Paljonko olette sijoittaneet lapsellenne?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:O tuntuu oudolta että joku sijoittaa lapselleen. Siis ei se väärin ole. Tuntuu vain oudolta. T.Köyhästä perheestä.
Kaikki kai lapsilleen haluaa hyvät lähtökohdat elämään. En haluaisi että pitää jokaista penniä venyttää kun omilleen muuttavat.
Itse en venyttänyt penniä kun muutin omilleni vaikka vanhemmat ei olleet rahaa sijoitettaneet minua varten. Ysärillä oli varaa jumppajäsenyyteen ja salijäsenyyteen, käydä ravintolassa bilettämässä ja juoda pari juomaa siellä joka viikko. Sain vanhemmilta joka kuukausi rahaa tietyn summan elämiseen, en ottanut opintovelkaa.
Ostin kesälomarahoilla tv:n ja sängyn. Pöytäryhmä ja mikro oli lapsuudenkodista, lepotuolin sain yo-lahjaksi, samoin aterinsetin ja maton. Kattilan ja paistinpannun ostin uutena. Lautaset ja lasit käytettynä kotoa.
Mietin näitä "mitä tarvitset omaan kotiin" listoja mitä on nyt somessa. Siinä saa melkoisen summan menemään sisustamiseen, jos rahaa on sellaiseen käytettävissä. Toki, jos nuori saa hänelle säästetyt rahat käyttöön siinä vaiheessa kun hän ostaa asunnon voi katsoa, että ne menee hyödylliseen käyttöön. Mutta jos ne menee asunon sisustamiseen niin voi ei.
Omia lapsia autan samoin tavoin kuin vanhempani minua eli jotain käytettyä, jotain uutta ja paremmin voi sisustaa kun menee töihin. Ja kuukausittain tuemme rahallisesti peruselämistä. Syksyllä meillä jo ajankohtainen asia.
Sinä siis sait kuukausittaista rahallista tukea vanhemmiltasi? Miten se eroaa siitä, että nuori saa jonkun sijoitetun summan käyttöönsä?
Nykyään muuten opintotuki on lainapainotteinen ja lainaa on otettava ennen kuin saa opintotukea, toisin kuin ysärillä (jolloin itsekin opiskelin).
Vierailija kirjoitti:
Joitakin tuhansia. Etupäässä sukulaisten lahjoittamia sekä itse silloin tällöin laittanut jonkun kympin tai satasen.
rahat ovat suurimmaksi osaksi osakerahastoissa.
Tärkeämpää kuin se rahamäärä on kuitenkin se, että kun lapsella on omia omistuksia niin tulee automaattisesti myös puhuttua heidän kanssaan rahasta, sijoittamisesta ja säästämisestä. Se on paljon isompi pääoma heidän omalla matkallaan kuin se, että onko tilillä 50€ vai 5000€.
Lisäksi siinä vaiheessa kun he saavat 18 vuotiaana käyttöoikeuden omaan salkkuunsa on siellä myös ihan mukavat tuottoprosentit, mikä toivottavasti tuottaa oivalluksen että tämähän toimii.
Samaa mieltä.
Olennaista ei ole onko lapsella 500e vai 50000e 20 vuotiaana vaan se että lapsi ymmärtää sijoittamisen merkityksen.
Jos riittävän nuorena aloittaa vaikka vain pienillä summilla ja oppii korkoa korolle ilmiön, on väistämättä miljonääri kuollessaan.
Lapselle kannattaa perustaa osakesäästötili ja arvo-osuustili ennen kuin täyttää 18 ja opettaa ihan kädestä pitäen miten niihin sijoitetaan. Jos ei itse osaa, kannattaa yhdessä lukea joku ”sijoittajaksi 7 päivässä” -tyyppinen helppo opas.
Me ladattiin itsellemme ja pojalle Nordnet-sovellus muutama vuosi sitten ja siirrettiin pojan tileille n. 5000e ja sitten sinne meni vähän muiltakin aiemmin saatuja lahjarahoja .
Poika sai ensin itse valita osakkeita ja minä valitsin lisäksi hänen salkkuunsa jotain amerikkalaisia tekno-osakkeita. Onneksi tuli otettua myös Broadcomia, Microsoftia ja Alphabetia ym.
Kun poika täytti 18 hänen Nordnet-tiliensä hoito jäi yksin hänen vastuulleen.
Nyt poika kertoi että potin arvo oli kaksinkertaistunut ja oli jotain 50 000e.
Oli selvästi oppinut jotain säästämisestä.
Olennaista on
- hajauttaa ajallisesti ( siis ostaa rahastoa tai osakkeita vähitellen, ei koskaan kerralla ihan kaikkea). Kannattaan katsella hintakäyriä ja yrittää ostaa kun hyvä suositeltu osake on halpa. ( P/E-luku on hyvä apuväline)
- hajauttaa toimialoittain vähintään 20 erilaiseen osakkeeseen ( tai pariin erilaiseen rahastoon) Esim teknologiaosakkeita, lääkefirmoja, energiaosakkeita, pankkiosakkeita
- hajauttaa maantieteellisesti. ( ei yksinomaan vain amerikkalaisia tai suomalaisia osakkeita vaan laajemmin)
Mihin ihmiset ovat lastensa rahoja sijoittaneet ?
Rahasto , ETF vai osakkeet ?
Ja oletteko opettaneet lapsenne sijoittamaan itsen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähisukulaisen kohta opiskelemaan lähtevä poika sanoi juuri kadehtivansa niitä kavereita joiden vanhemmat ovat laittaneet lapsilisät lapsilleen säästöön ja lapset saavat ne käyttöönsä vaikka opiskelemaan lähtiessään. Siis lasten toive olisi, että lapsilisät eivät menisi lapsuusaikana kulutukseen vaan säästöön ja vanhemmat järjestäisivät elmänsä niin, että kaikki tarpeellinen saataisiin hankittua ilman lapsilisienkin käyttöä.
Ehkä heillä on vähän rahaa muutenkin käytettävissä tai rahan vähyydestä on puhuttu kotona. Omat lapseni ei ole kertaakaan sanonut, että olisi toivonut meidän vanhempien säästäneen lapsilisät hänelle. Lapsilisät on meillä korvamerkitty lasten tarpeisiin ja niillä on ostettu pyörät, vaatteet, puhelimet. Hänen parin kaverinsa lapsilisät on säästetty ja hän on maininnut asiasta ja asiasta on keskusteltu tasolla, jotkut vanhemmat tekee niin.
Nyt teini lähtee opiskelemaan ja on miettinyt, että kesätyörahoillaan elää ilman lainaa. Sanoin siihen, että tietysti tuemme rahallisesti, jotta lainaa ei tarvitse ottaa. Joka kuukausi teinin tukeminen rahallisesti on mielestäni parempi vaihtoehto kuin se, että hän tietää tilillä odottavan ison summan kun on 18 v.
"Joka kuukausi teinin tukeminen rahallisesti on mielestäni parempi vaihtoehto kuin se, että hän tietää tilillä odottavan ison summan kun on 18 v."
Lapselle voi sekä sijoittaa pitkäjänteisesti että turvata tämän arkitaloutta opiskeluaikana, jos on se taloudellisesti mahdollista. Aika (ajoissa aloittaminen ja sen myötä korkoa korolle -ilmiö) on merkittävä taloudellinen voima.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmiset ovat lastensa rahoja sijoittaneet ?
Rahasto , ETF vai osakkeet ?
Ja oletteko opettaneet lapsenne sijoittamaan itsen ?
Hieman rahastoihin, suurin osa etf:ään EUNL olen laittanut. Lapseni on vasta 7, joten ei vielä itse sijoita. Olen kuitenkin kertonut säännöllisesti raha-asioista ja selostanut perusperiaatteita. Tietää, että hänellä on sijoituksia ja tietää, että ne on tarkoitettu turvaamaan elämässä vuosikymmenien päästä.
Mun lapsilla on ollut keskitason riskin sijoitusrahastossa (laitettu 20-70 e kuukaudessa syntymästä saakka).
-se, jonka lapsilla on ollut/tulee olemaan n. 45k kun aikuistuvat.
Ehkä heillä on vähän rahaa muutenkin käytettävissä tai rahan vähyydestä on puhuttu kotona. Omat lapseni ei ole kertaakaan sanonut, että olisi toivonut meidän vanhempien säästäneen lapsilisät hänelle. Lapsilisät on meillä korvamerkitty lasten tarpeisiin ja niillä on ostettu pyörät, vaatteet, puhelimet. Hänen parin kaverinsa lapsilisät on säästetty ja hän on maininnut asiasta ja asiasta on keskusteltu tasolla, jotkut vanhemmat tekee niin.
Nyt teini lähtee opiskelemaan ja on miettinyt, että kesätyörahoillaan elää ilman lainaa. Sanoin siihen, että tietysti tuemme rahallisesti, jotta lainaa ei tarvitse ottaa. Joka kuukausi teinin tukeminen rahallisesti on mielestäni parempi vaihtoehto kuin se, että hän tietää tilillä odottavan ison summan kun on 18 v.