Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Yksityiselle nepsy-tutkimukseen, kokemuksia?

Vierailija
10.07.2026 |

Tulee varmaan irvailua kaikenmaailman yksisarvisista lumihiutaleista, mutta kokeillaan, jos tulisi myös joku asiallinen vastaus 😊

Eli onko kokemuksia jostain yksityisen palveluntarjoajan tutkimuksista? ADHD ja/tai autismiin liittyen? Koitteko ns. saavanne rahalle vastinetta ja kohtelu ja tutkimukset olivat asiallisia, vaikka mitÀÀn ei vÀlttÀmÀttÀ todettu? Vai oliko yhtÀ tyhjÀn kanssa? MissÀ kÀvitte ja mitÀ kustansi?

ItsellÀ tk-lÀÀkÀri esittÀnyt nÀin aikuisiÀllÀ (pitkÀn lÀÀkÀrirumban jÀlkeen) epÀilyn varsinkin ADHD liittyen, mutta koska en ole heidÀn arvionsa mukaan "tÀysin työkyvytön" niin ei tietysti siellÀ voida tutkimuksia tehdÀ.

Olen pitkÀÀn ajatellut, ettĂ€ mitĂ€ minĂ€ millÀÀn diagnoosilla tekisin, mutta alkaa tuntua siltĂ€, ettĂ€ omalla tavallaan mahdollinen nimen saaminen tĂ€lle kaikelle, joka vuosi vuodelta myös elĂ€mĂ€ssĂ€ selviytymistĂ€ tuntuu jopa enemmĂ€n ja enemmĂ€n vaikeuttavan ja joka minua on myös koko aikuisikĂ€ni ajanut uupumukseen, voisi olla jonkinlainen henkinen helpotus ja taputus olkapÀÀlle. VĂ€hĂ€n niin kuin ettĂ€ "hei, ei pidĂ€ luovuttaa, eikĂ€ mennĂ€ minkÀÀn tekosyyn taakse piiloon, mutta muista ettĂ€ siihen on syynsĂ€, ettĂ€ nĂ€mĂ€ asiat nyt vaan ovat sulle vaikeampia kuin jollekin toiselle". 

Mutta toki siis on mahdollista, ettÀ minulla on vain runsaasti nepsy-piirteitÀ, mutta ei mitÀÀn diagnosoitavaa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Itse sain julkiselta puolelta tutkimuksen ja diagnoosin, vaikka olen elĂ€kkeellĂ€. Ollut jo yli 30 vuotta. Olihan se "kiva", ettĂ€ syy ongelmilleni vihdoin selvisi ja myönnettiin nĂ€in virallisesti. Olen nimittĂ€in mieluummin autisti kuin kannan epĂ€mÀÀrĂ€isten mt-epĂ€ilyjen taakkaa. 

MielestĂ€ni dg tarvitaan silloin, kun on tuen tarvetta. Toisaalta, tukea ei nĂ€köjÀÀn silti saa. Lapset voivat saada, mutta heillĂ€ onkin aina huoltaja puolestapuhujana. Kukaan ei tue autistista aikuista. 

Vierailija
2/4 |
10.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"Mutta toki siis on mahdollista, ettÀ minulla on vain runsaasti nepsy-piirteitÀ, mutta ei mitÀÀn diagnosoitavaa."

MitĂ€ tĂ€mĂ€ tarkoittaa? SehĂ€n on veteen piirretty viiva, mikĂ€ nĂ€itĂ€ erottaa. Eikö hoitoon (psykologi, lÀÀkĂ€ri) hakeuduta hankaluuksien ja oireilun takia? Hoitavan tahon ammattitaitoon kuuluu selvittÀÀ, mistĂ€ ne johtuvat ja miten korjata tilanne.  

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kallista on

Vierailija
4/4 |
10.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No adhd-lÀÀkityksen jos haluat niin diagnoosi olisi saatava. MitÀÀn muuta syytÀ en keksi. t: Kolmen adhd-lapsen Àiti. ps: itsellÀ ei diagnoosia mutta suurella todennÀköisyydellÀ kuitenkin on, koska periytyvÀ

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: viisi neljÀ kaksi