Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko nuorella olla anoreksia jos kuitenkin syö normaalisti

Vierailija
10.07.2026 |

tykkää itse kokkailla ja tehdä ruokaa ja herkuttelee paljon. On kuitenkin hyvin laiha, läheiset huolissaan, onko tytöllä anoreksia.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia se ei silloin ole.

Jos ei halua painonsa nousevan, välttelee tätä ja painaa riittävän vähän niin kyllä se anoreksialta kuulostaa. Avain on painon nousun välttely erilaisin keinoin. Psyykkisessä mielessä on kokemus hallinnasta. Kokee että elämä pysyy paremmin kasassa kun hallitsee syömisiään valisemallaan tavalla ja välttelee painon nousua. 

Vierailija
2/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap sinä tämän nuoren äiti vai isä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvuiässä liikunnallinen nuori on hoikka vaikka söisi kuin hevonen. 

Vierailija
4/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksentaako herkut? Bulimia on yhtä vaarallinen kuin anoreksia.

Vierailija
5/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvuiässä liikunnallinen nuori on hoikka vaikka söisi kuin hevonen. 

Mutta jos paino ei saisi nuoren omasta mielestä nousta koska tuntuu paremmalta hoikempana homma ei ole terveen puolella. 

Vierailija
6/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut otti terveydenhoitaja puhutteluun säännöllisesti hoikkuudestani. Aina sanoin syöväni kunnollla että jaksan ja muistutin että rinnat kasvavat ihan normaalisti ja minulla on lihaksia. Ei niitä olisi jos en söisi. Hiukset olivat kiiltävät ja hienot, ei anorektikolla ole. 

Vierailija
7/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut otti terveydenhoitaja puhutteluun säännöllisesti hoikkuudestani. Aina sanoin syöväni kunnollla että jaksan ja muistutin että rinnat kasvavat ihan normaalisti ja minulla on lihaksia. Ei niitä olisi jos en söisi. Hiukset olivat kiiltävät ja hienot, ei anorektikolla ole. 

Millaiset hiukset anorektikolla on?

Vierailija
8/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lihavalla ihmisellä voi olla anoreksia. Kyse on suhteesta ruokaan ja saadun ravinnon määrästä.

Jos ihminen on laiha, sen anorektisen laihuuden kyllä erottaa tavallisesta laihuudesta. Anorektinen laihuus on sellaista kuivaa kuihtumista, tavallinen laihuus vain laihuutta.

Jos lapsi oikeasti syö MUIDEN EDESSÄ, eli sinä itse näet että lapsi oikeasti syö, eikä lapsella ole ruokailun jälkeen kiire " omaan huoneeseen", eli oksentamaan, niin silloin kyse voi olla myös vaikkapa jostain suolistoon liittyvästä ongelmasta, JOS siis lapsi on oikeasti poikkeuksellisen laiha.

Vierailija
9/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on terve suhde ruokaan, niin tuskin kyse on anoreksiasta. Jos syö säännöllisesti, monipuolisesti ja riittävästi, ja kykenee myös joustamaan ruokiin liittyvissä asioissa, niin silloin ei varmaan ole huolta.

Olin teininä langanlaiha, vaikka söin kunnolla ja  ihan tavallista ruokaa ja herkuttelinkin. Tuntui pahalta, kun ihmiset kommentoivat laihuuttani. Enhän itse voinut sille mitään! Jotenkin lasten ja nuorten kohdalla kehorauha ja kasvurauha eivät toteudu.

Vierailija
10/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni anorektikko mielellään laittaa ruokaa, syöttää sen vain yleensä muille ja jättää vaivihkaa itse enimmäkseen syömättä. Kukaan ei näe toisen kaikkia aterioita, voi olla syömättä aina kun kukaan ei näe. Jotkut myös salaa liikkuvat tuntikausia vaikka keskellä yötä polttaakseen syödyt kalorit. Lopputulos eli paino/pituus kertoo eniten.

Vierailija
11/11 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että syö ja sitten menee vessaan ja sormet kurkkuun. Oksentaa kaiken ulos. Hyvä hämäys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi