Miksi kuulolaitteen saa ilmaiseksi, mutta silmälaseja ei?
Kuvitellaanko, että jos ei näe kunnolla ilman silmälaseja eikä pysty esim. tekemään töitä tai lukemaan ja liikkumaan sen takia, että se olisi jotenkin vähäarvoisempi asia kuin se, että kuulee huonosti?
Kommentit (10)
Miksi tikkarin saa ilmaiseksi mutta kaviaaria ei?
Kuulolaite maksaa jonkun kympin mutta hyvät silmälasit kaksitehoisina ja triplaohennuksella on joku 800.
Minä ymmärrän hyvin. Silmälaseja käyttää lähes jokainen elämänsä varrella, suuri osa jatkuvasti. Mietipä kustannuksia valtiolle. Ei valtion tehtävä ole kustantaa aivan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Kuulolaite maksaa jonkun kympin mutta hyvät silmälasit kaksitehoisina ja triplaohennuksella on joku 800.
Seison korjattuna. Kuulolaitteet on tonneja. Luulin, että kuulokkeiden tyyliin kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miksi Suomen pittäisi kustantaa sinulle lasit triplaohennuksella? Saat kahdet lasit, kahdella eri taitolla 2 x 29 euroa ja senkun vaihdat jos lukemaan kerkeet. Valtin säästö 740 EUROA!
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän hyvin. Silmälaseja käyttää lähes jokainen elämänsä varrella, suuri osa jatkuvasti. Mietipä kustannuksia valtiolle. Ei valtion tehtävä ole kustantaa aivan kaikkea.
Eli kun kolmasosa suomalaisista sairastuu syöpään tai diabetekseen, ei ole valtion tehtävä korvata, korvataan vain harvinaisemmat sairaudet.
Ratkaisu on se, että kuulolaitteita ei enää korvata, silloin ovat samalla viivalla.
Kuulolaitteet olen saanut ilmaiseksi julkiselta, mutta käyttökustannukset maksan itse ja niihin uppoaa vuositasolla runsas 200 euroa (patterit, vahasuojat, korvakappaleet). Kuulokojeet molempiin korviin itse kustannettuna halvimmasta päästä maksaisivat kaiketi n. 2000 euroa. Kuulolaitteiden käyttöikä taitaa olla keskmäärin 5 vuotta. Jos huonokuuloisella ei olisi kuulokojeita se rajoittaisi normaalia elämää huomattavasti ja saattaisi ikääntyvillä nopeuttaa jopa muistisairauden puhkeamista ja sen etenemistä. Näen, että kuulolaite on apuväline siinä missä kainolosauvat, rollaattori tai pyörätuoli ja nekin kaiketi saa käyttöönsä julkiselta ilmaiseksi. Silmälasini maksan itse, mutta vähävaraiset voivat saada silmälaseihinsa harkinnan varaista toimeentulotukea. Yhteiskunnan rahat eivät taitaisi riittää silmälasien kustantamiseen kaikille niitä tarvitseville, sillä lähes jokainen tarvitsee jossain vaiheessa elämäänsä silmälasit, mutta ilman kuulokojeita moni pärjää läpi elämän.
Vierailija kirjoitti:
Halvimmat kuulolaitteet molempiin korviin taitavat maksaa itse kustannettuna parin tonnin paikkeilla.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä.