Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taiteilija ja kirjailija ovat maailman turhimmat ammatit

Vierailija
13.07.2026 |

Ei tästä pitäisi olla mitään erimielisyyttä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma olisi hirveä ilman kirjoja

Vierailija
22/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin nautin kun menen katsomaan teatteri esitystä.

Mielelläni maksan lipusta

Ei pidä teatterista yhtään. Arvostan kyllä maanviljelijää, joka tuottaa ruokaa syötäväksi, esimerkiksi. 

Säkö käyt vapaa-ajallasi katselemassa näitä ihailemiasi viljelijöitä, maksat lipun ja istahdat pellon reunaan, kun viljelijä ajeluttaa traktoria. Sulla on varmaan kiikarit mukana, että näet takapellon tapahtumat. Väliajalla pääsee huussiin ja voipi nauttia karjalanpiirakkaa vastalypsetyn maidon kera vaihtoehtoisesti kuusenkerkkämehua. < sitähän kaikki viljelijät juo ja tarjoaa.

Itseasiassa tuo voisi olla hyvinkin rauhoittavaa ja zeniläistä. Edellyttäen, että näytäntö on vain sua varten. Ei olisi muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea itsenäisenä valtiona ja kansana ei olisi olemassa ilman taidetta. Suomen kirjakieltä ei olisi olemassa ilman sanataidetta. Taiteilijat ja kirjailijat rakensivat työllään sen identiteetin, jonka varaan tämä kaikki on rakennettu. Ilman sitä ei olisi ollut esimerkiksi motivaatiota puolustaa tätä maaplänttiä ja tätä elämäntapaa. 

Vierailija
24/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat silloin jos eivät pärjää ilman veronmaksajien rahoja erilaisina apurahoina. Eikö sitä taidetta ja kirjoja voi tehdä normaalin työn ohessa?

Vierailija
25/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman käytännössä.
Ei minulla epärealistisia kuvitelmia ollut kirjailijaksi ryhtyessäni - alalla on vaikea ansaita edes perustason elantoa, ja rojaltit ja lainauskorvaukset ovat lähinnä pientä lisätuloa. Silti olen vähän surullinen siitä, ettei osaamisellani tunnu olevan minkäänlaista arvoa muutenkaan. Olen taitava tekstinhuoltaja, oikolukija ja toimittaja, mutta työtä ei millään löydy. Määräaikainen apurahatutkijan / kirjailijan toimeni päättyi juuri, eikä uutta työtä löydy, vaikka miten etsin. Ilmeisesti kirjoittaminen, oikeakielisyys ja hyvä ilmaisutaito eivät ole enää vaalimisen arvoisia.

Minäkin olen kirjoittanut yhden tietokirjan. Tekoäly tulee viemään ainakin osan toimittajien, oikolukijoiden ja kirjailijoiden työstä lähivuosina, uskon.

N56

Vierailija
26/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin nautin kun menen katsomaan teatteri esitystä.

Mielelläni maksan lipusta

Ei pidä teatterista yhtään. Arvostan kyllä maanviljelijää, joka tuottaa ruokaa syötäväksi, esimerkiksi. 

Jaa. No sittenhän teatteria ei tarvita.

No kyllähän suurin osa ihmisistä pystyy elämään ilman teatteria. 

Suurin osa ihmisistä pystyy elämään myös ilman aivokirurgia, joten onko sekin turha ammatti?

Vierailija
27/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylpeillä sillä että ei lue kirjoja? 😂

Vierailija
28/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylpeillä sillä että ei lue kirjoja? 😂

Eikä edes tajua, kuinka noloja ovat.

Vierailija
29/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehonkielenasiantuntiana olen sitä mieltä, että Kynsiteknikko on turhin ammatti. 

Niin eli yleensä just ne ammatit millä naiset tienaa ja elää nähdään "turhina". Ihan kuin jotkut haluaisi toisille pahaa ja köyhyyttä. Kehonkielenasiantuntija on vielä turhempi. Ja voi olla myös väärässä. Kynsiteknikko sen sijaan luo asiakkaita ja tuottaa veroja. 

Vierailija
30/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas jotain protestanttista työetiikkaa, jota tuodaan itseisarvona esille esimerkin muodossa ammateista, jotka eivät ole...'hyödyllisiä'. 

Hihhulipskaa, sanon ma.

Vierailija
31/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ammatti :  suomalainen näyttelijä on vielä turhempi

Vierailija
32/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ammatti :  suomalainen näyttelijä on vielä turhempi

Näyttelijä on myös taiteilija.

Vierailija
33/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ei kaikki vaan voida pelastaa ihmishenkiä. Ihan turha laittaa ammatteja järjestykseen.

Vierailija
34/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta turhimpia ovat siivooja, koulunkäynnin avustaja, opettaja, tarhatäti, vakaope, liikennevalvoja, lähihoitaja ja hoiva avustaja. Koska en halua tehdä näitä terveydelle vaarallisia inhottavia ja matalapalkkaisia paskaduuneja ja ne vois ihan hyvin robotisoida.

Ihan hirveetä paskaa kaikki nuo duunit ja opettajaa ja liikennevalvojaa lukuunottamatta kaikki naisten matalapalkkaduuneja.

T: Taiteilija ja kirjailija ja nainen

Vierailija
35/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta turhimpia ovat siivooja, koulunkäynnin avustaja, opettaja, tarhatäti, vakaope, liikennevalvoja, lähihoitaja ja hoiva avustaja. Koska en halua tehdä näitä terveydelle vaarallisia inhottavia ja matalapalkkaisia paskaduuneja ja ne vois ihan hyvin robotisoida.

Ihan hirveetä paskaa kaikki nuo duunit ja opettajaa ja liikennevalvojaa lukuunottamatta kaikki naisten matalapalkkaduuneja.

T: Taiteilija ja kirjailija ja nainen

Liikennevalvojaa ei ole enää ole, liikennepoliisi on lakkautettu. 

Vierailija
36/36 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se apurahajankkaaja taas etsiytyi tänne? Apurahat on yleensä yksityisten säätiöiden myöntämiä avustuksia, ts sitouttamispalkkiota taiteilijalle työskentelyn ajalle tai näyttelyn järjestämiseen, jossa hän sitten myy teoksiaan saaden tuloa jolla elättää itseänsä.

Se että joku Aatos Erkko mikäliesäätiö haluaa jakaa vaikkapa 3000e kolmessa vuodessa omia rahojaan taidemaalarille on nyt apurahajankkaajan henkkoht verorahoista pois miten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi