Onko kohtuullista pyytää vaimoa tekemään viikolla kotityöt
Kun minä teen sen vuoksi ylitöitä että hän voi olla lapsen kanssa kotona?
Olen äärettömän väsynyt tähän että raskaan työpäivän jälkeen palaan kaupan kautta kotiin ja ruokaa ei ole valmiina, sitä aletaan yhdessä tekemään, sitten siivotaan sotkut alakerrasta mitä on päivän aikana tullut ja pestään pyykkiä ja pikainen imurointi. Jotain pikku hommaa on joka päivälle.
Joskus sitä haluaisi vaan istahtaa sohvalle ja katsoa vaikka telkkaria. Onko liikaa vaadittu?
Kommentit (271)
Ei. On kohtuutonta pyytää naista (vaimoa tai ketään muutakaan) tekemään yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä pesette pyykkiä? Kirjoitit monikossa. 🤣
Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..
en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..
ApMinkä ihmeen vuoksi tämä vaatii kahden ihmisen työpanoksen? Toinen voi tehdä tämän vaikka samalla, kun toinen tekee ruoan. Sitäkään en tajunnut, miksi ruoka pitää yhdessä? Säästätte aikaa (ja varmaan molempien hermoja), jos teette nämä asiat rinnakkain yhtä aikaa. Ja ette te nyt ehkä joka päivä lakanoita vaihda tai lattioita pese. Niinä päivinä, kun pesette, siihen pitäisi mennä max 30 minuuttia.
Luulisin, että sen ihmeen vuoksi, että yksi ihminen ei voi samaan aikaan ripustaa pyykkiä ulkona ja täyttää konetta sisällä.
Eihän niitä samaan aikaan yksi teekään. Sinkutkin varmaan ottaa pyykit koneesta,vie kuivumaan ja laittaa seuraavan koneen päälle. Miksi pitäs laittaa ja ripustaa yhtäaikaa? 🤷
En mäkään syö ja pese astioita samaan aikaan vaan eri aikaan.
Onko sinulla sinkkuna useinkin neljät lakanat samaan aikaan pesussa?
Mulla on iso kone, mut ei mulla neljän hengen lakanat sinne mahdu kerralla.
Mistähän sulle saataisiin aivot?
Jaa sinä et tajua. Miksi siis kahden ihmisen taloudessa sekunnilleen samaan aikaan pitäisi toisen ripustaa pyykkiä ja toisen täyttää konetta? Miksei niitä voi yksi ihminen tehdä eri aikoihin? Ihan vaikka jos toinen tekee ruokaa,niin toinen hoitaa pyykit. Jos ne nyt on tehtävä nekin samaan aikaan.
Miksi ei voisi tehdä kahta asiaa samaan aikaan, kun on kaksi aikuista tekemässä`? Vai pitäisikö miehen maata perse homeessa sohvalla sillä välin, kun vaimo pesee pyykkiä?
No nyt sulla on luetun ymmärtämisen ongelma. Siis toinen kokkaa kun toinen pyykkää!!! En ole kirjottanu maakaamisesta vaan kokkaamisesta! Apllä vähemmän sitä hommaa jos vain kokkaa kun toinen pyykkiä pesee. Hän siis vain kokkaa. Ei tartte venyttää sitä listaa, että hän tänään kokkaa ja pyykkää! Ja joku ihmetteli,miten yhdellä ihmisellä onnistuu samaan aikaan ripustaminen ja koneen täyttäminen, siksi muka pitäisi pyykätä yhdessä. Siihen kirjoitin että ensin ripustetaan ja sitten uudelleen täytetään. Ei sen vaikeampaa. Toinen siis hoitaa keittiö hommat,toinen pyykki hommat sinä päivänä.
Sitten apn lista on: valmistin ruuan,kattasin pöydän,laitoin tiskit koneeseen. Eikä pyykkihuoltoa sinä päivänä! Sen päivän hommalista lyheni,pyykit jäi pois kun ei tunne nokkaansa sinä päivänä sinne. Ja seuraavana päivänä ei tartte pyykätä. Syödään edellispäivän tähteet. Pyykit voi vieläkin kuivua. Sen päivän hommalista lyheni keittistäkin ja pyykeistä.
Millä tavalla se kokkaaminen poistaa tarpeen ripustaa pyykit kuivumaan? Meinaatko, että pastaveden kiehuminen lennättää lakanat itsekseen narulle? :D:D:D:
APN perheessä on kaksi aikuista. Eikös?
Niin? Sekö poistaa tarpeen laittaa lakanat kuivumaan? Eikö perheissä pesukoneesta tulekaan märkiä lakanoita, jotka pitää kuivattaa?
Et ymmärrä vaikka rautalangasta vääntää.
No selitä sinä. Millä tavalla kahden ihmisen asuminen samassa osoitteessa poista tarpeen laittaaa pyykit kuivumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi, että ap jäisi koti-isäksi ja vaimo menisi töihin. Tulisi ymmärrystä molemmille puolisoille lapsiperheen arjesta.
Näin olisi hyvä. Nimittäin minäkään en ole koskaan ymmärtänyt mihin aika kuluu kotiäidillä. Mies käy töissä, herää aikaisin ja tulee illalla kotiin. Kotiäiti voi nukkua hieman pidempää ja touhuta päivänmittaan omaan tahtiinsa askareita. Ei joka päivä tehdä täyssiivousta tai pestä pyykkiä. Pikaimurointi, murut ja isommat pölyt pois nurkista, tavarat paikoilleen ja perusruuan valmistusta(vaikka valmis-henesoppaa koko perheelle). Aikaa jää vaikka kuinka ottaa päivänokoset ja ulkoilla lapsen kanssa. Moni mies vaihtaisi siihen että olisi lapsen kanssa kotona ja nainen raksalla repeytymässä perheen elannon eteen.
Sinun todella pitää ryhtyä koti-isäksi. Olet niin ulalla arjesta lapsiperheessä. Ihan jo alkaen naurettavasta ideastasi nukkua aamulla pitkään. Mihin komeroon ajattelit lapsen laittaa siksi aikaa?
Meillä lapset herää yhdeksän aikaan aamulla. Illalla nukkumaan noin 2100.
Itse herään lasten kanssa. Mies on lähtenyt pari tuntia aikasemmin.
Ohis ja muksut 2, 5 ja 7 vuotiaat. Nää on ollut hyviä nukkujia, kunhan ne ulkoiluttaa runsaasti päivittäin.
Meillä lapset eivät ole koiria, joten heitä ei ulkoiluteta. Eivätkä ole nukkuneet 12 tunnin unia koskaan elämänsä aikana. Eivät edes vauvoina.
t. eri
Harmi. Ehkä sitten säkin olisit kivempi ja ilosempi. Eihän noin huumoritonta muijaa kukaan nussikkaan, että uni maistuis. Taidat olla väsynytfrigidi.
Ota se sitruuna pois pillusta ja lopeta tuo kiukuttelu. Ei tämä noin vakavaa ole :D
😂🤣
T. Edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi helskuta, pistä eukko järjestykseen. Tietysti hänen kuuluu tehdä kotityöt, eikä laiskana maata, tai painukoon töihin muualle !
t. Mummo
Minä sorruin tuohon aikoinaan. Eihän noin helppoa elämää ole kellään. Ainahan sitä joutuu kotitöitä tekemään, vaikka kuinka on töissä.
Kun olin lasten kanssa kotona tein tosiaan kaiken yksin. Tein ruuat, siivosi kodin, hoidin lapset jne. Mies kävi töissä, istui valmiiseen ruokapöytään ja makasi sohvalla .
Kun sitten lähdin takaisin työelämään, pysyi kaikki ennallaan. Minä tein kaiken ja mies odotti valmista, kun oli siihen tottunut. Nyt lapset on jo aikuisia ja pois kotoa ja me ollaan miehen kanssa kaksin, mutta minä edelleen teen kaiken yksin. Mies on kuin täysihoidossa. Saatana , että ottaa pattiiin. Tekisi mieli ottaa ja lähteä. En minä mikään ilmainen piika ole. Älkää naiset ikinä suostuko tekemään kaikkea yksin.
Ja siellä töissä pääsee paljon helpommalla, kuin monen lapsen kanssa kotona.
Koomista itkeä piikana olosta, kun on ihan itse sen roolin valinnut. MInä tein heti suhteen alussa selväksi, että minä en ole palvelija. Hyvin onnistui mieheltäkin kotityöt, vaikka äitinsä oli häntä passannut loputtomasti.
Mitäs koomista siinä on. Eikös tuokin mummo, jolle tuo kommentti oli vastauksena vaatinut miestä laittamaan vaimonsa ruotuun, eli siihen, että vaimo tekee ne kotityöt yksin. Kyllä tuo ollut ihan normaali vaatimus vaatimus ennen miehillä, että kodinhoito ja lastenhoito kuuluu naiselle ja nainen on ihan täysi paska jos ei yksi kaikkea hoida. Ei sitä "roolia" valita vaan se pakotetaan ottamaan. Jos nainen ei hoida lapsia, ne jää hoitamatta ja ruokkimatta. Mies ei hoida eikä ruoki niin mitäs teet? Kuka haluaa omille lapsilleen tuollaisen elämän?
Vierailija kirjoitti:
Miten se ruoka olis valmiina jos tulet kaupan kautta kotiin????? 🤷
On olemassa laite nimeltä jääkaappi. Sinne voi laittaa aineksia, niin ei tarvitse jokaista kokkauskertaa varten erikseen käydä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi, että ap jäisi koti-isäksi ja vaimo menisi töihin. Tulisi ymmärrystä molemmille puolisoille lapsiperheen arjesta.
Näin olisi hyvä. Nimittäin minäkään en ole koskaan ymmärtänyt mihin aika kuluu kotiäidillä. Mies käy töissä, herää aikaisin ja tulee illalla kotiin. Kotiäiti voi nukkua hieman pidempää ja touhuta päivänmittaan omaan tahtiinsa askareita. Ei joka päivä tehdä täyssiivousta tai pestä pyykkiä. Pikaimurointi, murut ja isommat pölyt pois nurkista, tavarat paikoilleen ja perusruuan valmistusta(vaikka valmis-henesoppaa koko perheelle). Aikaa jää vaikka kuinka ottaa päivänokoset ja ulkoilla lapsen kanssa. Moni mies vaihtaisi siihen että olisi lapsen kanssa kotona ja nainen raksalla repeytymässä perheen elannon eteen.
Sinun todella pitää ryhtyä koti-isäksi. Olet niin ulalla arjesta lapsiperheessä. Ihan jo alkaen naurettavasta ideastasi nukkua aamulla pitkään. Mihin komeroon ajattelit lapsen laittaa siksi aikaa?
Ohis ja muksut 2, 5 ja 7 vuotiaat. Nää on ollut hyviä nukkujia, kunhan ne ulkoiluttaa runsaasti päivittäin.
Kerron sinulle järkyttävän salaisuuden: Kaikki lapset eivät nuku samassa rytmissä kuin sinun lapsesi. Ei, vaikka heitä miten ulkoiluttaisi. Meillä 2v on tikkana pystyssä viimeistään 7 maissa, vaikka kävisi nukkumaan klo 21 normaalin 20 sijaan.
Tuohan olikin vastaus sille yleistykselle, että kaikki lapset herää kuudelta ja nukkuu yössä kaksi tuntia.
Ei se niinkään ole. Ulkoilu (liikkuminen) ja terveellinen ruokavalio on hyvien yöunien peruskivi. Jo unohtuu adhdt ja muut muotisairaudet. Vammaiset ovat sitten oma lukunsa.
Ikävä pilata voimaantumisesi faktoilla: ADHD ei ole sairaus eikä varsinkaan muotia. Se on perinnöllinen neurologinen poikkeama, jota ei mikään määrä ulkoilua ja porkkanan puputtamista poista. Kannattaa käydä se peruskoulu loppuun ennen kuin tulee tänne aikuisten palstalle laukomaan aivopierujaan.
t. ADHD-aikuinen
No tuo lapsen ja äidin laatuaika kotona kestää suhteellisen vähän aikaa elämästä. Kannattaako sen takia vetää kilareita? Miksi ihmeessä pitäisi toisen jokapäivä kokata ja siivota kun sen voi helpommin yhdessä tehdä vaikka pari kertaa viikossa.
Anna äidin ja lapsen bondata rauhassa sinne päikkäriin asti. Sitten kun lapsi alkaa jotain itsenäisemmin touhuamaan niin pienestä saakka mukaan noihin kotitöihin.
Minä "tiskasin" jo kolmevuotiaana ja lämmitin omat puuroni viisivuotiaana. Helpotti vanhempieni elämää kun ymmärsin kodinhoidon perusteita enkä vaan sotkenut menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi helskuta, pistä eukko järjestykseen. Tietysti hänen kuuluu tehdä kotityöt, eikä laiskana maata, tai painukoon töihin muualle !
t. Mummo
Minä sorruin tuohon aikoinaan. Eihän noin helppoa elämää ole kellään. Ainahan sitä joutuu kotitöitä tekemään, vaikka kuinka on töissä.
Kun olin lasten kanssa kotona tein tosiaan kaiken yksin. Tein ruuat, siivosi kodin, hoidin lapset jne. Mies kävi töissä, istui valmiiseen ruokapöytään ja makasi sohvalla .
Kun sitten lähdin takaisin työelämään, pysyi kaikki ennallaan. Minä tein kaiken ja mies odotti valmista, kun oli siihen tottunut. Nyt lapset on jo aikuisia ja pois kotoa ja me ollaan miehen kanssa kaksin, mutta minä edelleen teen kaiken yksin. Mies on kuin täysihoidossa. Saatana , että ottaa pattiiin. Tekisi mieli ottaa ja lähteä. En minä mikään ilmainen piika ole. Älkää naiset ikinä suostuko tekemään kaikkea yksin.
Koomista itkeä piikana olosta, kun on ihan itse sen roolin valinnut. MInä tein heti suhteen alussa selväksi, että minä en ole palvelija. Hyvin onnistui mieheltäkin kotityöt, vaikka äitinsä oli häntä passannut loputtomasti.
Mitäs koomista siinä on. Eikös tuokin mummo, jolle tuo kommentti oli vastauksena vaatinut miestä laittamaan vaimonsa ruotuun, eli siihen, että vaimo tekee ne kotityöt yksin. Kyllä tuo ollut ihan normaali vaatimus vaatimus ennen miehillä, että kodinhoito ja lastenhoito kuuluu naiselle ja nainen on ihan täysi paska jos ei yksi kaikkea hoida. Ei sitä "roolia" valita vaan se pakotetaan ottamaan. Jos nainen ei hoida lapsia, ne jää hoitamatta ja ruokkimatta. Mies ei hoida eikä ruoki niin mitäs teet? Kuka haluaa omille lapsilleen tuollaisen elämän?
Ai mitä koomista on siinä, että parkuu vauvapalstalla olevansa ilmainen piikaa, mutta ei ole kuitenkaan munaa lähteä menemään ja jättää sitä piikaan tottunutta miestä pärjäämään omillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mummo
Säälittävää uhittelua. Jos oikeasti haluaisit lähteä, olisit tehnyt sen ajat sitten.
En halunnut viedä lapsilta isää, koska lapset kuitenkin on ne tärkeimmät. Nyt tilanne on eri, kun kuopuskin on lähtenyt omaan elämään.
Minne sinä sen isän olisit vienyt? Meillä ainakin lasten isä on pysynyt isänä, vaikka erosimme jo 29 vuotta sitten, kun lapset olivat alle kouluikäisiä.
Jos olin eronnut, olisin muuttanut takaisin omille synnyinseuduille, jotka on 400 km päässä siitä paikasta, jossa lasten isä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron sinulle järkyttävän salaisuuden: Kaikki lapset eivät nuku samassa rytmissä kuin sinun lapsesi. Ei, vaikka heitä miten ulkoiluttaisi. Meillä 2v on tikkana pystyssä viimeistään 7 maissa, vaikka kävisi nukkumaan klo 21 normaalin 20 sijaan.
Tuohan olikin vastaus sille yleistykselle, että kaikki lapset herää kuudelta ja nukkuu yössä kaksi tuntia.
Ei se niinkään ole. Ulkoilu (liikkuminen) ja terveellinen ruokavalio on hyvien yöunien peruskivi. Jo unohtuu adhdt ja muut muotisairaudet. Vammaiset ovat sitten oma lukunsa.
Mikähän auttaisi tuohon sinun vammaisuuteesi? Ei nimittäin voi terve aikuinen olla noin tietämätön.
Vierailija kirjoitti:
No tuo lapsen ja äidin laatuaika kotona kestää suhteellisen vähän aikaa elämästä. Kannattaako sen takia vetää kilareita? Miksi ihmeessä pitäisi toisen jokapäivä kokata ja siivota kun sen voi helpommin yhdessä tehdä vaikka pari kertaa viikossa.
Anna äidin ja lapsen bondata rauhassa sinne päikkäriin asti. Sitten kun lapsi alkaa jotain itsenäisemmin touhuamaan niin pienestä saakka mukaan noihin kotitöihin.
Minä "tiskasin" jo kolmevuotiaana ja lämmitin omat puuroni viisivuotiaana. Helpotti vanhempieni elämää kun ymmärsin kodinhoidon perusteita enkä vaan sotkenut menemään.
Taisit missata sen "minä teen ylitöitä jotta hän voi olla kotona lapsen kanssa" kohdan. Ei minusta kovin reilua, jos toinen on täysaikaisesti kotona ja toinen töissä, että sitä työssäkäyvää odottaa kotona liuta asioita, joista edes osan se kotona koko päivän viettänyt olisi varmasti ehtinyt hoitamaan, jos olisi käyttänyt tunnin vähemmän puhelimen scrollaamiseen ja Netflixiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mummo
Säälittävää uhittelua. Jos oikeasti haluaisit lähteä, olisit tehnyt sen ajat sitten.
En halunnut viedä lapsilta isää, koska lapset kuitenkin on ne tärkeimmät. Nyt tilanne on eri, kun kuopuskin on lähtenyt omaan elämään.
Minne sinä sen isän olisit vienyt? Meillä ainakin lasten isä on pysynyt isänä, vaikka erosimme jo 29 vuotta sitten, kun lapset olivat alle kouluikäisiä.
Jos olin eronnut, olisin muuttanut takaisin omille synnyinseuduille, jotka on 400 km päässä siitä paikasta, jossa lasten isä asuu.
Niin? Millä tavalla se muuttaminen poistaisi mieheltäsi isyyden? Meillä Suomessahan on sellaisia välineitä kuin auto, bussi ja juna. Niillä voi matkustaa paikasta toiseen. Myös 400km päähän tapaamaan isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mummo
Jos lasten isä ei hoida omia lapsiaan, on aika soittaa lastensuojeluun ja tehdä lasu.
Naiselta ei saa vaatia mitään
t: vauvaforumz
Ap haluaa että vaimo tekee siis kaikki. Hän saisi vain olla kuin majatalossa, omassa omakotitalossa jossa ei tarttis laittaa tikkuakaan ristiin, ei maksaa laskuja,ei leikata nurmikkoa, ei pestä pyykkiä, ei siis mitään. Tosta kun sinkuksi jää, niin onnea. 🤣 Kova on kysyntä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut kyllä se käytäntö että joka on kotona, hoitaa myös enimmät kotityöt. Huom, mies on ollut myös hoitovapaalla jokaisesta lapsesta ja minä töissä.
Omasta mielestä töissä käyvällä on helpompaa.
-Neljän äiti
Riippuu varmaan aika paljon työstä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mummo
Kuinka avuton pitää olla, jos ei osa heittää miestä mäkeen, mikäli tämä osoittautuu vauvaksi, joka ei osaa tehdä mitään itse?
Onko vaimolla masennusta? Jos rahasta ei ole pyytäen niin ostakaa siivousta palveluna ja ruuat kaupasta valmiina niin kun pääset kotia voit laittaa ruokasi uuniin/mikroon.
Vierailija kirjoitti:
Onko vaimolla masennusta? Jos rahasta ei ole pyytäen niin ostakaa siivousta palveluna ja ruuat kaupasta valmiina niin kun pääset kotia voit laittaa ruokasi uuniin/mikroon.
Ei ole masennusta. On oma tahto eikä ole halua toimia miehen kotiorjana. Ihan normaalia näin vuonna 2026, kun naiset eivät ole enää vuosikymmeniin olleen aviomiestensä omaisuutta. Ainakaan meillä Suomessa.
Talo jossa asuu perhe.