Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olette sijoittaneet lapsellenne?

Vierailija
10.07.2026 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapset jo nuoria aikuisia. Ei valitettavasti jäänyt mitään sijoitettavaa, isä päätti lähteä ja hävittää itsebsä täysin. Vanhemoi lapsista oli 3v, kun lähti. Oli niukkaa meidän elämä. Ja kyllä mulla on aina ollut pienipalkkainen, akateeminen as.tuntija työ.

Vierailija
22/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:O tuntuu oudolta että joku sijoittaa lapselleen. Siis ei se väärin ole. Tuntuu vain oudolta. T.Köyhästä perheestä.

Ok, mutta mikä siinä tuntuu oudolta?

En ole tottunut ns "ilmaiseen" rahaan että joku vain antaisi isoja summia.

Sekin on lapsille oikein hyvä lähtökohta.

On toki jos oppii töihin jne. Enempi ongelmia sen kanssa että ei saa ns nautintoa asioitten ostamisesta eikä haaveilekkaan mistään. Lapsena karsittiin sellainen ajattelu pois kokonaan. Ei hyövännyt haluta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:O tuntuu oudolta että joku sijoittaa lapselleen. Siis ei se väärin ole. Tuntuu vain oudolta. T.Köyhästä perheestä.

Yläkoulukäisen kanssa jo sijoitettiin yhdessä ja valittiin rahastoja. Lapsi oppi ettei se potti tule kerralla vaan on hiljaksiin vuosien aikana kerrytetty kympit kerrallaan.

9

Vierailija
24/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään, isovanhemmat on tehneet sen. 

Vierailija
25/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulukäisen kanssa jo sijoitettiin yhdessä ja valittiin rahastoja. Lapsi oppi ettei se potti tule kerralla vaan on hiljaksiin vuosien aikana kerrytetty kympit kerrallaan.

9

Meidän perheessä ei edes tiedetä miten sijoitetaan.

Vierailija
26/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

Meidän perheessä ei edes tiedetä miten sijoitetaan.

En tiennyt minäkään, mutta internetin ihmeellisessä maailmassa on muutakin luettavaa kuin vauva. Aloita vaikka pörssisäätiön oppaista.

9

Vierailija
27/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon huollettavalla lapsella saa olla omaisuutta ennen kuin siitä pitää tehdä vuosittain ilmoitus dvv:lle.

Vierailija
28/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö pelkää, että lapsi käyttää täysikäisenä rahat hömppään? Turhuuksiin, bilettämiseen, matkusteluun? Nuoret aikuiset kun kaikki ei ole aina niin viisaita.

Jos näin kävisi, eikö tuntuis pahalta, että omat rahat on menny hukkaan? Vaikka olisikin lapsilisiä? 

Vierailija
29/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 euroa kuukaudessa per lapsi.  Alunperin oli ajatuksena, että laitettaisiin molemmat 25 euroo, mut isällä on tiukkaa rahasta niin pistää pari kertaa vuodesta kun pystyy. Ajatuksena, että kun lapset lähtee aikanaan opiskelemaan, niin voi sitten ostaa jotain huonekalua kämppään tai auton tai lähtrr reppureissaamaan, mitä sitten tarvitsevatkin siinä kohtaa kun ei voi tietää pystytkö silloin itse avustamaan. 

Vierailija
30/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö pelkää, että lapsi käyttää täysikäisenä rahat hömppään? Turhuuksiin, bilettämiseen, matkusteluun? Nuoret aikuiset kun kaikki ei ole aina niin viisaita.

Jos näin kävisi, eikö tuntuis pahalta, että omat rahat on menny hukkaan? Vaikka olisikin lapsilisiä? 

Omia rahojaanhan ne ovat, kun 18v täyttää. Pidän kyllä huolta että ymmärtää varallisuuden kertyvän pikkuhiljaa, vaikka siitä nopeasti eroon pääseekin. 

Vierailija
31/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon huollettavalla lapsella saa olla omaisuutta ennen kuin siitä pitää tehdä vuosittain ilmoitus dvv:lle.

20 000 euroa on raja. 

Vierailija
32/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on lapsille oikein hyvä lähtökohta.

On toki jos oppii töihin jne. Enempi ongelmia sen kanssa että ei saa ns nautintoa asioitten ostamisesta eikä haaveilekkaan mistään. Lapsena karsittiin sellainen ajattelu pois kokonaan. Ei hyövännyt haluta mitään.

Onkohan tämä osa syynä että köyhyys monesti jatkuu lapsille jne. Toki jotku haluavat ja tekevät töitä ja osa saakin asioita. Mutta jos oppii pelkästään pärjäämään sillä mitä on eikä halua tai haaveile mitään. Ei silloin tarvitse paljon rahaakaan. Riittää vaatteet ruoka ja paikka missä nukkua.

Vierailija
33/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran että saa ajokortin ja opiskelijana kilut ja kalut kämppään. 

Vierailija
34/47 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää, tietää että lisää ei tule ennen perintöä jos tuhlaa turhaan. Jos taas käyttää vastuullisesti, rahahanat on auki jos mulla itselläni on talous kunnossa. On hyvä matikassa, osannee laskea kumpi kannattaa.

Yfitän myös pitää mielessä että mun mielipide turhasta ei ehkä ole ainoa oikea. Lapsi on 19 lukiolainen ja vielä ei ole käyttänyt senttiäkään.

Vierailija
35/47 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaisen kohta opiskelemaan lähtevä poika sanoi juuri kadehtivansa niitä kavereita joiden vanhemmat ovat laittaneet lapsilisät lapsilleen säästöön ja lapset saavat ne käyttöönsä vaikka opiskelemaan lähtiessään. Siis lasten toive olisi, että lapsilisät eivät menisi lapsuusaikana kulutukseen vaan säästöön ja vanhemmat järjestäisivät elmänsä niin, että kaikki tarpeellinen saataisiin hankittua ilman lapsilisienkin käyttöä.

Vierailija
36/47 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaalla on nyt rahastossa n. 1800€, 11-vuotiaalla n.  1600€. Tuottoa noista on joku 800€ molemmilla, eli aika vähän itse laittanut loppupeleissä. 

Tavoite oli alunperin että siellä olis autokoulurahat ja vähän pesämunaa oman kodin hankintoja varten. Aloitin kun lapset syntyi ja laitoin aina vähän kun on pystynyt. Mitään perintöjä tai muita apuja en ole itse saanut. 

Itse tulen köyhistä taustoista, olin 5 vuotta lasten kanssa kotona, tuli avioero, tein pitkään osa-aikatyötä lapsen haasteiden takia, sit lähdin opiskelemaan ja elettiin taas niukasti. Nyt ekaa kertaa aikuisiällä olen hyväpalkkaisessa kokoaikatyössä ja aion tehostaa sijoittamista. Tavoite on, että rahastoissa on molemmilla kymppitonni kun lähtevät omilleen. Olen sanonut että toivon että käyttävät rahan fiksusti, esim. osana oman kodin käsirahaa tai sitten antavat olla ja sijoittavat lisää, niin siinä on hyvä eläkekassa. 

Pienet purot ja korkoa korolle, siihen kannattaa uskoa vaikka olis vain vähän mitä laittaa! 

Vierailija
37/47 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin tuhansia. Etupäässä sukulaisten lahjoittamia sekä itse silloin tällöin laittanut jonkun kympin tai satasen. 

rahat ovat suurimmaksi osaksi osakerahastoissa. 

Tärkeämpää kuin se rahamäärä on kuitenkin se, että kun lapsella on omia omistuksia niin tulee automaattisesti myös puhuttua heidän kanssaan rahasta, sijoittamisesta ja säästämisestä. Se on paljon isompi pääoma heidän omalla matkallaan kuin se, että onko tilillä 50€ vai 5000€. 

Lisäksi siinä vaiheessa kun he saavat 18 vuotiaana käyttöoikeuden omaan salkkuunsa on siellä myös ihan mukavat tuottoprosentit, mikä toivottavasti tuottaa oivalluksen että tämähän toimii. 

Vierailija
38/47 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta lahjoitan siskoni lapsille molemmille aina 3v välein maksimisumman mitä verottomana saa antaa osakkeina tai rahastoina. 

Tällä hetkellä tuo summa on 7499€/3v. En ole varma paljonko tileillä on tällä hetkellä rahaa, aika hyvin luulisi olevan. Isovanhemmat ja omat vanhemmat lahjoittelevat myös. 

Vierailija
39/47 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla kolmella tulee olemaan n. 45 000 euroa kun täyttävät 18 vuotta.

Vierailija
40/47 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kai lapsilleen haluaa hyvät lähtökohdat elämään. En haluaisi että pitää jokaista penniä venyttää  kun omilleen muuttavat. 

Itse en venyttänyt penniä kun muutin omilleni vaikka vanhemmat ei olleet rahaa sijoitettaneet minua varten. Ysärillä oli varaa jumppajäsenyyteen ja salijäsenyyteen, käydä ravintolassa bilettämässä ja juoda pari juomaa siellä joka viikko. Sain vanhemmilta joka kuukausi rahaa tietyn summan elämiseen, en ottanut opintovelkaa. 

Ostin kesälomarahoilla tv:n ja sängyn. Pöytäryhmä ja mikro oli lapsuudenkodista, lepotuolin sain yo-lahjaksi, samoin aterinsetin ja maton. Kattilan ja paistinpannun ostin uutena. Lautaset ja lasit käytettynä kotoa.

Mietin näitä "mitä tarvitset omaan kotiin" listoja mitä on nyt somessa. Siinä saa melkoisen summan menemään sisustamiseen, jos rahaa on sellaiseen käytettävissä. Toki, jos nuori saa hänelle säästetyt rahat käyttöön siinä vaiheessa kun hän ostaa asunnon voi katsoa, että ne menee hyödylliseen käyttöön. Mutta jos ne menee asunon sisustamiseen niin voi ei.

Omia lapsia autan samoin tavoin kuin vanhempani minua eli jotain käytettyä, jotain uutta ja paremmin voi sisustaa kun menee töihin. Ja kuukausittain tuemme rahallisesti peruselämistä. Syksyllä meillä jo ajankohtainen asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi