Marja-ala ei ole oppinut mitään
Kriisi alalle syntyi, kun poimijoita houkuteltiin katteettomilla lupauksilla ulkomailta. Edes kovaan manuaaliseen maataloustyöhön tottuneet eivät päässeet kohtuulliselle tulolle,jos edes omilleen. Nyt sama mantra jatkuu kotimaassa. Puhutaan jopa 40 e tuntipalkasta, vaikka totuus on lähes aina alle 10 e/h. Lisäksi se vaatii hyvät olosuhteet. Totuus on sama kuin urheilussa, vain harva tienaa ja muut harrastelee.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
En oo marja-alalla, mutta kommentoin yleisesti: Aina kun puhutaan palkasta, niin työntekijä itse kysyy että "no mitä teillä parhaat tienaa?". Sitten se kerrotaan ja sanotaan, että kyse on parhaasta tekijästä, eli ei kannata ajatella että tuonne välttämättä yltää. Sitten kun tekijä irtisanoutuu, niin joka kerran tuo on kääntynyt muotoon: "mulle luvattiin x tuntipalkka".
No vittuku ei just luvattu. Kerrottiin että tuokin on mahdollinen, mutta ei todennäköinen.
Toi on kyllä totta. Kuullun ymmärtäminen on ihan ylivoimaista, luetun myös. Katso tätä palstaa. Joku kirjoittaa ilmoitusluonteisesti jostain asiasta, täysin neutraalisti.
Ei mene kauaakaan niin ,....öö ööö kannatat sitä öö ööö miksi vihaat öööö.
Vierailija kirjoitti:
Aamutv:ssä edelleen marjaparonitar naama vinossa valitti ettei suomalaisia ole saatu marjanpoimintaan enää vuosikausiin. Nyt kun ulkomaalaisille ei enää anneta lupaa tulla tänne hyväksikäytettäväksi niin harmittaahan se rouvaa kovasti.
Menkööt Akkka itse poimimaan
Kahdenkympin tuntitaksalla poimijat poimii vähimmillään nolla litraa.
Kuinka luulette että kannattaa.
Marjat ulkomailta missä laki ei ole puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonmarja-ala ei ole ainoa syyllinen. Hyvä kumminkin, että se on nyt esillä ja joitain syyllisiä joutuu ehkä jonkinlaiseen vastuuseenkin. Marjojen viljelyssä ja muussakin maataloudessa on paljon samoja ongelmia. Koristekasvit, markettien kukkaset ja halvat puutarhan kasvitkin valmistetaan usein orjatyöllä.
- Puutarhuri
Ravintolatyöt, postin yöjakelu, rakennusten aputyöt. Nämä on kaikki ns halpuutettuja aloja. Liitot katselee muualle.
Voi kuule, jos väki ei liity liittoihin, TES ei ole voimassa ja palkkoja ja työehtoja saa vapaasti polkea, kun meillä ei ole minimipalkkalakia. Työntekijät tekee tämän itse itselleen. Yli 50% pitää kuulua liittoon jotta voidaan tehdä TES.
Toki hallitus myös poisti ay-jäsenmaksun verovähennysoikeuden ja pyrkii nimenomaan tähän KAIKILLA ALOILLA.
Vain ammattiliiton jäsenyys estää polkemasta sinunkin palkkaasi. Liittoihin kuulumattomat on vapaamatkustajia. Jos heitä on alalla yli puolet, TES lakkaa olemasta olemassa. Mikään ei dilloin estä työnantajia kohtelemasta työntekijöitä kuin orjia: palkka puoleen ja lomat pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos marjojen poiminnasta maksettaisiin kunnon palkka poimijoita ei edes tarvitsisi hakea ulkomailta vaan myös suomalaiset ja täällä asuvat ulkomaalaistaustaiset olisivat kiinnostuneita tekemään palkkatyötä marjoja pomimalla. Thaityttöjä oli jo myymässä mustikoita paikallisella torilla, pyysivät 8 euroa litra ja viime vuonnakin ostin marjat heiltä, toivottavasti saavat itse pitää myyntituotot eivätkä ole vain välikäsiä.
He ovat itse ne välikädet, poimijat saavat marjoista noin 2 e/litra.
Olen samaa mieltä, että poiminnasta pitää maksaa kunnon palkka, jolloin maksaisit torilla mustikkalitrasta 20 e, mutta tekisit sen mielelläsi, koska työstä kuuluu saada enemmän kuin mitä saa tukia.
Marjanpoiminta sopisi nuorille kuin nenä päähän. Meidän teinit on juuri lähdössä liikkeelle. Tyär kertoi hauskasti kun oli aamulla mennyt lenkille metsään, mutta unohtunut syömään mustikoita. Nauroi iloisesti ja tyytyväisenä
Siellä ilmeisesti yritetään normalisoida ihmiskauppa.
haetaan orjatyövoimaa ja haukutaan suomalaiset, itketään kun ei saa työvoimaa orjamaista, haukutaan kuitenkin suomalaiset siinä ohessa.
Laittakaa lapsenne ja nuorenne keräämään marjat itsellenne. Tykkäävät hommasta. Meidän kakrut on tuntikausia aina liikkeellä ja tulevat hyväntuulisina takaisin
Vierailija kirjoitti:
Luonnonmarja-ala ei ole ainoa syyllinen. Hyvä kumminkin, että se on nyt esillä ja joitain syyllisiä joutuu ehkä jonkinlaiseen vastuuseenkin. Marjojen viljelyssä ja muussakin maataloudessa on paljon samoja ongelmia. Koristekasvit, markettien kukkaset ja halvat puutarhan kasvitkin valmistetaan usein orjatyöllä.
- Puutarhuri
Rakennusalalla ulkomaalaiset halpaduunarit ovat jo syrjäyttäneet suomalaiset. Matkailu ja ravintola alat hyödyntävät myös halpoja ulkomaalaisia. Sitten kaiken päälle haukutaan suomalaiset työttömät.
Vierailija kirjoitti:
haetaan orjatyövoimaa ja haukutaan suomalaiset, itketään kun ei saa työvoimaa orjamaista, haukutaan kuitenkin suomalaiset siinä ohessa.
Onneksi, onneksi emme kuluta Suomessa 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos maksetaan poimitun määrän mukaan, eli punnitaan poimitut marjat. Silloin sen pitäisi olla yhtä hyvin kannattavaa kaikille. Nopeat saavat paremman tienestin, mutta niin on kaikissa urakkahommissa.
Miten marjayrittäjän näkökulmasta ulkomainen on parempi, jos poimittavaa on kuitenkin tullut tarpeeksi.
Meidän marjatilalle otetaan kyllä suomalaisiakin, jos halukkaita löytyy. Suurin osa poimijoista on ukrainalaisia, samoista kylistä jo pari vuosikymmentä. Tuttua porukkaa, aina jotain uusia nuorempiakin mukana. Osa tulee jo keväällä istutus- ja muihin töihin.
Kyllä poiminnassa urakkapalkalla ihan hyville ansioille pääsee.
Moni saa selkänsä kipeäksi, kun eivät osaa työasentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vain ammattiliiton jäsenyys estää polkemasta sinunkin palkkaasi. Liittoihin kuulumattomat on vapaamatkustajia. Jos heitä on alalla yli puolet, TES lakkaa olemasta olemassa. Mikään ei dilloin estä työnantajia kohtelemasta työntekijöitä kuin orjia: palkka puoleen ja lomat pois.
Omalla alallani liitto on perinteisesti ollut niin poliittisesti yksivärinen, että siihen en varmasti liity. Aivan härskiä yhden näkemyksen julistamista politrukeilta. Vapaitakin kassoja kun on, työttömyysturvasta voi huolehtia niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Sosialiturvan ehdotkin on heikennetty, että se on pakko ottaa työ vastaan. Duunari ei pysty valikoimaan ja kukaan ei puolusta. Kenenkähän agendaan nuo sopivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos marjojen poiminnasta maksettaisiin kunnon palkka poimijoita ei edes tarvitsisi hakea ulkomailta vaan myös suomalaiset ja täällä asuvat ulkomaalaistaustaiset olisivat kiinnostuneita tekemään palkkatyötä marjoja pomimalla. Thaityttöjä oli jo myymässä mustikoita paikallisella torilla, pyysivät 8 euroa litra ja viime vuonnakin ostin marjat heiltä, toivottavasti saavat itse pitää myyntituotot eivätkä ole vain välikäsiä.
He ovat itse ne välikädet, poimijat saavat marjoista noin 2 e/litra.
Olen samaa mieltä, että poiminnasta pitää maksaa kunnon palkka, jolloin maksaisit torilla mustikkalitrasta 20 e, mutta tekisit sen mielelläsi, koska työstä kuuluu saada enemmän kuin mitä saa tukia.
Minä ostan suoraan poimijalta 50€/10l.
Lotossa voi tienata miljoonan alta tunnissa. Vain parhaat pystyvät siihen. Marjanpoiminnassa tuuri on myös isossa osassa. Aina ei ole hyvä marjavuosi, marjapaikka tai sää.