Millaista on asua Hesassa?
Kommentit (226)
Me ollaan kolmannen oolven Helsinkiläisiä. Lapset sitten neljännen. Muutamassa euroopan cityssä olen asunut nuorempana.
Hki on sopivan kokoinen, ei pitkiä välimatkoja, tekemistä ja kultturia. Mutta ymmärrän kyllä ettö jostain maaseudulta voi näyttäytyä pelottavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkaan on pitkä matka ja joka paikkaan kestää pitkään liikkua. Muuten asuminen ei eroa muista kaupungeista kuin laajempien palveluiden osalta. Helsinki on laaja alue, joten sellaista suurkaupungin tuntua ei täällä ole.
Helsingin tai koko pk-seudun "laajemmat palvelut" tarkoittavat sitä että täällä on kymmenen cityconin ostoskeskusta jossa on täsmälleen samat liikkeet ja ketjuravintolat kun jossain pienemmässä kaupungissa on vain yksi ... jossa on täsmälleen samat liikkeet ja ketjuravintolat kuin joka ikisessä pk-seudun ostarissakin.
Tai että täältä löytyy 10kpl saman ketjun kuntosalia joita pienemmässä kaupungissä on vain yksi.
Helsingin laajemmat palvelut ovat samaa sarjaa kuin vitsi siitä miksi Neuvostoliitossa oli vaaleissa niin monta äänestyskoppia: pitäähän kansalaisten saada valita edes jostain.
Näin varmasti on, mutta jos tarvitset jonkun tuotteen samantien, sellainen varmati löytyy jostain näistä liikkeestä suoraan varastosta kun näitä ostoskeskuksia on alueella useita.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kolmannen oolven Helsinkiläisiä. Lapset sitten neljännen. Muutamassa euroopan cityssä olen asunut nuorempana.
Hki on sopivan kokoinen, ei pitkiä välimatkoja, tekemistä ja kultturia. Mutta ymmärrän kyllä ettö jostain maaseudulta voi näyttäytyä pelottavana.
Helsingissä nimenomaan on pitkät välimatkat. Kävin pikkukaupungissa muutama viikko sitten kaverilla ja hemmetti miten nopeasti siellä pääsi joka paikkaan ja ihan vaikka kävellen. Täällä Helsingissä ei jaksa lähteä minnekään, kun matkoihin menee niin hemmetisti aikaa.
Täällä näkee paljon ihania, ulkomaalaisia naisia. On etno-ravintoloita, ja muita kohtuuhintaisia palveluja. Sitten on kääntöpuolena rumat ja tyhmät suomalaiset. Näkee oksettavia feminazeja ja pienimunaisia, vasentuneita kaappipedareita, ja muuta biojätettä.
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa, helsingissä ei ole tekemistä tai kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki kärsii kroonisesta alemmuuskompleksista joka ilmenee parhaiten siinä ettei yhteenkään kadunkulmaan riittäisi autoja jonoksi asti ellei niitä kerättäisi varta vasten liikennevaloilla ja järjestelyillä joiden ainoa tarkoitus on tehdä liikkumista mahdollisimman hidasta ja vaivalloista.
Helsinki on ainoa kaupunki koko planeetalla ehkä Tukholmaa lukuunottamatta jossa liikennesuunnittelulla yritetään luoda keinotekoisesti ruuhkia luomaan illuusiota valtavasta vetovoimasta ja liikennevirroista jotta voidaan uskotella pienen provinssikaupungin olevan oikea metropoli.
Välimatkat ovat merkityksettömiä johonkin Tokioon verrattuna mutta liikennejärjestelyillä minkä tahansa kahden satunnaisesti valitun pisteen välillä menee julkisilla tunti ja autollakin helposti kolme varttia ruuhka-aikaan.
Olemattomasta väestöpohjasta huolimatta rakennuskanta on yhtä matalaa kuin mesopotaniassa vuonna 3000eaa ja väki on haulikolla ammuttuna pieninä ryppäinä metsien keskellä joten kilometreissä matkaa kaikkialle on aivan liikaa kävelyyn ja hyvin usein pyöräilyynkin. Toista näin dysfunktionaalista kaupunkia ei Suomesta löydy kun Tampereella ja Turussakin kaikki oikeasti on kävelymatkan päässä.
Sen verran olen ollut yökylässä että tiedän hesuliasumisen painajaismaisuudesta.
Parkkipaikkoja ei ole. Auton joutuu jättämään johonkin monen korttelin päähän ja sitten se haudataan lumikasan sisään.
Kivitalot on talvella kylmiä ja kesähelteillä tukahduttavan kuumia. Pakko pitää ikkunaa auki joten ei saa nukuttua meteliltä. Autot kaahaa, ratikka kolisee ja juopot huutaa yöt läpeensä.
Naapurit ei ole tuntevinaan eikä tervehdi. Kaikki varastetaan heti jos jättää hetkeksi lukitsematta. Pyörät varastetaan lukostakin, joten niitä pitää rahdata portaikossa kolmannen kerroksen asuntoon ja pitää kivasti siinä keittokolon aukossa ruokapöydän yhtenä asiakkaana.
Tämä lysti maksaa järjettömästi joten kaikki elää ahdasta tetriselämää. Paskalla käydessä voi kyllä ottaa ammeessa jalkakylvyn samalla, mutta tarkista vessan kätisyys oman pyyhintäpuolesi mukaiseksi. Toista kautta ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä siellä. On vähän eri asia asua vaikkapa Keravalla tai Katajanokalla.
Kerava ei ole Helsinkiä, se kuuluu pääkaupunkiseutuun Helsingin, Vantaan ja Espoon kanssa.
Paitsi, ettei se kuulu. Jos kuuluisi, olisi kaksi paikkakuntaa jotka tituleeraisivat itseään pääkaupunkiseuduksi. Nyt on vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkaan on pitkä matka ja joka paikkaan kestää pitkään liikkua. Muuten asuminen ei eroa muista kaupungeista kuin laajempien palveluiden osalta. Helsinki on laaja alue, joten sellaista suurkaupungin tuntua ei täällä ole.
Laajemmat palvelut my ass. Kun katsotaan sellaisia palveluita joita tavalliset ihmisest oikeasti tarvitsevat ja käyttävät arjessaan niin helposti kotinurkilta kävely- tai fillarimatkan päässä olevat palvelut eivät kestä vertailua yhteenkään suurehkoista Suomen kaupungeista.
Pk-seudun laajemmat palvelut tarkoittavat sitä että kun 10 000 asukkaan Lieksassa on yksi Citymarket niin pk-seudulla niitä on 11.
Ovatko pk-seudun palvelut siis 11-kertaa laajemmat? Eivät tietenkään mutta Helsingissä on monta sellaista asiaa kuten Kiasma ja Ooppera joita Suomessa on vain yksi. Monikohan pk-seudun asukkaistakaan on käynyt kummassakaan useammin kuin kerran elämässään jos niinkään usein? Hassu juttu on juuri siinä että näistä vaahtoavat suuna päänä stadin vuokralähiöön muuttaneet junantuomat jotka eivät noissa tule koskaan käymään mutta perustelevat Helsinkiin muuttoa sellaisilla asioilla joita käytetään niin harvoin että niiden takia Helsinkiin matkustaa yhtä vaivattomasti sieltä Lieksastakin kerran kymmenessä vuodessa. Lieksassa asuvalle voi käteen jäädä sen verran enemmän että se menee nykytaiteen museeon Bilboaan ja oopperaan Milanoon jonkin periferian Helsingin sijaan mutta ei nyt juututa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä nimenomaan on pitkät välimatkat. Kävin pikkukaupungissa muutama viikko sitten kaverilla ja hemmetti miten nopeasti siellä pääsi joka paikkaan ja ihan vaikka kävellen. Täällä Helsingissä ei jaksa lähteä minnekään, kun matkoihin menee niin hemmetisti aikaa.
Matkaan menee yksi aika ja parkkipaikan löytämiseen kaksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän kertoi juuri totuuden, että on! Taitaa taas maalaisjunttia harmittaa...
Vierailija kirjoitti:
Sen verran olen ollut yökylässä että tiedän hesuliasumisen painajaismaisuudesta.
Parkkipaikkoja ei ole. Auton joutuu jättämään johonkin monen korttelin päähän ja sitten se haudataan lumikasan sisään.
Kivitalot on talvella kylmiä ja kesähelteillä tukahduttavan kuumia. Pakko pitää ikkunaa auki joten ei saa nukuttua meteliltä. Autot kaahaa, ratikka kolisee ja juopot huutaa yöt läpeensä.
Naapurit ei ole tuntevinaan eikä tervehdi. Kaikki varastetaan heti jos jättää hetkeksi lukitsematta. Pyörät varastetaan lukostakin, joten niitä pitää rahdata portaikossa kolmannen kerroksen asuntoon ja pitää kivasti siinä keittokolon aukossa ruokapöydän yhtenä asiakkaana.
Tämä lysti maksaa järjettömästi joten kaikki elää ahdasta tetriselämää. Paskalla käydessä voi kyllä ottaa ammeessa jalkakylvyn samalla, mutta tarkista vessan kätisyys oman pyyhintäpuolesi mukaiseksi. Toista kautta ei sovi.
Hyi! Minkähänlaisessa lähiössä/ kaupunginosassa käyt yökylässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän kertoi juuri totuuden, että on! Taitaa taas maalaisjunttia harmittaa...
No kerrohan tälle maalaisjuntille (joka olen koska olen ikäni helsingissä asunut) että mitä tekemistä tai kulttuuria täällä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin tai koko pk-seudun "laajemmat palvelut" tarkoittavat sitä että täällä on kymmenen cityconin ostoskeskusta jossa on täsmälleen samat liikkeet ja ketjuravintolat kun jossain pienemmässä kaupungissa on vain yksi ... jossa on täsmälleen samat liikkeet ja ketjuravintolat kuin joka ikisessä pk-seudun ostarissakin.
Tai että täältä löytyy 10kpl saman ketjun kuntosalia joita pienemmässä kaupungissä on vain yksi.
Helsingin laajemmat palvelut ovat samaa sarjaa kuin vitsi siitä miksi Neuvostoliitossa oli vaaleissa niin monta äänestyskoppia: pitäähän kansalaisten saada valita edes jostain.
Näin varmasti on, mutta jos tarvitset jonkun tuotteen samantien, sellainen varmati löytyy jostain näistä liikkeestä suoraan varastosta kun näitä ostoskeskuksia on alueella useita.
Aha,. Olen törmännyt N+1 kertaa jonkin suuren ketjun kuten XXL:n alennusmyyntiin jossa juuri sitä minun haluamaani vaatetta tai kenkää juuri oikean kokoisena on saatavilla ainoastaan myymälöistä. Joka ikinen kerta tämä on loppu kaikista pk-seudun myymälöistä mutta saatavilla kyllä lähes kaikkialla muualla Suomessa.
Ihan yleisesti ottaen pk-seudulla on kyllä vaikka miten flagship storea ja vastaavaa jossa täysihintaista tuotetta on saatavilla. Niitä on helppoa käydä sovittamassa sekä tarkistamassa väri ennen kuin ostan sen parhaimmillaan jopa saman brändin omasta EU-verkkokaupasta vähintään -30% hintaan ilmaisella kotiinkuljetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkaan menee yksi aika ja parkkipaikan löytämiseen kaksi aikaa.
Paras oli kyllä lauantai-illan teatterireissu kansikseen kun saimme tutun kautta alennusliput. Pysäköinti rautatieaseman alla olevassa lähes täysin autiossa parkkihallissa maksoi lähes yhtä paljon kuin teatteri koska "dynaaminen hinnoittelu muuttuu kysynnän mukaan". Meidän kysyntämmme helsinkiläiseen teatteritarjontaa muuttui tämän jälkeen nollaan mutta autiosta hallista päätellen olimme viimeisiä jotka tämän päätöksen tekivät.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Täältä krunasta on lyhyt matka melkein kaikkialle. Pääsee joko kävellen tai sporalla.
Vierailija kirjoitti:
27 vuotta asuin, sitten tajusin poistua. Vastenmielinen musula nykyään. Aivan pilalla.
Mua ja monia muita inhottaa enemmän kantasuomalaisten hunninko.
Nuorena pikkupaikkakunnilla asuneena voin sanoa, että Helsingin ilmapiiri on vapauttavampi. Kantakaupunki sopii minulle.
Helsingissä on vain satamia eikä yhtään lentokenttää .