Tulin hellepäivänä kotiin, taas oli kaikki ikkunat avattu kahmimaan kuumuutta talon rakenteisiin
"Mutta kun se veto viilentää..."
Talon rakenteet eivät ymmärrä vedosta mitään, ne ainoastaan mukautuvat siihen ilmamassaan, jota ikkunat auki pitämällä houkutellaan taloon. Eli varaavat itsensä kuumiksi ja sitten on entistä kuumempaa sisällä.
No turha tätä on yrittää rouvalle selittää.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tulee veto niin ilma vaihtuu ja asunto viilenee! Kyllä tuulisena päivänäkin on viileämpää kuin jos ei tuule. Mikset ymmärrä sitä?
Ei, tuulen vire poistaa kosteutta iholta, iholta poistuva kosteus viilentää ihoa. Jos ulkona on kolmekymmentä astetta lämmintä ja sisällä 24, niin miten se ulkoa sisään virtaava lämmin ilma ja sisältä ulos virtaava viileämpi ilma viilentää asuntoa? Seuraavaksi tarvittaisiin varmaan joku fyysikko selittämään tätä, vaikkei sitä enää kukaan muu ymmärtäisikään.
Itse olen huomannut että just tämä tuuli viilentää ja saa koko kehon tuntemaan olon hyväksi, toisin kuin jostain ilmalämpöpumpun paskailmasta. Eikä haittaa vaikka ulkona on lämpimämpikin, ei se sisäilmä helposti lämpene, kun yöt kylmiä, ja silloinkin kanttaa tuulettaa, oma pöljä, tyhmä huopatossu ukkoni, ei tätä ymmärrä, ja ero tulis, jos ei ois tätä tönöä, jossa viihdyn paremmin kuin muualla. Ukon seuraa en vaan enää vaihevuosissa siedä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole tärkeää se että asunto olisi viileä, vaan että saan raikasta ja happipitoista ilmaa sisään. En halua olla ummehtuneessa ilmassa vain siksi että se olisi pari astetta viileämpää. Ilman tuulettamista myös kosteus jää pitkäksi aikaa ilmaan suihkun jälkeen.
Just näin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole tärkeää se että asunto olisi viileä, vaan että saan raikasta ja happipitoista ilmaa sisään. En halua olla ummehtuneessa ilmassa vain siksi että se olisi pari astetta viileämpää. Ilman tuulettamista myös kosteus jää pitkäksi aikaa ilmaan suihkun jälkeen.
Puutteellinen ilmanvaihto on syytä korjata.
Meillä huomasi aika nopeaan kun ilmanvaihdon tuloilman moottori sano ittensä irti. Tuli ummehtunut ja trooppinen tunnelma, joka korjaantui kun ikkunat avasi ja korvausilma tuli sieltä. Mutta toki se konekkin piti korjata, että toimii niin kuin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tulee veto niin ilma vaihtuu ja asunto viilenee! Kyllä tuulisena päivänäkin on viileämpää kuin jos ei tuule. Mikset ymmärrä sitä?
Ei, tuulen vire poistaa kosteutta iholta, iholta poistuva kosteus viilentää ihoa. Jos ulkona on kolmekymmentä astetta lämmintä ja sisällä 24, niin miten se ulkoa sisään virtaava lämmin ilma ja sisältä ulos virtaava viileämpi ilma viilentää asuntoa? Seuraavaksi tarvittaisiin varmaan joku fyysikko selittämään tätä, vaikkei sitä enää kukaan muu ymmärtäisikään.
Itse olen huomannut että just tämä tuuli viilentää ja saa koko kehon tuntemaan olon hyväksi, toisin kuin jostain ilmalämpöpumpun paskailmasta. Eikä haittaa vaikka ulkona on lämpimämpikin, ei se sisäilmä helposti lämpene, kun yöt kylmiä, ja silloinkin kanttaa tuulettaa, oma pöljä, tyhmä huopatossu ukkoni, ei tätä ymmärrä, ja ero tulis, jos ei ois tätä tönöä, jossa viihdyn paremmin kuin muualla. Ukon seuraa en vaan enää vaihevuosissa siedä.
Ilmalämpöpumpun paskailmassa?
No siinähän haistelet omia pierujasi. Muista olla ulisematta palstalla tissihiestäsi
Vierailija kirjoitti:
Vaan minäpä suljin kaikki sälkkäritkin.
Mulla on myös pimennysverhot kiinni auringon puolelta. Joka ikkunassa lämpömittari josta näen, jos ulkona on kuumempi kuin sisällä. Silloin kaikki kiinni.
seuratkaas huoneen lämpötilaa auki ja kiinni ikkunat. Eipä juurikaan eroa.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sitä ei kiinnosta ohjeet joltain vauva av kirjoittelevalta vässykältä 😂
Eli sinä et tajua mitään lämpöfysiikasta? Pelkkä peruskoulu ja sekin armovitosilla?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä kimppaan jättitissien kanssa vaan aivojen. Sä menit munasi perässä ja otit typeryksen. Itsellänihän on visusti räppänät kiinni ja pimennysverhot edessä jos ulkona on kuumempi kuin sisällä. Varjon puolella on parvekkeen ovi auki, koska partsilla on vain 22 astetta.
Joo, tiedän että tuo kuumuuden päästäminen sisään on inhottavaa. Itse erosin miehestä, joka väänsi talon lämmitysjärjestelmän toistuvasti täysille kotona ollessaan ja maksatti mulla sähkölaskun. Lopulta kyllästyin ja irtisanoin sähkösopparin ja ilmoitin hänelle, että jos haluaa jatkossa lämpöä ja valoa, joutuu tekemään omissa nimissään uuden. Ja että normaali ihminen ei kuumenna koko taloa vaan laittaa villasukat ja -paidan jos palelee ja muut näkyy viihtyvän ohuemmissa vaatteissa.
Minä joudun olemaan kesälläkin villapaidassa, kun perse läpi paska Mooses ukollasi on liian kuuma aina. Ja sauna lämpiää ja ilmalämpöpumppu touhottaa joka päivä. Ällötys tuo ukko.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunat auki vasta illalla!
Ei kellon vaan lämpötilan perusteella, kaaleppi.
Ikkunat auki vasta kun ulkona on viileämpää kuin sisällä. Lämpö säteilee aina viileämpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikkunat auki vasta illalla!
Jos on aamuvirkku, ikkunat auki aamusta ja kiinni siinä 8.00 - 10.00 ulko- ja sisälämpötilasta riippuen. Ymmärrän toki, etteivät useimmat herää saati halua herätä viiden - kuuden aikoihin kuten minä.
Ai niin, asun katutasossa kerrostaloalueella, joten en voi varomattomasti pitää ikkunoita auki nukkuessani.
Avaan ikkunat illalla ja suljen aamulla, kun alkaa lämmetä. Koko yön ikkunat auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumpun paskailmassa?
No siinähän haistelet omia pierujasi. Muista olla ulisematta palstalla tissihiestäsi
On sulla sanavalinnat, taijat olla sinäkin ihan paskaperse
Ihan näpertelyä joku ovien ja ikkunoiden availun vahtiminen.
Meillä on isot ikkunat puutarhaan ja tottakai me halutaan pitää verhot auki silloinkin kun paistaa kauniisti. Joten ilmalämpöpumppu hoitaa viilennyksen ja kosteudenpoiston ilmanvaihdon tukena. Ei tarvii ikkunoita availla sen vuoksi. Joskus tosin on parvekkeen ovi auki ettei saranat kulu... :D Mutta lasitettu parveke, jossa kuitenkin tuuletusraot lattiassa ei kuumene juurikaan vaikka paistaisi. Pieni tummennus laseissa lisää lämmön blokkausta myös.
Makkareissa on pimennysverhot ihan sen takia että niissä nukutaan. Ja ovat varjon puolella taloa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä akkukone käteen ja ruuvvaat ikkunat kiinni.
Et sitten osaa kirjoittaa etkä myöskään näe, että ikkunoissa on salvat, joista voi irrottaa kahvat. Kaksi ruuvia irti ja nyps. Lisäksi kaihtimet kiinni paahteen puolelta. Suora auringonvalo kuumentaa, samoin heijastuva valo. Myös lämpösäteily heijastuu.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ongelmia tämmöiset.
Hanki ILP.
Ei köyhien vaan matalaälyisten. Etpä sinäkään näy mitään tajuavan siitä, miten pidetään kämppä viileänä ilman ILP:iä. Peittämällä ikkunat ja tuulettamalla vain öisin kun on viileää.
Sulla varmaan ILP huutaa täysillä ja ovet ja räppänät on levällään.
Vierailija kirjoitti:
Vaan minäpä suljin kaikki sälkkäritkin.
Ne on sälekaihtimet,
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä ei ole ilmalämpöpumppua? Hoidahan tuo asia nyt kuntoon ensin
Vuokra-asunto ja työttömyys, ei varsinaisesti ole yhtälö, jolla ilmalämpöpumpun saisin hankittua. Taloyhtiölläkin saattaisi olla asiaan jotain sanomista.
Vierailija kirjoitti:
seuratkaas huoneen lämpötilaa auki ja kiinni ikkunat. Eipä juurikaan eroa.
No eihän nyt toki, jos päästät sen säteilyn ikkunasta sisään. Verhot kiinni myös. Mun kämppä on mukava 23 astetta kun naapurilla on sama lämpö sisällä ja ulkona. Ero: hänellä on verhot levällään ja auringon säteily tunkee selektiivilaseista sisään. Mulla se pysähtyy kaihtimiin ja heijastuu osittain takaisin ulospäin ja loputkin pimennysverhoon.
Ihan näillä kotikonsteilla saa pidetyksi huoneiston 4-5 astetta viileämpänä kuin mihin se kuumenisi muuten.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän ohjeiden vastaisesti ikkunat raollaan ja verhot edessä helteelläkin. Asun korkean talon ylimmässä kerroksessa. Aina kotiintullessani tuntuu ilma raikkaalta, vaikka olisi millainen helle. Mutta jos joskus olen sulkenut ikkunat niin ilma on todella tunkkainen. Aivan sama oli edellisessä asunnossakin kun asuin alhaalla. Kotona ollessani pidän myös parvekkeen ovea auki ja verhoa edessä. Verhot estävät auringon paisteen sisälle ja mahdollisten eläinten, kuten esim. lintujen lentämisen huoneistoon. Vieraatkin sanovat usein, että onpa täällä raikas ilma. Tuuletan ja siivoan paljon.
Vau. Aina kun kuvittelee nähneensä ihmisten typeryydessä sen totaalisen pohjanoteerauksen, niin joka kerta yllättyy.
Ilman koneellista viilennystä ainoa keino estää asunnon lämpeneminen kuumilla keleillä on päästää sisälle vain viileämpää ulkoilmaa. Se onnistuu avaamalla ikkunat vain silloin, kun ulkona lämpötila on matalampi kuin sisällä. Epäuskoiset voivat kokeilla, miten käy pesuhuoneen lämpötilalle, jos lämmität saunan ja sen jälkeen jätät saunan oven auki. No, tuleeko pesuhuoneeseen raikasta ja tuulettunutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sitä ei kiinnosta ohjeet joltain vauva av kirjoittelevalta vässykältä 😂
Eli sinä et tajua mitään lämpöfysiikasta? Pelkkä peruskoulu ja sekin armovitosilla?
Ymmärräthän, että pelkkä lämpöfysiikka ei selitä kaikkia tekijöitä tässäkään yhtälössä, muuttujia on liikaa.
Ei kannata mennä kimppaan jättitissien kanssa vaan aivojen. Sä menit munasi perässä ja otit typeryksen. Itsellänihän on visusti räppänät kiinni ja pimennysverhot edessä jos ulkona on kuumempi kuin sisällä. Varjon puolella on parvekkeen ovi auki, koska partsilla on vain 22 astetta.
Joo, tiedän että tuo kuumuuden päästäminen sisään on inhottavaa. Itse erosin miehestä, joka väänsi talon lämmitysjärjestelmän toistuvasti täysille kotona ollessaan ja maksatti mulla sähkölaskun. Lopulta kyllästyin ja irtisanoin sähkösopparin ja ilmoitin hänelle, että jos haluaa jatkossa lämpöä ja valoa, joutuu tekemään omissa nimissään uuden. Ja että normaali ihminen ei kuumenna koko taloa vaan laittaa villasukat ja -paidan jos palelee ja muut näkyy viihtyvän ohuemmissa vaatteissa.