Pöytäliina jossa tahra joka ei lähde pois. Käyttäisitkö edelleen vai laitatko roskiin?
Kyseessä valkoinen pellavainen juhlapöytäliina, käytössä jouluisin ja joskus kun katan vieraille nätisti. Siinä siis tahra jota ei saa enää pois. Ei tuota viitsi mihinkään uffin laatikkoonkaan kestotahraisena laittaa. Häiritsisikö sinua vieraana himmeä tahra pöytäliinassa?
Kommentit (33)
No mua ei häiritsisi mutta en olekaan tiukkapipo.
Joka tapauksessa älä sitä "roskiin" laita vaan asianmukaisesti kierrätykseen.
hiero länttiin kostein käsin fairia tms, anna vaikuttaa muutaman hetken, huuhdo pois.
Toista muutaman kerran!
Täällä lisää vinkkejä, tuo pyyhe kuulosti hyvältä!
aijjoo, jaappanilaiset kirjoo jotain kaunista esim reijän päälle!
https://kotiliesi.fi/kasityo/sashiko-kirjonta/
nuo oli rumia kuvia, sopii farkkuihin, mutta etsi jokin oma, vaikka kukkakuvio!
Sappisasaippualla lähti kuivuneet veritahrat valkoisesta paidasta hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Veritahrako se on? Valkoisen pellavaliinan voi laittaa valkenemaan aurinkoon, joka haalistaa varsinkin marjatahroja hyvin. Onko se sellaisella kohdalla, että sen päälle voi laittaa jonkun tarjoiluastian tai pitää niin päin, että tahra olisi mahdollisimman huomaamaton?
Pöljistä pöljimpiä kysymyksiä tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Pöljistä pöljimpiä kysymyksiä tällä palstalla.
Sinua ei ainakaan kutsuta joulukaffelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veritahrako se on? Valkoisen pellavaliinan voi laittaa valkenemaan aurinkoon, joka haalistaa varsinkin marjatahroja hyvin. Onko se sellaisella kohdalla, että sen päälle voi laittaa jonkun tarjoiluastian tai pitää niin päin, että tahra olisi mahdollisimman huomaamaton?
Veritahran otin esimerkiksi, koska se lienee käsittääkseni yksi vaikeimmista poistettavista tahroista varsinkin jo kuivuttuaan, ja siitä minulla on henkilökohtaista kokemusta.
Kuvittelisin, että marjatahrat ovat suurin piirtein yhtä vaikeita poistaa täysin, joten siksi ehdotin sappisaippuaa.
No heitä sitten roskiin jos edes Uffiinkaan sitä viitsi laittaa., kun on tahra!
Ostaisin uuden. En tykkää likaisista ja rikkinäisistä tekstiileistä.
Laita sopivankokoisiksi paloiksi, niin saat erinomaisia keittiöpyyhkeitä lopuksi ikääsi.
Kokeile liottaa aoxyvanish aineessa yön yli ennen pesua
Kokovalkoinen on oikeastaan aika ’helppo’ puhdistaa, kun voi käyttää valkaisuaineita. Mulla on yks mustavalkoinen pöytäliina, jossa on tahra, mutta valkaisuaineella myös musta kuvio kärsisi.
Jos ruokaan ei auta tee siitä keittiöpyyhkeitä
Voit laittaa kierrätykseen jos et halua itse pyyhkeitä ommella
Joku muu tekee niin
Oxyvanish liotus tupla tripla annostuksella
En heittäisi pois. Käyttäisin, jos ei nyt ihan kaamean iso ole. Jos joku huomaa niin asiasta voi kertoa vaikka siihen liittyvän tarinan.
Ellei se ole sitten tyyliin "Sulo- Eno oksensi nakit viime jussina pikku pieruissaan justiinsa tohon"
Moni tahranpoistoaine saattaa tollaiseen auttaa tai en tiedä voiko Klooripohjaista valkaisua Pellavaan tehdä. Mutta maksaako tuo mitään kokeillakkaan? Jos roskiin oot heittämässä muuten. Toi pellavaliina / käsipyyhe-ehdotus oli mielestäni hyvä. Näin varmaan tekisin. Tai toki mun ompelutaitoni on rajalliset, joten noista tulisi autonputsausliinoja varmaan.. :D
Pellava kestää 90 asteen pesua, joten hiero tahraan mitä vain tahraa poistavaa ainetta ja anna imeytyä jonkun aikaa. Sitten vain valkaisevaa pyykinpesuainetta, niin ainakin olet tehnyt parhaasi., Jos saat liian kuivumaan auringon paisteeseen sekin valkaisee.
Ja jos haluat heittää pois vie mieluummin kierrätykseen. Pellavakankaasta saa vielä kaikenlaista tuunattua ja jos ei muuta, niin hyvät siivousrätit kiillotukseen yms
Oletko kokeillut Vanish Oxi Action Crystal Whitea? Valkoisille tarkoitettua tahranpoisto-ainetta jota laitetaan pyykkikoneeseen valkoisille tarkoitetun pyykinpesu-aineen lisäksi? A+White ja lisäksi tuo Crystal White ja 60 asteen pesuohjelma. Näin itse olen saanut valkoisista tosi hankaliakin tahroja pois.
Aika paljon riipppuu siitä, että millainen ja minkä arvoinen se liina on. Arvokkaan tai esim perintöliinan veisin pesulaan, jossa tahra varmasti saataisiin pois.
Vähemmän arvokkaan mutta mieleisen liinan pyrkisin muokkaamaan materiaaliksi esim pienemmille liinoille, tableteille, käsipyyhkeille, laukuiksi, kestokassiksi tai johonkin muuhun käyttöön riippuen siitä, mitä materiaalia ja kuinka iso se on.
Jotain halpisjoulukoristeliinasta en olisi edes koskaan hankkinut, mutta jos sellaiseen tulisi tahra, heittäisin pois.
Voiko liinan kääntää?