Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvinvointialueet juoksuttaneet syöpäpotilaita hakemaan itse lääkkeet apteekista ja sitten takaisin sairaalaan ottamaan ne

Vierailija
12.07.2026 |

Ja ihan vain siksi, että ovat halunneet säästää. Nyt siihen pelleilyyn tuli loppu, kun Kela ei enää hyväksy sitä. Jatkossa sairaala ostaa lääkkeet ja antaa ne, jolloin potilas ei joudu juoksupojaksi.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu hakee itse syöpälääkkeen ja piikittää sen itse. Tämä on sitä nykyajan itsepalvelua. Silloin tällöin käy kontrollissa.

Tuollaisiin syöpälääkkeisiin saa edelleen kela-korvaukset. Tässä on kyse vain sairaalassa annosteltavista erikoislääkkeistä, joita potilas ei saa itse ottaa.

Vierailija
22/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini mies haki itse lääkkeensä ja pisti kotonaan ne lääkkeensä, noin 10-15 vuotta sitten. 

Tässä ei ole kyse itse kotona pistettävistä lääkkeistä vaan esim infuusioista, jotka vaativat lääkärin tarkkailua. Ne pitää saada hoitopaikasta, jos lääke annetaan julkisella puolella. 

Mitä luulette että käy? Hyvin todennäköisesti kohta kieltäytyvät hoidoista. Taitaa mennä ameriikan meininkiin että on oltava terveysvakuutus.

Tällaisia lääkkeitä on jo paljon (eivät vain ole Kela-korvattavia ja maksaisivat apteekissa niin paljon, ettei niitä voida laittaa potilaan maksettavaksi) eikä ole ymmärtääkseni ollut ongelmia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini mies haki itse lääkkeensä ja pisti kotonaan ne lääkkeensä, noin 10-15 vuotta sitten. 

Tässä ei ole kyse itse kotona pistettävistä lääkkeistä vaan esim infuusioista, jotka vaativat lääkärin tarkkailua. Ne pitää saada hoitopaikasta, jos lääke annetaan julkisella puolella. 

Mitä luulette että käy? Hyvin todennäköisesti kohta kieltäytyvät hoidoista. Taitaa mennä ameriikan meininkiin että on oltava terveysvakuutus.

Tällaisia lääkkeitä on jo paljon (eivät vain ole Kela-korvattavia ja maksaisivat apteekissa niin paljon, ettei niitä voida laittaa potilaan maksettavaksi) eikä ole ymmärtääkseni ollut ongelmia. 

Lääkärit eivät tulee kieltäytymään potilaiden hoidosta Suomessa, joten tuollainen pelottelu on vasemmistolaista vaalipropagandaa ja valetta. On vain ja ainoastaan hyvä asia, että syöpälääke sisältyy sairaalamaksuun eikä potilasta juoksuteta.

Vierailija
24/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueilla organisaation etu menee tuotettavan palvelun edelle. Käytännössä irtisanomisia minimoidaan huonontamalla palveluita niin paljon kuin kehtaa ja kyllähän ne kehtaa, kun valvontaan ei riitä resursseja.

Vierailija
25/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueilla organisaation etu menee tuotettavan palvelun edelle. Käytännössä irtisanomisia minimoidaan huonontamalla palveluita niin paljon kuin kehtaa ja kyllähän ne kehtaa, kun valvontaan ei riitä resursseja.

SDP voitti hyvinvointivaalit viimeksi joten tästä ei ole pelkoa.

Vierailija
26/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muutkin potilaat hakeneet. Ihan leikkauksen jälkeenkin seuraavana päivänä. Sairaalassa ollut liian vähäinen lääkitys yöllä, apteekki voi olla muutamalle pelastus, saa kotiin paremmat lääkkeet. Mutta vaikea liikkua monen..

Puhut kotiutumisen jälkeisistä lääkkeistä vai asutko sote-alueella, jossa lähdet sairaalaosastolta käymään apteekissa saadaksesi tarpeelliset lääkkeet ja palaat takaisin? SIlloinhan tämä uusi käytäntö nimenomaan parantaa tilannettasi.

Vierailija
27/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te luulette, että ne hyvinvointialueet saavat nämä lääkket maksettua? Rahaa ei ole. 

Vaihtoehtoina on että lääkettä ei saa, saa huonompaa lääkettä tai muita palveluita leikataan, jotta lääkket voidaan maksaa. 

Hallituspuolueet ovat tehneet itsestään idiootin. Kaikki ymmärtävät, että tämä on leikkaus hyvinvointialueille. Aikaisemmin maksamattomien maksujen lisäys, ilman lisää rahaa budjettin, ON LEIKKAUS. 

Rahaa on vain Petterin kavereille, ja niille sitä riittää miljoonakaupalla. Köyhät voi sitten vapaasti kuolla vaikka syöpään, ei persuja ja kokoomusta kiinnosta. 

SDP voitti ylivoimaisesti hyvinvointialuevaalit, joten tuollaista ongelmaa ei ole, älä valehtele. SDP hoitaa hyvin pestinsä.

Vierailija
28/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te luulette, että ne hyvinvointialueet saavat nämä lääkket maksettua? Rahaa ei ole. 

Vaihtoehtoina on että lääkettä ei saa, saa huonompaa lääkettä tai muita palveluita leikataan, jotta lääkket voidaan maksaa. 

Hallituspuolueet ovat tehneet itsestään idiootin. Kaikki ymmärtävät, että tämä on leikkaus hyvinvointialueille. Aikaisemmin maksamattomien maksujen lisäys, ilman lisää rahaa budjettin, ON LEIKKAUS. 

Rahaa on vain Petterin kavereille, ja niille sitä riittää miljoonakaupalla. Köyhät voi sitten vapaasti kuolla vaikka syöpään, ei persuja ja kokoomusta kiinnosta. 

Kokoomus on Suomen pahin syöpä, persut hyvänä kakkosena. Molemmat pitäisi leikata irti Suomesta ja pysyvästi.

Vierailija
29/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vasemmistolaiset ovat Suomen tyhmin puolue, kun eivät edes tajua että kritisoivat lakia, jonka edellisellä hallituskaudella itse laativat. Nyt kela vain muistutti hyvinvointialueita noudattamaan tuos Aki Lindenin lakia.

Vierailija
30/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, viis potilaista sanovat demarivetoiset hyvinvointialueet. Rahaa riittää hallintoon, kokouspalkkiot kymmeniä tuhansia per vuosi. On ollut toki näppärää maksattaa johtajien palkat juoksuttamalla potilaita ja maksattamalla sairaalahoitoon kuuluvat lääkkeet potilailla itsellään.

Vierailija
31/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen juuri haettiin apteekista puolison syöpälääke. On tällä hetkellä odottamassa jääkaapissa terveyskeskuksen hoitajan lääkkeen antamista.

EI OLE OLLUT MIKÄÄÄN ONGELMA hakea lääke itse. Pääasia, että sen on saanut ja saanut siihen rahallisen korvauksen!!!

Vierailija
32/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen diagnoosia ihmiset raahautuvat labraan ja moneen eri paikkaan. Huonokuntoisena. Kaikilla ei ole kyytiä tai rahaa.

Vierailija
33/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät tulee kieltäytymään potilaiden hoidosta Suomessa, joten tuollainen pelottelu on vasemmistolaista vaalipropagandaa ja valetta. On vain ja ainoastaan hyvä asia, että syöpälääke sisältyy sairaalamaksuun eikä potilasta juoksuteta.

Turha tästä on tehdä mitään oikeisto-vasemmisto -kysymystä. Äänestän SDP:tä ja minusta on hyvä, että varmistetaan yhtenäiset käytännöt jokaisella hyvinvointialueella. On potilaan etu, että hän saa lääkkeen hoitopaikasta maksutta eikä joudu ostamaan sitä itse ja kuljettamaan mahdollisesti tuhansien eurojen lääkettä ympäri kaupunkia tai jopa toiselle paikkakunnalle. 

Vierailija
34/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen juuri haettiin apteekista puolison syöpälääke. On tällä hetkellä odottamassa jääkaapissa terveyskeskuksen hoitajan lääkkeen antamista.

EI OLE OLLUT MIKÄÄÄN ONGELMA hakea lääke itse. Pääasia, että sen on saanut ja saanut siihen rahallisen korvauksen!!!

Jatkossa saa sen ilman apteekissa käyntiä. Eli parannus tiedän tilanteeseenne. Eikä tarvi mitään rahallista korvausta saada, kun saatte sen ilmaiseksi (sisältyen asiakasmaksuun, jonka olette tähänkin asti maksaneet).

Vierailija
35/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha tästä on tehdä mitään oikeisto-vasemmisto -kysymystä. Äänestän SDP:tä ja minusta on hyvä, että varmistetaan yhtenäiset käytännöt jokaisella hyvinvointialueella. On potilaan etu, että hän saa lääkkeen hoitopaikasta maksutta eikä joudu ostamaan sitä itse ja kuljettamaan mahdollisesti tuhansien eurojen lääkettä ympäri kaupunkia tai jopa toiselle paikkakunnalle. 

Sinä oletkin fiksu demari. Olisipa oma puolueesi yhtä fiksu, mutta nyt tällä politikoi, vaikka on itse tuon lain alunperin tällaiseksi säätänyt, juuri potilaan etu mielessään.

Vierailija
36/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeen hinta kuuluu lain mukaan hoitomaksuun. Potilaita on paitsi juoksutettu, myös laitettu maksamaan kelakorvauksen jälkeinen omavastuuosuus itse.  Lakia on rikottu tarkoituksella. SDP on päättämässä suurimmassa osassa hyvinvointialueilla.

Vierailija
37/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta rahallista korvaustahan ei tarvita, jos lääkkeen saa ilmaiseksi hoitopaikasta. Poistuu myös se taloudellinen riski, että vaikkapa kodin jääkaappi hajoaa ja jää ilman lääkettä. Uutta lääkettähän ei saa apteekista pilalle menneen tilalle kuin maksamalla lääkkeen kokonaan itse. 

Tosin tämähän ei koske sellaisia lääkkeitä, jotka hoitaja voi vaan nopeasti ja ilman mitään käyntimaksuja pistää. Ne ostetaan jatkossakin itse korvattuna. Muutos koskee esim. infuusioina annettavia lääkkeitä. 

Vierailija
38/38 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole kyse pistoshoidosta, tulette saamaan ne lääkkeet edelleen kelakorvattuina, vaikka oppositio yrittäisi valehdella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme