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastapainona on eläkeikäiset jotka roikkuu työssä vaikka kuuluisivat eläkkeelle.
Suurin osa meistä vapaista taiteilijoista jatkaa työntekoa myös vanhuuseläkkeellä. Vai etkö ole koskaan kuullut yli 65-vuotiaista, aktiivisesti luovaa työtään tekevistä kirjailijoista, säveltäjistä, muusikoista, laulajista, näyttelijöistä, kuvataiteiljoista jne?
Joo, minä olen kuullut, The Rolling Stones bändin "pojat" olisivat joutaneet eläkkeelle jo monta vuosikymmentä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa ja Tanskassa valtion virkailijoiden eläköitymisikä on 72 vuotta.
Ylin eläköitymisikä on 72 vuotta. Jos ei ole aikaisemmin tajunnut lähteä, niin 72 vuotiaana on pakko. Suomessa se on 69 vuotta ja nousee 70 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta USA:n presidentti saa porskuttaa virassaan kasikymppiseksi.
Se on presidentti. Siksi. Presidenteillä on erioikeudet.
Vierailija kirjoitti:
70 vuotta ei ole yhdyssana!! Voiko joku tulla kertomaan, että millä logiikalla te laitatte tuohon yhdysviivan? Oikeasti kiinnostaisi niin paljon.
Sekö tosiaan sinun persettäsi kirvelee ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 vuotta ei ole yhdyssana!! Voiko joku tulla kertomaan, että millä logiikalla te laitatte tuohon yhdysviivan? Oikeasti kiinnostaisi niin paljon.
No niinhän minä just sanoin. Että saanko selityksen, kun kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Heillä on kielikorva paleltunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän minä just sanoin. Että saanko selityksen, kun kiinnostaa
Entäs eläköitymisikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta moukkasuomi antaa käyttäjästään typerän vaikutelman.
Toinen
Työhaluni loppuivat kun kuulin miten romanit pääsevät eläkkeilleen tai vaikka eivät pääsisikään, heille annetaan vapaat kädet tehdä mitä huvittaa ja olla miten huvittaa.
Ottamalla eläkevakuutuksen. Oli 58 v minimi, nyt 60v.
Kenenkään alun eläkeikä ei tällä hetkellä taida olla 70 vuotta. Päin vastoin 70 vuotta on muistaakseni ollut ylin ikä johon asti virkamies on halutessaan saanut olla töissä mutta sitten on jäätävä eläkkeelle halusi tai ei. Kukaan ei kyllä ole enää parhaassa terässä tuon ikäisenä.
Itse tein olosuhteiden pakosta puolisen vuotta eläköitymisikäni yli, siis 65-vuotiaaksi. Hyvinkin joudun jo, ei enää pysy jatkuvissa uudistuksissa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko he eläkkeellä vai jääneet pois työelämästä? Eivät kaikki halua tehdä töitä eläkeikään asti ja jos taloudellinen tilanne ei sitä vaadi niin mikäs siinä. Avautuu työpaikkoja muille.
Eikä kaikilla ole töitä. Lisäksi on esimerkiksi osittainen vanhuuseläke. Itse en todellakaan usko, että mulle löytyy töitä 68 vuotiaaksi asti. Jos työt jossain alle kuusikymppisenä loppuu, niin en usko että mummoikäinen on se ensimmäinen rekrytoitava. Voi myös oma mielenkiinto töihin olla siinä vaiheessa aika vähäinen, jos asuntolainat ja muut isommat on maksettu.
"mummoikäinen"
Kyseessä on ikäsyrjintä ja edellinen 💩 kommentti huokuu sitä itteensä. Itse kuuskymppisenä tietotyöläisenä olen skarppi, koulutettu, työkykyinen ja työhaluinen. Toki työttömänä tässä menty parisen vuotta kun ikäsyrjinnän takia en töitä saa.
Työkkäri ei puolla opiskelua enkä pääse työvoimakoulutuksiin. Ei heillä ole mitään tarjota mun tilanteessa olevalle. Hakupakko kuitenkin neljään paikkaan kuussa ja tiedetään hyvin kaikki ettei töitä löydy. 💩Marinin 💩💩🤡 hallitus poisti ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivät silkkaa ilkeyttään. Valtava määrä ihmisiä putoaa köyhyyteen juuri ennen eläkeikää tämän takia. Ihanaa demarit ja muut persläpipuolueet jotka tuon päätöksen takana olette!
Vierailija kirjoitti:
Jos on eläkevakuutus, voi jäädä eläkkeelle silloin kun huvittaa.
Ei voi. Eläkevakuutusta ei makseta ulos ennenaikaisesti. Vasta vuotta tai paria ennen eläkeikää voidaan maksaa jos sen lunastaa näin aiemmin niin verotus on kovempi. Oikeasti tuosta ei pitäisi verottaa senttiäkään koska omia rahojaan siinä käyttää. Verot on jo maksettu. Korkeintaan voittoa voi verottaa sikäli kuin sitä on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes hakenut eläkkeelle kun pääsin 16 vuotiaana.
AP.
Olenkin joskus miettinyt kumpi se teikäläisten automaattinen eläkeikä on, 16 vai 18. Nyt selkesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko he eläkkeellä vai jääneet pois työelämästä? Eivät kaikki halua tehdä töitä eläkeikään asti ja jos taloudellinen tilanne ei sitä vaadi niin mikäs siinä. Avautuu työpaikkoja muille.
Eikä kaikilla ole töitä. Lisäksi on esimerkiksi osittainen vanhuuseläke. Itse en todellakaan usko, että mulle löytyy töitä 68 vuotiaaksi asti. Jos työt jossain alle kuusikymppisenä loppuu, niin en usko että mummoikäinen on se ensimmäinen rekrytoitava. Voi myös oma mielenkiinto töihin olla siinä vaiheessa aika vähäinen, jos asuntolainat ja muut isommat on maksettu.
"mummoikäinen"
Kyseessä on ikäsyrjintä ja edellinen 💩 kommentti huokuu sitä itteensä. Itse kuuskymppisenä tietotyöläisenä olen skarppi, koulutettu, työkykyinen ja työhaluinen. Toki työttömänä tässä menty parisen vuotta kun ikäsyrjinnän takia en töitä saa.
Työkkäri ei puolla opiskelua enkä pääse työvoimakoulutuksiin. Ei heillä ole mitään tarjota mun tilanteessa olevalle. Hakupakko kuitenkin neljään paikkaan kuussa ja tiedetään hyvin kaikki ettei töitä löydy. 💩Marinin 💩💩🤡 hallitus poisti ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivät silkkaa ilkeyttään. Valtava määrä ihmisiä putoaa köyhyyteen juuri ennen eläkeikää tämän takia. Ihanaa demarit ja muut persläpipuolueet jotka tuon päätöksen takana olette!
Itse odotan muutaman päästä koittavaa eläkeikää kuin kuuta nousevaa. Virittelen erilaisia projekteja ja hankkeita joilla saan kivasti lisätuloja pienen eläkkeen päälle. Voisin hyvin tehdä saman jo nyt työttömänä mutta sehän ei käy. Työkkäri katsoo yrittäjäksi ja lopettaa työttömyystuen maksun. Kyse ei ole yrittäjyydestä vaan modernista alustatyöstä jossa työn määrä sekä tulot vaihtelee suuresti. Toivottavasti joku päivä tämä muuttuu. Lisäksi, jos saa rahaa muualta ei tarvitse niin paljoa työttömyyskorvausta ja mahdollisia muita tukia. Kumma ettei tämä päättäjiä kiinnosta.
Onko aloittaja kuullut työkyvyttömyys- eli junttimaisesti sanottuna sairaseläkkeestä?
Itse jouduin 20 vuoden työrupeaman jälkeen onnettomuuteen ja työkyky meni siinä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua nuorena eläkkeelle pääseviä. Siis ööh, töissä pitäisi olla 68-vuotiaaksi.
Minne skitsofreenikko menee töihin?
Mutta USA:n presidentti saa porskuttaa virassaan kasikymppiseksi.