Pitkään jatkunut derealisaatio/dissosiaatio/epätodellinen olo. Mikä voi olla syynä?
Taustaa: diagnosoitu crohnin tauti noin 8kk sitten. Valmistunut lukiosta jonka jälkeen noin vuoden työttömänä ja sen jälkeen alkoi fyysinen sesonkityö jonka vikoina päivinä alkoi nämä oireet. Työ oli ihan kivaa vaikka olikin fyysisesti hieman raskas mutta työilmapiiri ihan kiva. Nyt taas ollut 2kk työttömänä.
Mulla on ollut siis nyt 2kuukauden ajan kokoajan semmoista epätodellista/dissosiaatio oloa. Sen lisäksi hieman väsymystä, päänsärkyä/painetta päässä, kuumeinen olo (ei ikinä kuumetta) ja myös niskat ja hartia kokoajan kipeenä. Myös välillä jos kävelen niin tuntuu että voisin pyörtyä mutta en tietenkään ikinä pyörry tai edes joudu mennä istumaan. Mulla myös paljon pidempään ollut tulehtunut oikee korva joka aina lähtee hetkellisesti pois öljytipoilla mutta tulee aina takaisin hetken päästä.
Mietin aluks että jos nää vois johtua noista niskoista niin oon käyny nyt muutaman kerran hierojalla, fysioterapiassa ja akupunktiossa mutta näistä ei oo tullut apua. Multa on katottu b12 vitamiini, d vitamiini, ferritiini, b9 ja kilpisrauhas arvot ja kaikki ihan ok. Myös toi crohnin tauti on mennyt pari viikkoa sitten virallisesti remissioon. Mulla ei oo trauma taustaa enkä käytä esim kannabista tai hirveemmin muitakaan päihteitä ja en oo ollut stressaantunut paitsi nyt ku on ollut näitä oireita. Kysymys kuuluu että mikä voisi olla syynä näille oireille ja miten näistä pääsisi eroon? Onko jollain muulla ollut tämmöisiä oireita?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Trauma oireilee. Triggeröidyt jollekin tietämättäsi siellä töissä. Epätodellinen olo on seurausta tästä?
Tuli sama mieleen.
Aivosumu on yleinen uupumustila, jossa ajattelu tuntuu hitaalta, keskittyminen on vaikeaa ja muisti pätkii. Se ei ole lääketieteellinen diagnoosi, vaan kehon hälytysmerkki ylikuormituksesta.
Sumuisen olotilan taustalla on usein stressi, univaje, raudanpuute, kilpirauhasen toimintahäiriö tai pitkittyneen infektion (kuten pitkän koronan) jälkitila.
Hallusinogeenit voidaan jakaa kolmeen ryhmään: psykedeelit, dissosiatiivit ja deliriantit:
Vierailija kirjoitti:
Miten nukut? Onko sinulla säännöllinen päivärytmi? Näetkö ihmisiä? Pyri pitämään näistä hyvin kiinni siltä varalta että epätodellinen olo onkin psykoosia enteilevä prodromaalioireita. Voisiko sisäkorvassasi olla tulehdus? Se aiheuttaa pyörryttävää oloa ja muutenkin outoja oireita. Kävisin sinuna lääkärissä niin kauan että löytyy selitys tai oireet katoaa, jokinhan sinulla on!
Mun korvassa on siis ollut just tulehdus ja kai pidemmänkin aikaa ku toi korva on aina oireillut mut ne oireet on sit lähtenyt pois korvatippojen jälkeen mutta tullut muutaman viikonnpäästä takasin. Nukun hyvin ja tällä hetkellä ei oo säännöllinen päivärytmi mutta silloin kun oireet alkoi niin oli. Ja kavereita näkyy nyt myös vähän vähemmän kun on näitä oireita ja väsyttänyt niin ei oo ollut fiilistä.
Voiko johtuu tosta? Oon kyl käynyt just hierojilla mut hartiajumi ei oo oikeen parantunut
No siis tolloin kun oireet alkoi niin omat elintavat oli mun mielestä just tosi hyvät ku heräsin aina samaan aikaan töihin ja kaikkee ja sit se oli fyysistä työtä. Mä oon aina ollu tosi hoikka ni syön kyl välillä vähän kehnosti
Vierailija kirjoitti:
Jos on niska/hartiat jumissa, niin se voi aihettaa huimausta ja epätodellista oloa tai semmosta aivosumua.
No oon tohon just käyny hierojilla mut ei oo auttanut
Viimeeks polttanut kannabista 3kk ennen oireiden alkua ja ikinä en oo polttanut päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Trauma oireilee. Triggeröidyt jollekin tietämättäsi siellä töissä. Epätodellinen olo on seurausta tästä?
No en kyl tiiä mikä tää vois olla. Ei oo omasta mielestä traumoja. Ainoo mistä usein saatan stressata on kavereiden kanssa ulkona syöminen. En tiiä miks mut toi stressaa ja sillon en saa ollenkaan syötyä ja syön tosi hitaasti ja just toi stressaa ku kaverit saattaa sanoo tosta. Mut siis mun mielest lähi aikoina toi on parantunu et saan syötyy vaikka tosin toi tilanne silti stressaa. Töissä oli lounasravintola ja siellä sain kyl syötyy hyvin ja ei stressannu toi ku vähän ekoina päivinä
Kokeile totaalista some ja nettitaukoa kaksi viikkoa ja järjestät jokaiselle päivälle ulkoilua ja liikuntaa ja säännölliset ruokailut. Katso sitten, mitä on käynyt oireille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös paljon pidempään ollut tulehtunut oikee korva joka aina lähtee hetkellisesti pois öljytipoilla mutta tulee aina takaisin hetken päästä.
Kuulostaa oudolta. Kai olet käynyt korvalääkärissä? Monet oireistasi voivat liittyä tuohon.
Oon käynyt ja siel on ollut jotain tulehdusta just. Lääköri epäilee jotain kroonista korvatulehdusta mikä just tulee ja menee.
No oon mies ni en usko et toi ainakaan liittyy muhun
Ap, minkä ikäinen oot? Psykoosisairaudet voi laueta erityisesti pari-kolmekymppisenä. Pidä oireista tarkkaa päiväkirjaa pari viikkoa ja mene sitten uudestaan lääkäriin. Onko niskajumiin kokeiltu ihan relaksantteja? Niitä kannattaa pyytää kuuri. Sitä sisäkorvan tulehduksen mahdollisuutta kannattaa myös selvittää, on ihan eri homma kuin normi korvatulehdus tai korvakäytävän tulehdus. Älä käytä mitään kuulokkeita vähään aikaan, varsinkaan nappikuulokkeita.
Oon 20v. Ja joo on ollut lihasrelaksantti kuuri ja ei tehnyt mitään. Myös korvalääkärissä tyyliin kuukaus pari sitten käyty ja se sano just et tyyliin joku krooninen korvatulehdus ja teki vielä sieniviljelyn mikä negatiivinen. Mun korvaan ei siis satu tai mitään ainoo oire et se kutisee ja silleen hilseilee ja muuta ja se lääkäri sano et siel tuli jotain nestettä tai jotain
Tsemppiä ap, toivottavasti löytyy vastauksia <3 jos epätodellinen olo alkaa muuttua pelottavaksi, mene päivystykseen.
Sulta puuttuu elämästä sisältö ja käytät liikaa aikaa fyysisten tuntemusten tarkkailuun. Tulet sairastumaan psyykkisesti, tavallaan olet jo sairastunut. Tavallista nuorille aikuisille. Päihteitä ei kannattaisi käyttää lainkaan.
Mut miks tää alko silloin ku olin esim viel töissä ja olin aktiivinen jne
Hartiajumi.