Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäisenä sulla on ekat muistot?

Vierailija
14.07.2026 |

Mulla n. 2,5-vuotiaana. 

Silloin tapahtui merkittävä asia, muistan miten valtavan suuria aikuiset olivat. Silloin olin myös ekaa kertaa lentokoneesssa. Muistan kun istuin isän sylissä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1,5 v 

Vierailija
22/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaasta on jo paljon muistoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen muistot ovat enemmän tai vähemmän sanoitettuja. Ihminen alkaa muistaa, kun  puhe kehittyy.

Vierailija
24/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotiaana sairastuin vakavasti ja jouduin useaksi kuukaudeksi sairaalahoitoon. Sieltä pieniä katkonaisia muistikuvia.

Seuraava varma muisto kun huusin 3 vuotiaana innoissani pikkusiskoni oppivan kävelemään.

Vierailija
25/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 vuotiaana sairastuin vakavasti ja jouduin useaksi kuukaudeksi sairaalahoitoon. Sieltä pieniä katkonaisia muistikuvia.

Seuraava varma muisto kun huusin 3 vuotiaana innoissani pikkusiskoni oppivan kävelemään.

Mun karsastavat silmät leikattiin kun olin 4. Sairaalasta on paljon muistoja. Mutta on varhaisempiakin. 

Vierailija
26/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v, 3kk liki tasan. 

Muistan ihmisen, joka kuoli seuraavana päivänä. 

Vierailija
27/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen muistot ovat enemmän tai vähemmän sanoitettuja. Ihminen alkaa muistaa, kun  puhe kehittyy.

Tuo ei pidä paikkaansa, vanhentunutta tietoa. 

Vierailija
28/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2-vuotiaana leikin nurmikolla hoitajani kanssa. Muistan lelun.  Lapset muistavat yhtenäisesti ajanjaksoja vasta  5-6   - vuotiaasta lähtien. 

Muistan 3 -vuotiaasta asti.

Vierailija
29/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun 1-vuotiaana näin sukulaisen karvapyllyn

Sun suku on hylännyt sut.

Vierailija
30/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaana ensimmäinen muisto. Millennium ja uusivuosi. 3-luokalta eteenpäin saavutin tietoisuuden, siis niin että elämäni oli siitä eteenpäin jossain määrin muistettavaa.

Vierailija
31/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki kappaleita jäänyt mieleen kaksivuotiaana lähtien ja vain muutama kotimainen kun isällä soi radio aina töissä.

Eräs muistaa neljä vuotiaana tarkkaan keitä ollut paikalla ja mitä tapahtunut tuolloin.

Vierailija
32/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotiaana. Isoveljeni työnsi minua ja pientä punaista kolmipyörääni meren rannalla. Nyt veljeni on kuollut. Ihminen, josta on ensimmäinen muistoni ylipäätään.

Vierailija
33/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla  että jos jotain järkyttävää tapahtuu, niin siitä jää muistijälki jo ihan pienelle lapselle. Tasaisesta arjesta ei niinkään. 

Vierailija
34/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 3-4v. Isän kanssa maalle, hänen kotipaikalleen mentiin autolla (Simca 1000 - korjaamon onni :). Iskältä karkasi auto käsistä. Olin siellä vänkärinpuolen jalkatilassa leikkimässä. Vetäisi sitten ojapuoleen. Siihen tuli mies traktorilla: yritti vetää autoa ylös - ei onnistunut. Sitten siihen tuli 2 miestä Kuplalla - onnistui!

Ja sama kerta: siellä tehtiin pottua, vähän enemmän niin hevosella. Tädin mies, isän lankomies laittoi minut taluttamaan tamman talliin: Ohjeisti: jos haluat et se menee vasemmalle, niin vedät vasemmasta ohjaksesta, jos taas oikealle, niin oikeasta. Minä vetelin ja vetelin, se tamma kulki ihan omia polkujaan :) .... Kerroin tuon myöhemmin (kun olin täysi-ikäinen) samalle tädin miehelle. Hän naurahti: sehän ois osannut kulkea sinne talliin vaikka yksinään! :)

Vierailija
35/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8-vuotiaana ensimmäinen muisto. Millennium ja uusivuosi. 3-luokalta eteenpäin saavutin tietoisuuden, siis niin että elämäni oli siitä eteenpäin jossain määrin muistettavaa.

Vuosituhannen vaihtuessa mä olin putkassa. Samaan aikaa toisella ihmisellä ensimmäiswt muistot. Elämä on kiehtovaa.

Vierailija
36/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joskus 1-vuotiaana. Olin pissannut lattialle ja liukastuin lätäkköön, äiti torui. Samoilta ajoilta muistan kun ampiainen pisti, huusin tietysti kuin palosireeni ja jalkaan tuli melkoinen paukama.

Seuraava selkeä muisto on kun olin 4-vuotias, ja isän kanssa kanssa haettiin äiti ja vastasyntynyt pikkuveli laitokselta. Tultiin taksilla kotiin, muistan vielä että auto oli musta ja erikoisen mallinen, Myöhemmin olen tunnistanut että kyseessä oli Citroën ID.

Vierailija
37/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen on täytynyt olla vähän ennen kolmea. Luulin pitkään että muisto ois myöhemmältä ajalta, mutta osoitetiedoista käy ilmi että muisto on juuri tuolta ikäkaudelta.

Muistan kuinka havahduin pyöröhirsimökin pihassa ja näin pienen valkoisen pörröisen koiran. Myöhemmin sain kuulla että isä oli voittanut koiranpennun jostain uhkapelistä ja antoi sen minulle.

Parhaiten muistan eri talot joissa asuttiin, osotteita oli lapsena yli 20. Näen vieläkin 35vuotiaana joskus unia keltaisesta talosta jossa asuin 4 vuotiaana. Muistan jokaisen huoneen tarkasti, unissa on kiva edelleen päästä seikkailemaan tutuissa paikoissa.

Vierailija
38/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1- 2 vee. Putosin pihakaivoon. Kummisetä onki ylös.

Vierailija
39/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Rementija nääs. Mut sen tiän jotta se kalipäine Kekkonen oli resitentti.

Vierailija
40/43 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varma on 2v 10 kk 24 päivää.  Minut pahoinpideltiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi