Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöytäliina jossa tahra joka ei lähde pois. Käyttäisitkö edelleen vai laitatko roskiin?

Vierailija
15.07.2026 |

Kyseessä valkoinen pellavainen juhlapöytäliina, käytössä jouluisin ja joskus kun katan vieraille nätisti. Siinä siis tahra jota ei saa enää pois. Ei tuota viitsi mihinkään uffin laatikkoonkaan kestotahraisena laittaa. Häiritsisikö sinua vieraana himmeä tahra pöytäliinassa? 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruokaan ei auta tee siitä keittiöpyyhkeitä 

Voit laittaa kierrätykseen jos et halua itse pyyhkeitä ommella 

Joku muu tekee niin 

Saksiminen riittänee, jos ei pidä pyyhkeitä näytillä.

Vierailija
22/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä käyttäisin vaan liinaa ja peittäisin tahran kaitaliinalla, tableteilla, kattauslautasilla, tarjoiluastioilla, kynttilänjaloilla tms. koristetilpehöörillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommetteja. Mulle kävi näin:

Oli la-ilta, olin  käynyt talon saunassa ja muutama saunakalja. Tuli kynsitikku, repäisin sen ja alkoi tihkuttamaan: laitoin siihen laastarin. Sitten menin hyvissäajoin nukkumaan. Aamulla huomasin, et laastari oli irronnut ja se vuoto alkanut uudestaan; vuotanut sitten lakanalle. Huomasin vasta illalla: eli n. keskisormen kynnen kokoinen veriläntti lakanalla. Vaihdoin sen seur. päivänä puhtaaseen, samalla huomasin, et oli mennyt läpi patjalle asti.

En tehnyt sille mitään vaan ajattelin, et kyllä se pesussa lähtee, 60-asteessa. Eipä lähtenyt vaan se tahra muuttui mustaksi. Käytin sitä lakanaa monet vuodet, se tahra ei koskaan lähtenyt kokonaan pois vaan se väri vaaleni. Se oli mun tädin antama pellavalakana enkä viittinyt heittää sitä pois. Lopulta se repesi ja oli pakko.

Miehenä en tuota tajunnut, et ois HETI pitänyt laittaa likoamaan tai jotain. Sitä en kylläkään tiedä, oisko ex:kään tuota "osannut" (luultavasti heittänyt sen suoraan roskiin).

Vierailija
24/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappisasaippualla lähti kuivuneet veritahrat valkoisesta paidasta hyvin.

Veritahrako se on? Valkoisen pellavaliinan voi laittaa valkenemaan aurinkoon, joka haalistaa varsinkin  marjatahroja hyvin.  Onko se sellaisella kohdalla, että sen päälle voi laittaa jonkun tarjoiluastian tai pitää niin päin, että tahra olisi mahdollisimman huomaamaton?

Veritahran otin esimerkiksi, koska se lienee käsittääkseni yksi vaikeimmista poistettavista tahroista varsinkin jo kuivuttuaan, ja siitä minulla on henkilökohtaista kokemusta.

Kuvittelisin, että marjatahrat ovat suurin piirtein yhtä vaikeita poistaa täysin, joten siksi ehdotin sappisaippuaa.

Veritahrat lähtevät kun liottaa vaatetta kylmässä suolavedessä. Yön liuotuksen jälkeen normaali pesu tahranpoistoaineen kanssa.

Pesulat osaavat poistaa todella vaikeita tahroja.

Vierailija
25/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöljistä pöljimpiä kysymyksiä tällä palstalla. 

Päinvastoin.  Itse asiassa niitä viisaampia ja hyödyllisisimpiä kysymyksiä mitä voi olla.

Piristävä ja asiallinen kysymys kaiken maailman Puppa pöppä seksi setämies pimppi höpinät joita täällä vilisee sivukaupalla.

Kerrankin jotain käytännöllistä ja normaalia.

Vierailija
26/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut sappisaippuaa tahraan?

Vierailija
27/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kommetteja. Mulle kävi näin:

Oli la-ilta, olin  käynyt talon saunassa ja muutama saunakalja. Tuli kynsitikku, repäisin sen ja alkoi tihkuttamaan: laitoin siihen laastarin. Sitten menin hyvissäajoin nukkumaan. Aamulla huomasin, et laastari oli irronnut ja se vuoto alkanut uudestaan; vuotanut sitten lakanalle. Huomasin vasta illalla: eli n. keskisormen kynnen kokoinen veriläntti lakanalla. Vaihdoin sen seur. päivänä puhtaaseen, samalla huomasin, et oli mennyt läpi patjalle asti.

En tehnyt sille mitään vaan ajattelin, et kyllä se pesussa lähtee, 60-asteessa. Eipä lähtenyt vaan se tahra muuttui mustaksi. Käytin sitä lakanaa monet vuodet, se tahra ei koskaan lähtenyt kokonaan pois vaan se väri vaaleni. Se oli mun tädin antama pellavalakana enkä viittinyt heittää sitä pois. Lopulta se repesi ja oli pakko.

Miehenä en tuota tajunnut, et ois HETI pitänyt laittaa likoamaan tai jotain. Sitä en kylläkään tiedä, oisko ex:kään tuota "osannut" (luultavasti heittänyt sen suoraan roskiin).

Se olisi pitänyt heti huuhdella tai laittaa likoamaan KYLMÄÄN veteen. Veressä on proteiinia ja se palaa kiinni tiukemmin kuumassa. Siksi esimerkiksi kattila, jossa on keitetty maitoa, åitä liottaa kylmässä vedessä.

Vierailija
28/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osassa tyynyliinoja on veritipluja siellä täällä. Mies raapii finnejään ilmeisesti unissaankin ja niskasta sekä kaulasta niitä saattaa löytyä. Harvoin niitä huomaa silloin, kun petivaatteita laittaa pyykkiin. Olen huomannut parhaaksi konstiksi kuljettaa ne mökille, missä ei käy vieraita, enkä vahingossakaan laita niitä tyynyliinoja omiin tyynyihini. Sitten, kun tipluja tulee lisää ja liikaa, lattian kautta roskiin. Käyvät näet erinomaisesti lattialastan päälle rievuksi lattianpesuun. Sama tuomio käy liian reikäisille t-paidoille.

Vierailija
29/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pellava kestää 90 asteen pesua, joten hiero tahraan mitä vain tahraa poistavaa ainetta ja anna imeytyä jonkun aikaa. Sitten vain valkaisevaa pyykinpesuainetta, niin ainakin olet tehnyt parhaasi., Jos saat liian kuivumaan auringon paisteeseen sekin valkaisee. 
Ja jos haluat heittää pois vie mieluummin kierrätykseen. Pellavakankaasta saa vielä kaikenlaista tuunattua ja jos ei muuta, niin hyvät siivousrätit kiillotukseen yms

Kannattaa ensin tsekata mitä se tahra on. Kankaisiin "poltetaan" värjäyksessä värit kiinni nimenomaan kuumassa vedessä. Eli kuumalla vedellä saat esimerkiksi veren kiinni siihen kankaaseen.

Vierailija
30/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisissa verhoissa oli ollut pitkään tahra tomaattikastiketta. Pesu ei auttanut, joten hieroin siihen pesusienellä etikkaa. Auttoi.

Vierailija
31/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen melko uusissa paidoissa, sekä valkoinen että värillinen on rasvatahra rinnuksessa. Olen käyttänyt Vanish-jauhetta, tahrat laimenneet mutta ei hävinneet. Olisko vinkkiä tehokkaammasta keinoista kuin Vsnishista tehty tahna?

Vierailija
32/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä kohdassa.  Itselläni liinan noin keskiosassa. Asetan sen päälle laakean kukkamaljsnkon.  Joskus pienen pisiliinan ja sen päälle kukkamaljskko .  🤣🤣🤣🤣

Vierailija
33/33 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko liinan kääntää?

Pellavakankaisissa on selkeä oikea ja nurja puoli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi