Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten usein saatte tavata huostaanotettuja lapsianne? Minkä ikäinen lapsi? Muita kommentteja en kaipaa tähän.

Vierailija
12.07.2026 |

Mm. ettei ole lasta huostaanotettu tai muita vastaavia.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapaaminenhan on lapsen oikeus, ei vanhemman. Lasta ei voida velvoittaa tapaamaan vanhempaa jos lapsi ei itse halua. Olen itse ollut se sijaisperheessä elävä lapsi. Tai no, koti se minulle oli, ja ne perheen aikuiset vanhempiani. Biovanhempaa en ole tavannut koskaan muuton jälkeen, olin silloin 3v.

Sinulla näin, kaikilla ei sama tilanne. Varsinkin teineinä huostatuilla on ihan eri tilanne. Ovat kiintyneitä vanhempiinsa ja kotiinsa, mutta teineillä usein huostaamisen syy on heidän omissa tekemisissään, ei vanhemman "huonoudessa". Eivätkä kaikkien huostateinien tekemiset oikeasti ole niin vakavia että kotoa pitäisi viedä. Teinit ovat sikälikin helpompia huostattavia etteivät vaadi niin paljoa hoitoa kuin nuoremmat. Saavathan laitokset toki teineistä myös paremmat korvaukset kuin nuoremmista.

Teinin tekemisten syy on vanhemmissa

Eipä aina ole. Tiesin yhden lääkärin lapsen, joka hu*rasi huumeita vastaan kylän narkkien kämpillä. Ihan tuli onnellisesta ja varakkaasta perheestä, jossa yritettiin pitää lapsille kuria. Sitten oli taas erolapsia, jotka kuuliaisesti totteli vanhempiaan, teki kotityöt ja ajoi nurmikot uusioperheessä, jossa ostettiin toisen vanhemman lapsille hienot autot ja mopot, ja toisen vanhemman lapset kärvisteli vanhoilla romuautoilla. Niin vaan teinit käyttäytyi hyvin, mitä nyt vähän valittelivat koulussa uusien vanhempiensa seksimölyjen valvottavan öisin.

Tiedäthän, että lääkärikin voi olla autismin kirjolla, eikä tämän vuoksi ole paras mahdollinen kasvattaja. Moni lääkäri käyttää myös päihteitä.

Vierailija
22/22 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapaaminenhan on lapsen oikeus, ei vanhemman. Lasta ei voida velvoittaa tapaamaan vanhempaa jos lapsi ei itse halua. Olen itse ollut se sijaisperheessä elävä lapsi. Tai no, koti se minulle oli, ja ne perheen aikuiset vanhempiani. Biovanhempaa en ole tavannut koskaan muuton jälkeen, olin silloin 3v.

Sinulla näin, kaikilla ei sama tilanne. Varsinkin teineinä huostatuilla on ihan eri tilanne. Ovat kiintyneitä vanhempiinsa ja kotiinsa, mutta teineillä usein huostaamisen syy on heidän omissa tekemisissään, ei vanhemman "huonoudessa". Eivätkä kaikkien huostateinien tekemiset oikeasti ole niin vakavia että kotoa pitäisi viedä. Teinit ovat sikälikin helpompia huostattavia etteivät vaadi niin paljoa hoitoa kuin nuoremmat. Saavathan laitokset toki teineistä myös paremmat korvaukset kuin nuoremmista.

Eiköhän ne huostaanoton ja kodin ulkopuolelle sijoottamisen perusteet lue ihan siellä lastensuojelun ja sosiaalitoimen papereissa. Suomessa on aika vaikeaa päästä lastenusojelun asiakkaaksi, koska resurssit on niin tiukilla.

Lukee lukee, mutta kuten jokainen tietää, riippuu ihan sosiaalityöntekijästä miten näitä tulkitaan. Laki on myös kyllä, mutta noudatetaanko lakia aina. Onko kaikki huostaanotot aina laillisia. Ei ole. Lastensuojelun asiakkaaksi pääsee helposti, kirjoille sinne, mutta tapahtuuko sen jälkeen mitään ja missä tahdissa, on eri asia. Vaikka hyvinvointialueilla on niukasti rahaa sairaanhoitoon, on lasten kodin ulkopuolelle sijoittamiseen aina rahaa kuitenkin. En väitä että joka paikassa olisi näin.

Meinaat, että hallinto-oikeus tekee laittomia päätöksiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan