Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksinasuva voi muka pestä pyykkiä?

Vierailija
14.07.2026 |

Kysyn aivan tosissani. Toisaalta ei saisi pestä vajaita koneita. Toisaalta alusvaatteet ja urheiluvastteet pitäisi pestä joka käytön jälkeen ja heti, puuvillat ja tekokuidut erikseen, valkoiset ja värikkäät erikseen, herkät erikseen ja trikoopaidat sekä joustofarkut erikseen. Näitä kaikkia sääntöjä ei yksinkertaisesti voi toteuttaa samanaikaisesti.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uudet pesukoneet osaavat laskea pyykin määrän. Joten ihan normaalisti peset sen pyykkisi pesukoneella 

Ei siinä silti ole mitään järkeä jyrryyttää konetta tuntikausia parin - kolmen vaatekappaleen takia.

Vierailija
62/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pieni kone, enkä aina odota että se tulee täyteen. Urheiluliivit huuhtelen vedellä käytön jälkeen odottamaan toista käyttöä tai pesua. Pesen oikeastaan kaikki vaatteet 40 asteessa, niin niitä ei tarvitse lajitella kuin valkoiset/vaaleat ja kirjopyykki.

Hyi hele, mikä haisuli olet. Siellä ne ihosta irronneet pöpöt mellastavat vaatteidesi kuiduissa, ne kun eivät häviä kuin vähintään 60 asteen pyykissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä moista ongelmaa ollut. Kaikki vaatteeni on tummia, joten ei muuta kuin koneeseen vaan. 2-4 koneellista pyykkiä tulee viikossa pestyä. 

Vierailija
64/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pieni kone, enkä aina odota että se tulee täyteen. Urheiluliivit huuhtelen vedellä käytön jälkeen odottamaan toista käyttöä tai pesua. Pesen oikeastaan kaikki vaatteet 40 asteessa, niin niitä ei tarvitse lajitella kuin valkoiset/vaaleat ja kirjopyykki.

Hyi hele, mikä haisuli olet. Siellä ne ihosta irronneet pöpöt mellastavat vaatteidesi kuiduissa, ne kun eivät häviä kuin vähintään 60 asteen pyykissä.

Eikö sun kone huuhtele ollenkaan.

Eri

Vierailija
65/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60 asteen pesu rikkoo elastaanin ja printit. Ei ensimmäisellä kerralla, mutta vähitellen kyllä. Eivätkä vaatteeni haise, ei hielle, pöpöille eikä huuhteluaineelle.

Vierailija
66/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60 asteen pesu rikkoo elastaanin ja printit. Ei ensimmäisellä kerralla, mutta vähitellen kyllä. Eivätkä vaatteeni haise, ei hielle, pöpöille eikä huuhteluaineelle.

Elastaani kestää tietyn määrän pesuja, on se pesulämpö mitä hyvänsä. Vaikka pesisit kylmällä, se vaate kyllä leviäisi tietyn pesumäärän jäljeen. Siksi toisekseen, itse en edes tarvitse elastaanivaatteita erikseen, ei ole tarvetta venyville koltuille.

Vierailija
67/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun kone huuhtele ollenkaan.

Eri

Millä logiikalla sinun mielestäsi ne pöpöt lähtisivät huuhtelussa? Kyllä neljässäkympissä pintalika lähtee pois, mutta kuidun sisällä oleva lika ei.

Vierailija
68/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elastaani kestää tietyn määrän pesuja, on se pesulämpö mitä hyvänsä. Vaikka pesisit kylmällä, se vaate kyllä leviäisi tietyn pesumäärän jäljeen. Siksi toisekseen, itse en edes tarvitse elastaanivaatteita erikseen, ei ole tarvetta venyville koltuille.

Oikea pesulämpötila pidentää elastaanin käyttöikää.

Vierailija
69/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteet menee lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa kuumempaan pesuun, muut sitten 40 pesuun. Helppoa kun sen osaa 

Vierailija
70/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä saa näköjään helposti hankalaa, jopa täysin mahdotonta.

Vierailija
71/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ei saisi pestä vajaita koneita. 

Eihän sitä kukaan sentää kiellä. Se on vaan suositus, jos haluaa vettä säästää. 😅

Käytännössä vain, ellei omista isoa määrää tekstiilejä, on ihan vääjäämätöntä, että vajaita koneellisia tulee sinkkutaloudessa. Pesuasiaa kannattaa miettiä etukäteen, ennen kuin ostaa mitään. Itse ostan aina vaatteita, joissa on pesulämpötila 30-40 astetta ja ne saa helposti hienopyykissä kaikki sikinsokin pestyä. Lakanapyykki, pyyhkeet ja puuvillaiset alusvaatteet sitten 60 asteessa. Ja valkoiset, joiden haluaa pysyvän valkoisena, erikseen omassa pyykissä.

Vierailija
72/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkea tarvitse eritellä eri pyykkierään. Voi eritellä myös niin, että kääntää herkät tekstiilit nurin ja laittaa ne vielä pesupussiin ja sitten pussissa sinne muun pyykin sekaan. Lämpötila on tärkein, ettei liian kuumassa pese. Vaikka itse kyllä juuri pesin 40-merkinnällä olleen puuvillapaidan 60 asteessa, koska hienhaju ei enää lähtenyt alemmassa asteessa.

Vierailija
73/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukat, alusvaatteet ja t-paidat 60 asteessa.

Lakanat 90 astetta.

Pyyhkeet 90 astetta.

Hyvin tällä systeemillä menty jo vuosikymmeniä.

M60

Vierailija
74/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat todella vajaaälyiseltä, mikäli tuollaista tarvitsee kysellä edes puoliksi tosissaan. Yksinkertaisinta on, kun ei ajattele asioita liian monimutkaisesti. Itse pesen petivaatteet ja pyyhkeet yhdessä, ja silloin 60 asteen pesu. Muut vaatteet käytännössä 40 asteessa.

Vierailija
75/75 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukat, alusvaatteet ja t-paidat 60 asteessa.

Lakanat 90 astetta.

Pyyhkeet 90 astetta.

Hyvin tällä systeemillä menty jo vuosikymmeniä.

M60

Et käytä muita vaatteita kuin sukkia, alusvaatteita ja t-paitoja? Vai et pese niitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän