Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toimittajilta ei enää vaadita suomen kielen osaamista?

Vierailija
15.07.2026 |

Käsittämättömiä kielivirheitä jatkuvasti Yleä ja Hesaria myöten. Eikö toimittajaksi ole enää tunkua, niin kuka tahansa halukas otetaan töihin? Enkä puhu nyt tästä kesäajasta, vaikka kai kesätoimittajillakin pitäisi olla kieli hallussa. 

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen punainen yliopisto opettaa punapropagandaa eikä oikeinkirjoitusta.

Punaisen värin ja ääripolitiikan näkeminen kaikkialla ei ole tervettä. Suosittelen käymään joskus ulkona hengittämässä happea.

Vierailija
62/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea osaavat toimittajat ovat aivan liian vanhoja, suurin osa eläkeiässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas kyllästyttää ainainen mediasta ja toimittajista valittaminen. Työ kuin työ. Olisi virkistävää, jos ruvettais porukalla arvostelemaan vaikka kukkakauppiaiden tai levyseppähitsaajien tunarointia. 

Hyvin harva meistä havaitsee lähes päivittäin kukkakauppiaitten tai levyseppien tunarointia. Toimittajien mokat ns. pistävät silmään päivittäin mediaa lukeville.

Vierailija
64/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sanomisiani vääristelee tämä puhelin. Aina saa muutella ja tarkastella tekstiä kun kirjoituksessa (nyt huomasin että muutti vääristelee sanan vääristelyä muotoon ja muutti tässäkin lauseessa). Lisäksi yrittää järjestää sanoja Englannin kielessä käytettävään järjestykseen. Taas on muuttunut kirjoittaa sana kirjoituksessa sanaan

Vierailija
65/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä nykylehdissä on tehdä raflaava juttu siitä, mitä joku sometähti on sanonut/tehnyt somessa ja kaupanpäälle jättää vielä linkki siihen postaukseen laittamatta.

Vierailija
66/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas kyllästyttää ainainen mediasta ja toimittajista valittaminen. Työ kuin työ. Olisi virkistävää, jos ruvettais porukalla arvostelemaan vaikka kukkakauppiaiden tai levyseppähitsaajien tunarointia. 

Viimeksi viime viikolla arvostelin levyseppähitsaajan työtä, koska sauma ei pitänyt ja jälki muutenkin oli laatutason alarekisterissä. Ihan yhtälailla kuin minä maksan lehdestä jota luen, maksan saumasta jonka hitsari tekee. Odotan molemmilta ammattitaitoa.

Vierailija
67/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, vaikea sanoa. En oikein usko, etteikö halukkaita olisi. Olen itse ammatiltani tutkija ja kirjailija, joka viime vuosina on saanut todeta, ettei kirjoittajille ja kielenhuollon ammattilaisille valitettavasti löydy millään töitä. Kielenhuolto siirretään tekoälyn kaikkivoipiin käsiin, ja yleinen asenne oikeakielisyyttä kohtaan on muuttunut todella välinpitämättömäksi. Alkaa tuntua siltä, ettei osaamisellani ole vähäisintäkään arvoa.

Ilahduttavaa, että kielen osaajia vielä on.

Pitäisi saada vielä heidän taitonsa käyttöön, hirvittää jo nykyiset toimittajat lehdissä ja radiossa, kun sanojen ymmärtäminenkin on hakusessa.

Suomipopin naistoimittaja kertoi kevättalvella, että sataa loskaa, tämä vain yksi hänen mokistaan.

Kielenhuolto on tärkeää.

Vierailija
68/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkein kriteeri päästä toimittajaksi on olla seksijuttuja pakkomielteisesti rustaileva nainen. 

Jolla on hyvin mustavalkoinen ja vasemmistolainen maailmankatsomus. Mitään taipumusta tarkastella asioita eri vinkkeleistä tai kyseenalaistaa virallista totuutta ei saa olla.

Vierailija
69/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä toimittajilta vaaditaan? Vaatimukset tuskin on mitään sellaista, mitä.kuka tahansa ei täyttäisi. Toimittajia on tälläkin foorumilla pilvin pimein törkeyksiä suoltamassa, joten kertoisitteko, millä pätevyydellä olette työpaikkanne saaneet?

Mitä toimittajilta vaaditaan? Yli 40 vuoden kokemukseni mukaan vakituiseen työsuhteeseen vaaditaan nykyään maisteritason tutkinto. Pääaine voi olla vaihteleva, suomen kielestä yhteiskunta-, hallinto- ja oikeustieteisiin. Ne, jotka saivat työpaikan kesken opintojen tai jopa ilman niitä, mutta osasivat kirjoittaa, ovat eläkkeellä tai edesmenneitä.

Kielen yksinkertaistenkin perusasioiden huoleton unohtaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Sanoin nuorten toimittajien jutuista paistaa yleissivistyksen puute. Sillä ei ole mitään merkitystä, että iltapäivälehden jutun mukaan Jacob Norrgård esiintyi Allsångissa ”tummassa puvussa”, kun päällä oli frakki, mutta jotakin se vaan kertoo kirjoittajan tietämyksen tasosta. Kaikki lievetakit eivät myöskään ole sama kuin frakki.

Vierailija
70/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomea osaavat toimittajat ovat aivan liian vanhoja, suurin osa eläkeiässä.

Suomi on kuoleva kieli. Sen puhujien määrä vähenee. Sen käyttöala supistuu. Nuori polvi ei enää opi sitä kunnolla.

Vierailija
71/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää myös tyylilajien sekoitus, ei ymmärretä, mikä ilmaisu kuuluu mihinkin lajityyppiin. Käytetään vaikka liian kepeää ilmaisua vakavan asian yhteydessä, esim.  että että vanhus kuoli, kun pyllähti asfalttiin. 
Jatkuvasti asiavirheitä, virheellisiä sanoja ja vääriä lauserakenteita.  Olisi suotavaa, että toimittajien äidinkielen taito olisi edes samalla tasolla kuin lukijalla. 

Vierailija
72/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, vaikea sanoa. En oikein usko, etteikö halukkaita olisi. Olen itse ammatiltani tutkija ja kirjailija, joka viime vuosina on saanut todeta, ettei kirjoittajille ja kielenhuollon ammattilaisille valitettavasti löydy millään töitä. Kielenhuolto siirretään tekoälyn kaikkivoipiin käsiin, ja yleinen asenne oikeakielisyyttä kohtaan on muuttunut todella välinpitämättömäksi. Alkaa tuntua siltä, ettei osaamisellani ole vähäisintäkään arvoa.

Ilahduttavaa, että kielen osaajia vielä on.

Pitäisi saada vielä heidän taitonsa käyttöön, hirvittää jo nykyiset toimittajat lehdissä ja radiossa, kun sanojen ymmärtäminenkin on hakusessa.

Suomipopin naistoimittaja kertoi kevättalvella, että sataa loskaa, tämä vain yksi hänen mokistaan.

Kielenhuolto on tärkeää.

Kertokaa ihmeessä vinkkejä, jos keksitte, missä kielenhuoltaja ja tunnollinen kirjoittaja voisi päästä käyttämään taitojaan. Olisi metkaa olla Suomen ensimmäinen ihminen, joka työllistyy Vauva-palstan kautta.

T. Ensimmäisen kommentin kirjoittaja

Vierailija
73/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi hyvä, jos yritykset alkaisivat palkata kielenhuoltajia materiaalejaan käsittelemään. Paikkoja löytyy kyllä sosiaalisen median kommervenkkejä taitaville (työpaikkailmoituksista tuttu "olethan luonteva kameran edessä"), mikä on suora viesti siitä, että painopiste on siirtynyt sisällöstä performatiiviseen huomiosirkukseen. Moni yritys hyötyisi kunnollisesta tekstinkäsittelystä, oli kyse sitten verkkosivuista tai ihan vain käyttöohjeista. Samalla saataisiin tekijöille töitä.

Vierailija
74/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi hyvä, jos yritykset alkaisivat palkata kielenhuoltajia materiaalejaan käsittelemään. Paikkoja löytyy kyllä sosiaalisen median kommervenkkejä taitaville (työpaikkailmoituksista tuttu "olethan luonteva kameran edessä"), mikä on suora viesti siitä, että painopiste on siirtynyt sisällöstä performatiiviseen huomiosirkukseen. Moni yritys hyötyisi kunnollisesta tekstinkäsittelystä, oli kyse sitten verkkosivuista tai ihan vain käyttöohjeista. Samalla saataisiin tekijöille töitä.

Näkyvyys nyt vaan sattuu olemaan firmoille tärkeämpää kuin se, että joka pilkku on jiirissä. Some on tärkeämpi ja vaikuttavampi.

Vierailija
75/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää myös tyylilajien sekoitus, ei ymmärretä, mikä ilmaisu kuuluu mihinkin lajityyppiin. Käytetään vaikka liian kepeää ilmaisua vakavan asian yhteydessä, esim.  että että vanhus kuoli, kun pyllähti asfalttiin. 
Jatkuvasti asiavirheitä, virheellisiä sanoja ja vääriä lauserakenteita.  Olisi suotavaa, että toimittajien äidinkielen taito olisi edes samalla tasolla kuin lukijalla. 

Tänään iltasanomissa oli juttu raumalaisesta miehestä, jolle tapahtui jotakin LAPISSA.

Seuraavassa kappaleessa kirjoitettiin, että Rauman lapissa.......jne

Tuosta sekoilusta johtuen en muista yhtään, mistä oli kyse 😅

Vierailija
76/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Mitä käy” -tyyppisen ilmauksen käyttäminen asiatekstissä on kiellettävä lailla ja tasavallan presidentin antamalla asetuksella. Minua raivostuttaa joskus valtavasti, kun tekstissä lukee, että ”hänelle kävi onnettomuus”.

Vierailija
77/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, Ylen jutussa haastatellaan Kongosta kotoisin olevaa henkilöä: "Se oli hirveää aikaa. Olin 12-vuotias, en tuntenut ketään, en osannut Suomea ja Forssa oli minulle täysin vieras paikka." Eipä näköjään toimittajakaan osaa suomea. Käsittämätöntä, miten usein nämä menevät pieleen. Samoin jo aiemmin mainitut 80-vuotta, 80 vuotias jne.

Vierailija
78/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, Ylen jutussa haastatellaan Kongosta kotoisin olevaa henkilöä: "Se oli hirveää aikaa. Olin 12-vuotias, en tuntenut ketään, en osannut Suomea ja Forssa oli minulle täysin vieras paikka." Eipä näköjään toimittajakaan osaa suomea. Käsittämätöntä, miten usein nämä menevät pieleen. Samoin jo aiemmin mainitut 80-vuotta, 80 vuotias jne.

Niin mikä tässä on väärin?

Vierailija
79/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä tässä on väärin?

Kieli on suomi, ei Suomi.

Vierailija
80/82 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan paljon vaadittu, kun tuon kirjoittaja on av-palstailija.