Miten yksinasuva voi muka pestä pyykkiä?
Kysyn aivan tosissani. Toisaalta ei saisi pestä vajaita koneita. Toisaalta alusvaatteet ja urheiluvastteet pitäisi pestä joka käytön jälkeen ja heti, puuvillat ja tekokuidut erikseen, valkoiset ja värikkäät erikseen, herkät erikseen ja trikoopaidat sekä joustofarkut erikseen. Näitä kaikkia sääntöjä ei yksinkertaisesti voi toteuttaa samanaikaisesti.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
that's it. that's it. mikä hiton, mikset kirjoita suomeksi!
Olisiko hän ekaa kertaa omassa asunnossa ja oman pesukoneen kanssa. Samaan aikaan englannin opinnot ovat vielä kesken, pitää siksi levitellä olevinaan hyvää kielitaitoaan.
Vierailija kirjoitti:
Osta ja käytä värinkeräysliinoja niin voit pestä kaikenvärisiä samalla kertaa.
Lian- ja värinkerääjä on näiden nimi. Itse käytän Pirkkaa, koska ne ovat lähikaupassa edullisempia. Liki kymmenen vuotta olen noita käyttänyt ja noiden käytön aloittamisen jälkeen ei ole tarvinnut pestä vajaita koneellisia, eli on todella toimiva konsti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota sanko. Siihen pesuainetta ja vettä. Hankaa käsin. Huuhtele 2 kertaa
Ja näin olet kätevästi käyttänyt huomattavasti enemmän vettä kuin kone. Voi hyvä luoja :D
Entä sitten? On säästynyt sähköä ja vaatteista on tullut puhtaita. Jos et ole havainnut, niin Suomessa riittää kyllä vettä.
Nykykoneissa on ohitettu kaksi koneellisen pyykinpesun perusasiaa, ajan säästö ( ne 3 tunnin ohjelmat) ja pesutulos, eli ilman vettä vaatteet eivät puhdistu.
Mikä ongelma sitten on pestä vajaita koneellisia, jos veden tuhlaaminen ei haittaa? Itseäni se ainakin haittaa, kun jokainen litra maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näin olet kätevästi käyttänyt huomattavasti enemmän vettä kuin kone. Voi hyvä luoja :D
Aikaa siinä menee silti murto-osa nykykoneiden ajankäyttöön verrattuna.
Mulla ei ole keinokuituvaatteita. Oikeastaan kaiken voi pestä samassa. Pyyhkeet pesen erillään, koska frotee nukkaa muita pyykkejä. Lakanoista tulee oma koneellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaa siinä menee silti murto-osa nykykoneiden ajankäyttöön verrattuna.
Sen aikaa voi tehdä jotain muuta, pyykkien ripustaminen on nopea homma. Enemmän työaikaa kuluu käsinpesuun ja vaatteiden kuivumisen odotteluun, kun niitä ei saa kunnolla edes kuivaksi.
En keksi yhtään syytä pestä pyykkejä käsin ellei kyseessä ole joku käsinpesua vaativa vaatekappale.
Osta värinkerääjälappuja. Olen pessyt +90 asteessa värillisiä ja valkoisia yhdessä ja värit eivät tartu toisiinsa. Todella hyvä keksintö.
Asuin noin 7 vuotta yksin. Ei ollut mitään ongelmaa, suurin helpotus oli että hankin sellaisia vaatteita että suurin osa meni samaan koneeseen. Joka viikko oli korkeintaan yksi vaate, jota en voinut laittaa kaikkien muiden kanssa samaan koneeseen. Pesin sen käsin.
Aloittajalla on tarve pestä kaikki erikseen. Meidän kotitaloudessa on viisi henkilöä ja emme me nytkään pesä kuin kolmea eri koneellista. Joskus harvoin (=kerran vuodessa) tulee pestäväksi jokin yksittäinen erikoisvaate. En tiedä onko ongelmana liian erilaisten vaatteiden hankkiminen vai ylimitoitettu tarve pestä kaikki erikseen. Samaa tarvetta ainakaan meillä ei ole ollut eikä tässä ole mitään ongelmiakaan syntynyt koskaan.
Yksib asun ja n 10 päivän välein varaan kahteen koneelliseen ajan pyykkituvassa. Pesen kaikki värilliset samassa 60 asteessa ja sitten tummat toisessa. Koneet ovat lähes täydet, kun vaihdan vaatteet päivittäin. Farkut menee noihin tummiin. Vaaleita farkkuja minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet asian liian vaikeasti. Minä yksinkertaisesti pesen vajaita koneellisia, that's it. Onhan niitä erilaisia pesuohjelmia ja minun koneessani pesuohjelmat huomioivat vajaatäytön. Tulee siistimpää jälkeä, kun ei tunge konetta täyteen.
Meillä 7kg kone, 2 hlöä taloudessa. Nytkin koneessa pyörii 2 pussilakanaa 60 ohjelmalla, joka kestää kolomisen tuntia. Ei oo sähkösyöppö. Saman verran vie ku edellinen kone, jossa pysty säätään aikoja. Seuraavaksi menee koneeseen 3 urheilupaitaa, tunnin ohjelma.
Pesen vaaleat ja tummat vaatteet erikseen, ja melkein aina 60 asteessa.
Sillä haluan puhdasta, eikä vaatteet ole menneet miksikään.
Ne värinkeräysliinat on kyllä hieno keksintö!
Uskallan laittaa kaikenväriset pyykit samaan koneelliseen kun nakkaan mukaan tuon liinan.
Yleensä pesen kaiken kuudessakympissä, lakanapyykin yhdeksässä.
Vierailija kirjoitti:
Osta ja käytä värinkeräysliinoja niin voit pestä kaikenvärisiä samalla kertaa.
Vuodenpäivät ollut käytössä ja hyväksi todettu, voin myös suositella kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Likaiset vaatteet koneeseen ja kone päälle. Välillä kone jää vajaaksi, mutta ei voi mitään.
Kyllä mä laitan lisäksi vaikka käsipyyhkeitä, jos meinaa jäädä kone vajaaksi. Enkä edes osta vaatteita, jotka pitäisi pestä erikseen jossain hienopesussa.
Ihan hyvin. Käytän taloyhtiön maksutonta pyykkitupaa kerran viikossa. Toisessa koneessa pesen vaatteet (minulla on vain mustia), toisessa lakanat ja pyyhkeet. Helppoa kun osaa.
Pesen täysiä koneellisia, kun ensin vaatteet on siellä, sitten kerään käsipyyhkeet, kylpytakin, petivaatteita. Pesen kaikki vaatteet samalla ohjelmalla, enkä erittele pyykkejä.
Kaikki uudet pesukoneet osaavat laskea pyykin määrän. Joten ihan normaalisti peset sen pyykkisi pesukoneella
Minulla on pieni kone, enkä aina odota että se tulee täyteen. Urheiluliivit huuhtelen vedellä käytön jälkeen odottamaan toista käyttöä tai pesua. Pesen oikeastaan kaikki vaatteet 40 asteessa, niin niitä ei tarvitse lajitella kuin valkoiset/vaaleat ja kirjopyykki.
Pesen vaikka yhden vaatteen koneessa. Olen tarkka, ettei värit sekoitu ja jokaiselle materiaalille omanlaisensa pesu.
Taloyhtiön pesutupa, 3 teollisuuskonetta. 2h vuoron aikana ehtii pesemään 6 koneellista pyykkiä.