Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksinasuva voi muka pestä pyykkiä?

Vierailija
14.07.2026 |

Kysyn aivan tosissani. Toisaalta ei saisi pestä vajaita koneita. Toisaalta alusvaatteet ja urheiluvastteet pitäisi pestä joka käytön jälkeen ja heti, puuvillat ja tekokuidut erikseen, valkoiset ja värikkäät erikseen, herkät erikseen ja trikoopaidat sekä joustofarkut erikseen. Näitä kaikkia sääntöjä ei yksinkertaisesti voi toteuttaa samanaikaisesti.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelet asian liian vaikeasti. Minä yksinkertaisesti pesen vajaita koneellisia, that's it. Onhan niitä erilaisia pesuohjelmia ja minun koneessani pesuohjelmat huomioivat vajaatäytön. Tulee siistimpää jälkeä, kun ei tunge konetta täyteen.

Vierailija
2/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie äidille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei voikaan. Siis noudattaa sääntöjä. Olen koko ikäni pessyt kaiken yhtäaikaa 40 asteessa ja ihan hyvin on käynyt. Vähän kattonu valkoset erikseen jos on, ja mustat/pun/sin/tummanlilat samaan kasaan. Mutta aina ei sekään onnistu. Sitten huomasin, että kaikkihan meneekin kerralla - mitä tehdä numeroa edes väristä. Nyt vielä pesukone meni rikki ja siinä on 60 asteen ohjelma ainoa ehjä, joten käytännössä heitän aivan kaiken vitivalkoisista mekoista alusvatteisiin paskaisiin mustiin housuihin aina samaan pesuohjelmaan, ja hyvin toimii edelleen.

Vierailija
4/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kone. Enkä hanki liian monimutkaista vaatevarastoa.

Vierailija
5/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sanko. Siihen pesuainetta ja vettä. Hankaa käsin. Huuhtele 2 kertaa

Vierailija
6/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvin saan pestyä pyykkini, mutta en olekaan mikään vajaaälyinen kuten ap.

Vierailija
7/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran vajaa, ettei minun tarvitse pestä vajaita koneellisia.

Vierailija
8/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottele vain tummat ja vaaleat. Osta alusvaatteet viikon jokaiselle päivälle. Kyllä ne sen viikon voi pesua odottaa, ei kukaan pese niitä heti 🙄

Vierailija
9/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka mitenkin. Ennen köyhillä oli lupa käyttää vettä.

Vierailija
10/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erottele vain tummat ja vaaleat. Osta alusvaatteet viikon jokaiselle päivälle. Kyllä ne sen viikon voi pesua odottaa, ei kukaan pese niitä heti 🙄

Ja pese kaikki 60 asteessa. Ei mene vaatteet pilalle, teen itse niin ja kyllä vaatteet sen kestää. Herkät erikoisvaatteet sitten erikseen tai käsin.

Vierailija
11/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet asian liian vaikeasti. Minä yksinkertaisesti pesen vajaita koneellisia, that's it. Onhan niitä erilaisia pesuohjelmia ja minun koneessani pesuohjelmat huomioivat vajaatäytön. Tulee siistimpää jälkeä, kun ei tunge konetta täyteen.

Tuhoat planeetan

Vierailija
12/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikapesu on sellanen mitä itse käytän paljon. Omassa koneessa lämpö voi säätää 15-40 astetta ja pesu kestää noin 15min. Linkous pienelle kun pyykkiä on vähän. Urheiluvaatteille sport-pyykkiainetta ja ei hiki haise vaikka pesisi kylmällä vedellä. 

Alusvaatteita ostat sen verran paljon et voit pestä yhdessä lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa +60 asteessa. 

Vierailija
13/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne alusvaatteet pitää pestä heti? Urheiluvaatteissa voi olla hikeä ja se voi jämähtää jos ei heti pese, mutta sukat ja pikkuhousut voi odottaa muutaman päivän, että saa koneellisen pyykkiä. Minulla on vain puuvillavaatteita ja ei mitään valkoista tai hienopesua vaativaa niin hyvin saan koneellisen pyykkiä pestyä, vaatteita on sen verran että ei tarvitse pestä kun paidat loppuu.

Vierailija
14/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, täysien koneiden periaatetta ei voi noudattaa. Toisaalta vaikka trernitrikoot voi huuhtaista käsin pestenkin ja panna koneeseen sitten, kun on muutakin pestävää tai pestä heti  kunnolla käsin. Eipä tämä sen kummempaa ole isommassa perheessä, jos ei halua pitää konetta pyörimässä 24/7. Suosituksia riittää, käytäntö on muuta. Reilu vaatevarasto toki on avuksi.

Vierailija
15/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhoat planeetan

Pesemällä vajaita koneellisia sellaisella pesukoneella, joka huomioi vajaatäytön? Mietipä vähän tarkemmin asioita. Pesukoneeni ottaa vähemmän vettä ja käyttää vähemmän sähköä, kun painan nappia vajaatäyttö. Maapallo pelastuu.

Vierailija
16/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottelen vain vaaleat ja tummat. Joku näppituntuma on, millaisia lämpöjä vaate kestää, niin pesen kaiken joko 60 tai 40 asteessa. En edes osta sellaisia vaatteita, jotka ei tuota pesutapaa kestä. 

Vierailija
17/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja sama toimii mulla esim T-paitoihin, sukkiin ja pitkiin housuihin jne eli niitä on monet ja pesen sitten aina kaikki kerralla. Pesen siis vaaleat, mustat ja värilliset erikseen ja erilaisilla pesuaineilla. Housut ja sukat yleensä samassa pesussa. Alusvaatteille, T-paidoille ja pyjamille oma pesu. Urheiluvaatteet pesen heti käytön jälkeen 30 asteen pikaohjelmalla joka kestää 30 min. Pesen näin noin kuukauden ja sen jälkeen 40 asteen peruspesu ja pyykkietikka joukkoon ja hyvin on toiminut. 

Vierailija
18/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kuitenkin oma pyykinpesukone. Voit toimia vapaammin, kuin jos käyttäisit yleistä pesutupaa. 

Vierailija
19/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen alushousut ja sukat lakanapyykin seassa.

Vierailija
20/31 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa kaikki likapyykki samalla. Hyvin on toiminut jo vuosikymmeniä ilman ongelmia. En tarvitse mitään muiden ohjeita tai suosituksia siihen miten asiani hoidan.