Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entinen kotihoidon työntekijä ei suosittele vanhustenhoitoa kenelläkään nuorelle. Hän haluaisi, mutta ei voi. Siinä menee oma terveys

Vierailija
15.07.2026 |

Tuoreen tutkimuksen mukaan yli puolet vanhuspalveluiden työntekijöistä harkitsee irtisanoutumista.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012114672.html

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat valittaa aina ja kaikesta. Kai alalla nyt jotain hyvääkin luulisi olevan. Eipä ihme, että ala on hoitajien mielestä niin surkea, kun kaikilla on aina niin negatiivinen asenne työtä kohtaan.

Vierailija
22/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai surkeat palkat. Joku 18 euron tuntipalkka ei surkea ole. 

No on se. Mä saan 40 €/h. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina hoitajat jaksaa vinkua.

Mikset itse ole töissä? 

Töissä olen. Miksi et itse ole töissä törppö.

Millä alalla? 

Only fans

Vierailija
24/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat valittaa aina ja kaikesta. Kai alalla nyt jotain hyvääkin luulisi olevan. Eipä ihme, että ala on hoitajien mielestä niin surkea, kun kaikilla on aina niin negatiivinen asenne työtä kohtaan.

Ehkä alalla on jotain pahasti pielessä? Esimerkiksi se surullisenkuuluisa hoitajamitoitus? 

Onhan tuo nyt hitonmoinen ongelma jos koulutetut ihmiset vaihtavat muihin töihin yhä enemmän. Eihän ketään alalle voi kepillä pakottaa. 

Vierailija
25/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menisitkö itse hoitajaksi? Jos et niin älä valita. 

Vierailija
26/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkalla pärjääkin on työolot surkeat. Joka vuorosta puuttuu työntekijä, sijaisia ei palkata, saatat olla vuoron ainoa jolla on lääkeluvat joten vastaat yksin kaikki lääkitykset. Paimennat lähes kielitaidottomia, on osaamisvajetta, et ehdi hoitamaan ketään siten kuin pitäisi. Otat vastaan omaisten haukut - ihan aiheellisestikin - miksei meidän pappa ole päässyt ulkoilemaan (no koska viimeiset sai aamupalan vartin ennen lounasta, eipä ole ehditty jos haluan kaikille ruokaa antaa)… olet töissä joulun, uudenvuoden, Vapun ja juhannuksen, samaa kuraa vielä pienemmällä miehityksellä painat viikonloppuisin. 

Ja asukkaat, yhä useampi kahden autettava jalaton puljataan jotenkin yksin kun ei ole työkaveria auttamassa eikä aika riitä. Pitäisi vahtia ettei Maikki syö kukkamultaa, mutta kun pitäisi olla myös vessassa vahtimassa ettei Pirkko putoa pytyltä ja samaan aikaan selvittää kansliassa lääkelistoja, vastata omaisille ja valmistella seuraavaa ruokailua. Päälle huono johtaminen, työpaikkakiusaaminen, huono työvuorosuunnittelu ja listojen saaminen viimetippaan ettei vaan tulevaisuutta voisi suunnitella kuukautta eteenpäin. 

Onnea vaan tuohon uravalintaan. T. Alan vaihtaja

Ihan perus akkavaltainen ala siis.

Vierailija
27/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai surkeat palkat. Joku 18 euron tuntipalkka ei surkea ole. 

No ei se noin hyvä ole kuin ehkä kaikkien lisien kanssa. Mutta kuka pesisi vanhusten kakkapyllyjä vaikka saisi 30 €/h?

Ajatus on epämiellyttävä. Putsattavana oleminen on ikävää potilaillekin vai sanotaanko heitä asiakkaiksi? Eikä tarvitse olla vanha vaan hoidettava voi olla minkä ikäinen hyvänsä.  Hoitokodissa, sairaalassa ja kodeissa. Siitä työstä kuuluu maksaa enemmän.

Vierailija
28/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman mielipiteen saa kertoa ihan rauhassa. Missäs sinä ameeba sitten työskentelet ja valitat.

Vierailija
29/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman mielipiteen saa kertoa ihan rauhassa. Missäs sinä ameeba sitten työskentelet ja valitat.

Tarkoitin että sun on turha märistä jos et itse ole hoitajan työtä kokeillut etkä edes aio kokeilla. 

Vierailija
30/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin että sun on turha märistä jos et itse ole hoitajan työtä kokeillut etkä edes aio kokeilla. 

Mitä mä nyt mukamas märisen. Mene vammainen muualle itkemään, jos et kestä toisten mielipiteitä. Taidat olla itse hoitoalalla, kun niin hermos menetät. Taisi osua arkaan paikkaan, kun et kritiikkiä kestä.

Vierailija
31/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palkalla pärjääkin on työolot surkeat. Joka vuorosta puuttuu työntekijä, sijaisia ei palkata, saatat olla vuoron ainoa jolla on lääkeluvat joten vastaat yksin kaikki lääkitykset. Paimennat lähes kielitaidottomia, on osaamisvajetta, et ehdi hoitamaan ketään siten kuin pitäisi. Otat vastaan omaisten haukut - ihan aiheellisestikin - miksei meidän pappa ole päässyt ulkoilemaan (no koska viimeiset sai aamupalan vartin ennen lounasta, eipä ole ehditty jos haluan kaikille ruokaa antaa)… olet töissä joulun, uudenvuoden, Vapun ja juhannuksen, samaa kuraa vielä pienemmällä miehityksellä painat viikonloppuisin. 

Ja asukkaat, yhä useampi kahden autettava jalaton puljataan jotenkin yksin kun ei ole työkaveria auttamassa eikä aika riitä. Pitäisi vahtia ettei Maikki syö kukkamultaa, mutta kun pitäisi olla myös vessassa vahtimassa ettei Pirkko putoa pytyltä ja samaan aikaan selvittää kansliassa lääkelistoja, vastata omaisille ja valmistella seuraavaa ruokailua. Päälle huono johtaminen, työpaikkakiusaaminen, huono työvuorosuunnittelu ja listojen saaminen viimetippaan ettei vaan tulevaisuutta voisi suunnitella kuukautta eteenpäin. 

Hyvä pointti. Miksi nämä surkeat työolot (ja palkat) ovat juuri naisvaltaisten alojen ongelma? Moni asia, mikä naisvaltaisilla aloilla arkipäivää, ei tulisi miesvaltaisella alalla kuuloonkaan! Vai onko miesvaltaisilla aloilla yleistäkin, ettei meinaa päästä vessaan työvuoron aikana?

Vierailija
32/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiset ovat korkeammin koulutettuja kuin miehet. Naisvaltaisia ammatteja ovat esimerkiksi lääkäri, juristi, pappi, tutkija jne.

Jossain vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa kaikki hoitajat ovat miehiä.

Vierailija
33/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hoitotyö on nykyisin ihan järkyttävän raskasta. Ja kotihoito on sitä aivan erityisesti. 

Hoitotyöhön on viime vuosina tullut lisäksi kaikenlaista extrasälää tehtäväksi. Kirjaaminen ja kaikenlainen tietokoneella nysvääminen on kasvanut räjähdysmäisesti. On monenlaista laatumittaria, arvointia, riskimittaria jne. Asiakkaat ja potilaat ovat tässä menneet pesuveden mukana. 

Johtamisesta en jaksaisi edes kirjoittaa. On esihenkilöä ja esihenkilön esihenkilöä ja kukaan näistä ei oikeasti tiedä, eikä välitä, siitä

millaista kentällä on. On niin helppoa vaatia kaikenlaista kun ei itse joudu tekemään. 

Olen sh, ykkösvapaallani selaan palstaa kun en muuta jaksa. 

Vierailija
34/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina hoitajat jaksaa vinkua.

Mikset itse ole töissä? 

Töissä olen. Miksi et itse ole töissä törppö.

Minä olen sairauslomalla vanhustyöstä. Paikat eivät enää kestä työn jatkuvaa fyysistä epäergonomiaa. Alanvaihto on ollut suunnitteilla jo pidemmän aikaa, osin työnantajavaihdoksestakin johtuen.

Vierailija
35/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinani olin Helsingin kaupungilla kotihoidossa töissä. Alkuun oli mukavaa- siis vuosia sitten-, oli aikaa asiakkaille, käytiin kaupassa, joillakin siivottiinkin. Ei ollut kiire seuraavaan paikkaan.

Lapsiperheissä oltiin silloin kun vanhemmilla oli joku meno tai lapsi sairaana. Mukavaa vaihtelua oli sekin.

Vanhukset oli aika hyväkuntoisia joten ei ollut fyysisesti raskasta. Mielenkiintoista oli tavata erilaisia ihmisiä ja nähdä kaikenlaisia koteja.

Mutta vuosien saatossa kaikki muuttui. Vanhainkoteja ajettiin alas ja kotona piti tosi huonokuntoisten muistisairaitten pärjätä.

Käyntimäärät lisääntyivät, aamupaikkoja saattoi olla lähes kymmenen ja aina oli joku työkaveri saikulla.

Ihan pelotti vastata aamulla puhelimeen kun tiesi että joku ilmoittaa ettei tule töihin. Mistään ei siihen hätään sijaista saa joten kiltisti jaoimme hänen työnsä jo täpötäysiin listoihimme.

Usein oma lounastauko venyi iltapäivään, rapussa häthätää työnsi jotain pientä suuhunsa ettei vallan kuukahda.

Nyt olen onneksi eläkkeellä mutta usein nään painajaisia vieläkin!

Hattua nostan kaikille jotka jaksavat vielä tuota työtä tehdä. Ihan mielenkiintoista kyllä jos vain on tekijöitä tarpeeksi.

Vierailija
36/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinani olin Helsingin kaupungilla kotihoidossa töissä. Alkuun oli mukavaa- siis vuosia sitten-, oli aikaa asiakkaille, käytiin kaupassa, joillakin siivottiinkin. Ei ollut kiire seuraavaan paikkaan.

Lapsiperheissä oltiin silloin kun vanhemmilla oli joku meno tai lapsi sairaana. Mukavaa vaihtelua oli sekin.

Vanhukset oli aika hyväkuntoisia joten ei ollut fyysisesti raskasta. Mielenkiintoista oli tavata erilaisia ihmisiä ja nähdä kaikenlaisia koteja.

Mutta vuosien saatossa kaikki muuttui. Vanhainkoteja ajettiin alas ja kotona piti tosi huonokuntoisten muistisairaitten pärjätä.

Käyntimäärät lisääntyivät, aamupaikkoja saattoi olla lähes kymmenen ja aina oli joku työkaveri saikulla.

Ihan pelotti vastata aamulla puhelimeen kun tiesi että joku ilmoittaa ettei tule töihin. Mistään ei siihen hätään sijaista saa joten kiltisti jaoimme hänen työnsä jo täpötäysiin listoihimme.

Usein oma lounastauko venyi iltapäivään, rapussa häthätää työnsi jotain pientä suuhunsa ettei vallan kuukahda.

Nyt olen onneksi eläkkeellä mutta usein nään painajaisia vieläkin!

Hattua nostan kaikille jotka jaksavat vielä tuota työtä tehdä. Ihan mielenkiintoista kyllä jos vain on tekijöitä tarpeeksi.

Tässä oli hyvä kuvaus siitä työstä. Ja tähän vielä lisäisin ne paskat työvuorolistat tyyliin AIVAIAV. Palkkaan olin tyytyväinen, mutta kaikki muu on täyttä paskaa. Minäkin näen edelleen painajaisia kotihoidon työstä, vaikka vaihdoin alaa jo kymmenen vuotta sitten.

Vierailija
37/37 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi iso epäkohta alalla on se, että esimies on tavoitettavissa vain virka-aikaan. Muuten hoitajat joutuvat keksimään, miten poissaolot paikataan. Nykyisessä työpaikassa naurettiin epäuskoisesti, kun kerroin tuosta systeemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän