Minulla on ollut kuparikierukka 5 vuotta, mitäs nyt?
Onko kiirettä ottaa kierukka pois, kun sen aika on täysi? Heikkeneekö ehkäisyteho merkittävästi? Onko jotain muuta haittaa, jos pitää sitä pidempään? Sitten vielä: Missä se poistetaan/vaihdetaan? Minulle laitettiin terveyskeskuksessa ilmaiseksi, soitanko sinne vai mihin, jos haluan uuden? Ei sitä tietenkään enää ilmaiseksi saa, mutta laitetaanko niitä siellä vai pitääkö mennä yksityiselle? Saako perhesuunnitteluneuvolasta aikoja vielä 38v kolmen lapsen äiti?
Kommentit (7)
Entäs jos se raskaaksitulo ei olisi ihan kamala onnettomuus? Voisiko sen siinä tapauksessa antaa olla? En usko, että muutenkaan niin helposti tulen raskaaksi. No ehkä täytyy kuitenkin miehen kanssa puhua tämä asia ensin.
raskaaksi kun sulla kierukka SUUUUUURI mahis et sikiö vaurioituu
Sitten tuskin on mikään kiire, koska kuten sanottua, ei se ehkäisyteho tipu mitenkään romahdusmaisesti vaan alkaa vähenemään vähitellen.
Se on erittäin paljon todennäköisempi skenario kuin sikiön vaurioittuminen.
koska siitä loppuu patterit, eikä se tietenkään sitten enää toimi.
ttäminen voi vahingoittaa sikiötä. Eli jos vauva ei olisi paha asia, miksi ette poista ehkäisyä kokonaan ja katso sitten mitä mieltä luonto on asiasta, että tuleeko vielä vauva vai ei. Ja jos taas ette halua lasta, kyllä sinun 38-vuotiaana vielä ainakin yksi uusi kierukka on vaihdatettava (olet sitten 43v kun se menee vanhaksi). Neuvottele asiasta miehesi kanssa, ja miettikää kuinka paljon tai vähän vauvaa vielä toivoisitte. Mikäli päädytte siihen, että ehkä kuitenkin mieluummin ette enää raskautuisi, niin soita sitten omaan terveyskeskukseesi tai paikkakuntasi ehkäisyneuvolaan.
Siellä laittavat kierukan, ja se toimenpide ei ainakaan täällä Helsingissä maksa mitään, mutta kierukan joudut itse ostamaan apteekista. Se maksaa useamman kymmenen euroa, muistaakseni lähemmäs satasen, mutta ei nyt kuitenkaan ole kallis viiden vuoden ehkäisyksi...
Mulle lääkäri sanoi, että jos esim. tuossa 44-vuotiaana menee kuparikierukka vanhaksi, niin hyvin voi antaa vielä olla paikallaan vaikka vaihdevuosien alkuun asti, koska ehkäisyteho ei putoa heti mitenkään romahdusmaisesti ja tuossa iässä ei muutenkaan ehkä ihan helpolla tule raskaaksi.
Ihan käsittääkseni terveyskeskuksessa tai omalääkärillä vaihtavat, tilaa aika ja selitä asiasi, jos ei yleislääkäri vaihda niin laittaa sitten lähetteen eteenpäin.