Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä firman maailma- tai indeksirahastoa suosittelet?

Vierailija
13.07.2026 |

Lähitapiolan rahastot ovat pitäneet pintansa hyvin, vaikka pörssi laskenut. Kulutkaan eivät ole olleet korkeat. 

Mitä sinä suosittelet?

(Ei, nyt en kysy osakkeista).

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako jenkkeihin sijoittaa? 

Se on kyllä minun rakas suosikkini, mutta eikö se ole menettämässä asemansa maailman johtajavaltiona. 

Kai jenkeissä muutakin on kuin teknologia?

Vierailija
22/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etf. Sellainen joka omistaa osakkeensa, ei mitään trackereita.

Mulla on ishsres.

Nyt meni yli minun ymmärrykseni, vaikka olen ollut osakesijoittaja yli 20 vuotta, ja sijoitusfiemassakin olen ollut töissä 😂. 
Olen saamassa perintöä, ja mietin, mihin laitan. En jaksa itse vahtia osakkeiden kehitystä, siksi etsin hyvin menestynyttä rahastoa.

Ap

Eri, mutta kait tiedä mikä on ero fyysisellä ja synteettisellä rahastolla? (Väärin)ymmärsin, että aloitta tällä tätä tarkoittaa.

Mun neuvona on, että älä ota sijoitusneuvoja vauva-palstalta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei firmalla ole väliä kunhan kulut alle 0.50% eikä merkintäkuluja. Usa ja maailma-indekseissä usein samat osakkeet joka palvelutarjoajalla vähän eri painotuksilla. Älä maksa turhasta! Aina halvin rahasto!

Vierailija
24/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etf. Sellainen joka omistaa osakkeensa, ei mitään trackereita.

Mulla on ishsres.

Nyt meni yli minun ymmärrykseni, vaikka olen ollut osakesijoittaja yli 20 vuotta, ja sijoitusfiemassakin olen ollut töissä 😂. 
Olen saamassa perintöä, ja mietin, mihin laitan. En jaksa itse vahtia osakkeiden kehitystä, siksi etsin hyvin menestynyttä rahastoa.

Ap

Eri, mutta kait tiedä mikä on ero fyysisellä ja synteettisellä rahastolla? (Väärin)ymmärsin, että aloitta tällä tätä tarkoittaa.

Mun neuvona on, että älä ota sijoitusneuvoja vauva-palstalta 

Siis tiedän, mikä ero, mutta en ole huomannut, että se mainitaan rahastojen yhteydessä - koska yleensä en rahastoihin sijoita. Minulla on vain tuo Lähitapiolan vuosikymmenet hyvin toimiva rahasto. 

Kokemuksia kyselen. Kun saan vinkin, osaan kyllä tutkia asiaa, kannattaako neuvoa kuunnella vai ei. 

Ap

Vierailija
25/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mihin tarvitset kokemuksia, kun rahastojen tuotot eri aikaväleillä ovat julkista tietoa ja kuka tahansa voi koska tahansa katsoa rahaston tiedoista, paljonko se on tuottanut. Lisäksi mennyt tuotto ei ole koskaan tae tulevasta.

Minulla on keskimääräinen vuosituotto  Seligsonin Pohjois-Amerikka -indeksirahastoon viimeisen 15 vuoden aikana tekemilleni sijoituksille yli 14 %. Mutta en tiedä, mitä hyötyä sinulle voisi olla tästä tiedosta.

Vierailija
26/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.justetf.com/en-be/etf-profile.html?isin=IE00BMVB5S82#overvi…

Maailman helpoin sijoitustapa: Sijoita vain yhteen arvopaperiin V80D, jos haluat yhden sijoituskohteen. DCA, dollar cost averaging, elikä sijoitat jatkuvasti pienempiä summia tai sitten jos "mukamas" osaat sijoittaa kun kurssi sopivasti kuopassa, niin pistät silloin isomman summan kerrallaan. Tuo on fyysinen ETF 0,25 % kuluilla eikä siinä muita kuluja olekaan. Ja se maksaa osingot ulos. Miksi valita osingot ulos maksava sijoituskohde? Voitko oikeasti väittää osakkeiden aina vain nousevan? Aika vaikea sanoa ja tällöin sanoisin, että osingot pienentävät riskiä, sillä saat aina vähän rahaa ulos käyttöösi koko ajan, etkä vasta eläkkeellä kun rahaston "pitäisi" olla korkealla (jos on). Kukaan ei voi tätä taata. Ja jos sijoitat yhteen osinko-kunkkuun, niin firmahan voi mennä nurin ja menetät kaiken. Typerää on myös väittää pienien kulujen olevan se kaikista paras juttu. No eipä ole, jos kyseinen sijoituskohde ei nouse vaan laskee. Maksat toki osingoista verot, mutta nythän on puheissa jo "omistus-vero", eli pahimmassa tapauksessa joudut alkaa maksamaan jo niistä omistamistasi arvopapereista jos niiden arvo nousee vaikket niitä realisoisikaan, joten miksi et saman tien ottaisi rahaa ulos säännöllisesti osinkoina?

Vierailija
27/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mihin tarvitset kokemuksia, kun rahastojen tuotot eri aikaväleillä ovat julkista tietoa ja kuka tahansa voi koska tahansa katsoa rahaston tiedoista, paljonko se on tuottanut. Lisäksi mennyt tuotto ei ole koskaan tae tulevasta.

Minulla on keskimääräinen vuosituotto  Seligsonin Pohjois-Amerikka -indeksirahastoon viimeisen 15 vuoden aikana tekemilleni sijoituksille yli 14 %. Mutta en tiedä, mitä hyötyä sinulle voisi olla tästä tiedosta.

Olen laiska. Av on tehokas tapa haarukoida, mihin tutustua. Tietty tekoälyltä voisi kysyä. Ap

Vierailija
28/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman helpoin sijoitustapa: Sijoita vain yhteen arvopaperiin V80D, jos haluat yhden sijoituskohteen. DCA, dollar cost averaging, elikä sijoitat jatkuvasti pienempiä summia tai sitten jos "mukamas" osaat sijoittaa kun kurssi sopivasti kuopassa, niin pistät silloin isomman summan kerrallaan. Tuo on fyysinen ETF 0,25 % kuluilla eikä siinä muita kuluja olekaan. Ja se maksaa osingot ulos. Miksi valita osingot ulos maksava sijoituskohde? Voitko oikeasti väittää osakkeiden aina vain nousevan? Aika vaikea sanoa ja tällöin sanoisin, että osingot pienentävät riskiä, sillä saat aina vähän rahaa ulos käyttöösi koko ajan, etkä vasta eläkkeellä kun rahaston "pitäisi" olla korkealla (jos on). Kukaan ei voi tätä taata. Ja jos sijoitat yhteen osinko-kunkkuun, niin firmahan voi mennä nurin ja menetät kaiken. Typerää on myös väittää pienien kulujen olevan se kaikista paras juttu. No eipä ole, jos kyseinen sijoituskohde ei nouse vaan laskee. Maksat toki osingoista verot, mutta nythän on puheissa jo "omistus-vero", eli pahimmassa tapauksessa joudut alkaa maksamaan jo niistä omistamistasi arvopapereista jos niiden arvo nousee vaikket niitä realisoisikaan, joten miksi et saman tien ottaisi rahaa ulos säännöllisesti osinkoina?

Tällä hetkellä sijoitan niin, että teen päiväkauppaa n.  4 % nousulla. Ja käytän osingot. Mutta se vaatii jatkuvaa tarkkailua. Nyt kuitenkin haluan tulevasta rahasta laittaa 100 k rahastoihin, ettei tarvitse koko aikaa vahtia.
Ap

Vierailija
29/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä sijoitan niin, että teen päiväkauppaa n.  4 % nousulla. Ja käytän osingot. Mutta se vaatii jatkuvaa tarkkailua. Nyt kuitenkin haluan tulevasta rahasta laittaa 100 k rahastoihin, ettei tarvitse koko aikaa vahtia.
Ap

No tuota sä et joudu vahtimaan ollenkaan. Siinä 80 % osakkeita ja vain 20 % korkotuotteita. 45 % jenkit ja loput sitten hajautuu maantieteellisesti muualle. Top 10 sijoituskohteet tuossa ovat vajaat 52 % koko salkusta, mutta niistäkin 3 ensimmäistä ovat Vanguardin omia rahastoja, joista ei kuitenkaan joudu maksamaan päällekkäisiä kuluja. Mä ostin tuota silloin 4/2025 kun kaikki kävi alhaalla ja harmittaa kun en ostanut isommalla summalla. :( Aion parkkeerata tuohon lisääkin rahaa sitten kun tulisi rommaus. Olen hieman odottanut sitä ja ihmettelen kun nykyinen kupla ei ole vieläkään puhjennut.

Vierailija
30/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
31/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kuplasta ja sen puhkeamisesta on puhuttu jo kohta 10 vuotta. P

Vierailija
32/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi indeksirahastojen perustajista neuvoo

Vierailija
33/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ishares minkä tuo yksi kirjoitti väärin. 500 Usa osaketta ja maksaan noin 700 euroa. Etf. Yleensä nousee ja nousee. Oli ihan hyvä mulla mutta luovuin arvo-osuustilistä ja mulla enää osakesäästötili.

Ja olisinpa ostanut Nestettä.

Vierailija
34/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No tuota sä et joudu vahtimaan ollenkaan. Siinä 80 % osakkeita ja vain 20 % korkotuotteita. 45 % jenkit ja loput sitten hajautuu maantieteellisesti muualle. Top 10 sijoituskohteet tuossa ovat vajaat 52 % koko salkusta, mutta niistäkin 3 ensimmäistä ovat Vanguardin omia rahastoja, joista ei kuitenkaan joudu maksamaan päällekkäisiä kuluja. Mä ostin tuota silloin 4/2025 kun kaikki kävi alhaalla ja harmittaa kun en ostanut isommalla summalla. :( Aion parkkeerata tuohon lisääkin rahaa sitten kun tulisi rommaus. Olen hieman odottanut sitä ja ihmettelen kun nykyinen kupla ei ole vieläkään puhjennut.

Aika pieni toi neljä prossaa. 

Vierailija
35/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haaveilen jopa Keskosta ja Posti rulettaa hyvin. Kaikki tylsät ja varmat on nyt hyviä ja ihan Suomi osakkeet missä toiminta omassa maassa tai lähettyvillä mihin Trumpin käsi ei ylety. Ns.arvo-osakkeet.

Kunhan nyt kirjoittelen mutta tosiaan se ishares osake. Sitä on myös erilaisia.

Vierailija
36/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haaveilen jopa Keskosta ja Posti rulettaa hyvin. Kaikki tylsät ja varmat on nyt hyviä ja ihan Suomi osakkeet missä toiminta omassa maassa tai lähettyvillä mihin Trumpin käsi ei ylety. Ns.arvo-osakkeet.

Kunhan nyt kirjoittelen mutta tosiaan se ishares osake. Sitä on myös erilaisia.

Siis rahasto.

Vierailija
37/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aika pieni toi neljä prossaa. 

Jos oikein ymmärsin, niin kysymys ei ole vuosituotosta, vaan siitä, että osakkeet myydään heti, kun ne ovat 4 % plussalla. Eli periaatteessa tuon tuon 4 % voi saada vuoden aikana kymmeniä kertoja, jos onnistuu ennustamaan oikein, mitkä osakkeet nousevat lähitulevaisuudessa tuon verran.

Eri

Vierailija
38/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa varmasti ennustettava asia on kulut. Ne vievät aika suuren osan tuotosta etenkin jos lasket niiden kumulatiivisen vaikutuksen.

Jopa historian voi väärentää. Rahastot tyypillisesti lopettavat tai fuusioivat rahastot joilla menee huonosti niin että historiatieto lähtee nollasta. On tavallista että isot rahastotalot mainostavat parhaiten menneillä rahastoilla, niiden hupnosti menneiden historia lopahtaa

Havaintojeni mukaan Seligson-rahastot eivät tee tätä.  Onko muita?

Kuluiltaan edullinen on Nordnet ja Seligson. En ole sidoksissa kumpaankaan. 

Vierailija
39/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin hankin minkään tarjoajan indeksiä, katso kulut! toinen ottaa samanlaisista omastaan 1,5%, toinen  0,4%. vaikutus on suuri pitkällä aikavälillä! ihan sama kuinka aktiivisesti on hoidettuja, kun häviää monesti passiiveillekin…

Vierailija
40/65 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulut syö tuottoa. Nordnetilla suomi-indeksi 0€ kulut ja usa-indeksi 0.25% ja maailma-indeksi 0.3%. Jos joku tietää pienemmillä kuluilla niin voi kertoa? Etf-rahastoissa usein merkintäpalkkio.

Nordean Pohjoismaat indeksi 0 %. Muutenkin Nordeassa omille asiakkaille sijoittaminen edullista, jopa edullisempaa kuin Nordnetissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä