Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korjaa ruokavaliotani/ruuan määrää

Vierailija
14.07.2026 |

Auttaisitko rakentavalla tavalla minua korjaamaan ruokavaliotani tai ruuan määrää jotta pääsisin lievästä ylipainosta normaalipainoon. Taustaksi riittänee että olen n. 40v ja useamman lapsen äiti, en imetä. Omasta näkökulmasta ongelmani ei ole ruokavalio vaan se että syön sekä paljon että usein ja tätä on hankala muuttaa koska tulen helposti nälkäiseksi. 

-Syön viisi kertaa päivässä. Aamiainen klo 7, lounas klo 11, pieni välipala klo 15, päivällinen klo 17 ja iltapala klo 20. Aamupala ja iltapala ovat esim leipäviipale ja jogurtti ja hedelmä. Ateriat laitoskeittiöruokaa tai kotiruokaa.

-En syö usein ravintoloissa (max 1x/vko) ja käytän alkoholia n. 1 annoksen viikossa. 

-Syön kala-kasvisruokaa mutta pidän juustoista. Olenkin vaihtanut kermajuuston 17-prosenttiseen, koska se oli merkittävä kovan rasvan lähde. Lasten takia syömme usein pastaa, ja se on vain välillä täysjyvää.

-En osta arjessa herkkua mutta useamman kerran viikossa syön kyllä jonkun pienen herkun kuten jäätelöpuikon aterian jälkeen. 

Mielestäni tämä kuulostaa hyvältä, mutta silti olen ylipainoinen. Annoskokoni eivät ole suuria ja jos pienennän niitä, nälkä on jo tunnin päästä. Aineenvaihdunta on mulla tosi nopea. Mitä korjaisitte tai kokeilisitte?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kuitupitoisesti, mutta mietin että auttaisiko jos lisäisin proteiinia joka aterialle. -Ap

Vierailija
2/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron vielä että pari vuotta sitten ravitsemusterapian konsultaatiossa kävi ilmi että mun ruokavaliossa turhan iso osa energiasta tulee rasvasta (olkoonkin kasvirasvaa). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon liikut? 

Vierailija
4/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin liikkua enemmän. Arkisin kävelen reippaasti osan työmatkasta mutta se on vain 20min. Kerran viikossa käyn kuntosalilla. Lisäksi ulkoilen ja pyöräilen paljon lasten kanssa. Uimahallissa käyn kun on mahdollisuus. Liikunnan lisääminen on kyllä aina auttanut mulla painonhallinnassa.

Vierailija
5/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jugurtti on maustamaton ja rasvaton? 

Jätä juusto kokonaan pois, käytä vain ruuanlaittossa silloin kun siihen on tarvetta, ei leivälle tai maun vuoksi. 

Vierailija
6/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipala ja iltapala pois. Ei koko päivää tarvitse ruokaa tuputtaa.

Vierailija
7/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitosruuassa ei ole yleensä riittävästi proteiinia. Aamu- ja iltapalasi ovat pelkkää hiilaria. Onko jugurtti jotain sokeroitua? Mitä se kotiruoka mahtaa olla? 

Ymmärrän hyvin, että perheenäitinä ja ilmeisesti laitosruokailuun pakotettuna sinun on hankalaa muuttaa ruokavaliotasi. Sinun kuitenkin pitäisi rakentaa joka ateria vähärasvaisen proteiinin ympärille, vähentää leipää, pastaa, riisiä ja perunaa. Proteiinin oheen monipuolisesti kasviksia. 

Vaihda jugurtti rahkaan tai maustamattomaan jugurttiin ja sekaan marjoja, leivän tilalle kananmuna. Tämä pitää nälkää paremmin ja on ehkä helpompi syödä pienempiä aterioita päivän mittaan. Kotiruokaa voisit miettiä niin, että siinä on vähärasvaista proteiinia, reilu kasvislisuke (kurkku ja salaatinlehdet ei riitä) ja sitten hiilari lapsille. Sinä et tarvitse sitä.

Ja jos vain mahdollista, kokeile jonkin aikaa träkätä kalorinsaantia. Tarvitset keittiövaa'an ja esimerkiksi fatsecret-appin, joka pitää kirjaa myös kuiduista ja makroista. On aika silmiä avaavaa katsoa, että miten paljon kaikessa niitä kaloreita onkaan. Onko sinulla muuten tapana esimerkiksi syödä lasten lautaset puhtaaksi jne. Jostain tämmöisestäkin voi tulla satoja kaloreita päivässä.

Jos vain mitenkään ehdit, salilla käyminen on kuin panisit rahaa pankkiin tulevan varalle. Lihasmassa vähenee kolmekymppisestä, jos ei tee mitään, ja kehonkoostumus muuttuu ja painonhallinta vaikeutuu rasvan korvatessa lihakset. Sen sijaan se, että yrittää epätoivoisesti aerobisella liikunnalla kuluttaa kaloreita, ei ole kestävä ratkaisu.

Vierailija
8/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurtti on maustamaton ja vähärasvainen - valitettavasti soijajogurteissa on kyllä yleensä jopa 2-3% rasvaa. Onko vinkkejä?Voileivän päälle laitettavasta juustosta en pysty luopumaan  mutta sen määrä on kyllä nykyään mulla tosi maltillinen, kun en mussuta voileipiä. -Ap

Vierailija
9/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalasta tulisi saada protskua vähintään 20g, ja katso, että muiltakin aterioilta ja iltapalalta se löytyy.

Vierailija
10/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vaan aamiainen, lounas ja päivällinen.

Vierailija
11/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipala klo 15 ja päivällinen klo 17. Mitä ihmettä? 

Vierailija
12/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jogurtti on maustamaton ja vähärasvainen - valitettavasti soijajogurteissa on kyllä yleensä jopa 2-3% rasvaa. Onko vinkkejä?Voileivän päälle laitettavasta juustosta en pysty luopumaan  mutta sen määrä on kyllä nykyään mulla tosi maltillinen, kun en mussuta voileipiä. -Ap

Miksi jugurtti on soijaa mutta juusto ei ole vegaanista? 

Vierailija
13/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nro 7, tosi hyviä pointteja! Vähärasvainen proteiini joka aterialle, hyvä neuvo. Olen ehkä luottanut liikaa täysjyvätuotteiden proteiiniin... luontevia proteiininlähteitä mulle on tofu, raejuusto, kananmuna, jogurtti/rahka, herneet, soijarouhe ja toki kala. Valkoisissa kaloissa on se hankaluus että ne menee lapsille lähinnä leivitettyinä (kalapuikkoina jne) ja siinä taas tulee rasvaa ym. Tonnikalaa syödään. Onko hyviä vinkkejä muista proteiininlähteistä kun kanaa en syö? -Ap

Vierailija
14/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipala klo 15 ja päivällinen klo 17, joo niinpä. Mutta jos lopetan lounaan 11.30 enkä syö välipalaa, olen liian nälkäinen ja väsynyt klo 16 hakiessani lapsia. Mikä neuvoksi?

Vierailija
15/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välipala klo 15 ja päivällinen klo 17. Mitä ihmettä? 

Välipala voitaisiin tarjota vain lapsille, itselleen siilloin riittää kupillinen teetä tai kahvia (ilman sokeria ja rasvaton maito). 

Vierailija
16/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välipala klo 15 ja päivällinen klo 17, joo niinpä. Mutta jos lopetan lounaan 11.30 enkä syö välipalaa, olen liian nälkäinen ja väsynyt klo 16 hakiessani lapsia. Mikä neuvoksi?

Proteiinirahka välipalaksi. 

Vierailija
17/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos nro 7, tosi hyviä pointteja! Vähärasvainen proteiini joka aterialle, hyvä neuvo. Olen ehkä luottanut liikaa täysjyvätuotteiden proteiiniin... luontevia proteiininlähteitä mulle on tofu, raejuusto, kananmuna, jogurtti/rahka, herneet, soijarouhe ja toki kala. Valkoisissa kaloissa on se hankaluus että ne menee lapsille lähinnä leivitettyinä (kalapuikkoina jne) ja siinä taas tulee rasvaa ym. Tonnikalaa syödään. Onko hyviä vinkkejä muista proteiininlähteistä kun kanaa en syö? -Ap

Teet lapsille kalapuikot ja itsellesi seitä. 

Vierailija
18/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkkunaa voisi kokeilla kanan tilalle. 

Vierailija
19/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliinit koko ajan koholla, kun noin usein syöt.

Vierailija
20/22 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihan hyvä, mutta vaihda 17% :nen juusto rasvattomaan raejuustoon, saat proteiinia ja päivittäinen rasvamääräsi vähenee huomattavasti. Vaihda jogurtti vaikka islantilaiseen sokerittomaan jogurttiin  3% rasvaa, tästä tulee myös proteiinia.  Vaihda aamu- ja iltapalan leipä puuroon, vaikka marjoilla. Saat kuituja, mutta et leivän sokeria. Unohda jäätelö, siinä on sekä sokeria että rasvaa runsaasti. Näillä pienillä muutoksilla laihdut muutaman kilon. Jos haluat laihtua lisää, syö keittolounas ja jos syöt salaattia unohda valmiit salaattikastikkeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi