Olen syntynyt talvella-70 ja ensin minua hoiti yötöitä tehnyt mummoni (jolla oli 2-vuotias poika)
2 kk iässä. Asuttiin mummolla. Oli asuntopulaa. Sitten taisi hoitajaksi tulla isän pikkusisko 16 v, tuli töitä etsimään. Hoiti sekä minua että enoa. Mummolla asui siis parhaimpaan aikaan minä ja vanhempani, mummo, ukki, eno 2 v., täti 10 v. ja isän sisko 16 v + isoukkini, joka kuoli syöpään ollessani vuoden ikäinen. On mummollani hyvät hermot... Parivuotiaana minut vietiin alas katua perhepäivähoitajalle, kolmevuotiaana minua hoiti 21-v. työtön tätini, jolla oli samanikäinen poika, sitten serkkuni mummo ja ukki ja tarhaan taisin saada paikan viisivuotiaana.
Kommentit (3)
Olin tosin jo kahdeksan vuotias kun äiti meni töihin. Sitten olinkin yksin kotona silloin kun äidillä oli työvuoro. Esim silloin kun äidillä oli ilta/yövuoro en ehtinyt nähdä häntä koko viikolla. Hän nukkui kun lähdin aamulla itsekseni kouluun ja oli lähtenyt töihin usein jo kun tulin. Sitten olin illan yksin kotona ja nukuin jo kun äiti tuli kotiin.
hoitoa muuten järjestymään. Ihan hyvin meillä meni. Nykyään tuosta voisi joutua huostaanotetuksi tms?
Päiväkotipaikkaa ei saanut kovin helposti, mutta äitiysloma oli vain kolmisen kuukautta. Mun mieheni oli vuonna -71 koko kesän 12-vuotiaan serkkunsa hoidettavana, ikää oli tuolloin alle puoli vuotta.