Totuus ei miellytä= suomalainen ei ole skandi
Emme ole ruotsalaisia emmekä halua tulla ve näisiksi olkaamme siis suomalaisia.
Tämä totuus ei miellyttänyt vaan teksti poistui heti. Eli aivan asiallinen kirjoitus mikä poistui heti.
Suomalainen ei ole ruotsalainen, tanskalainen, norjalainen, virolainen, latvialainen, liettualainen eikä myöskään ve näläinen vaan suomalainen on suomalainen.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä tykkään, että me nykyään ollaan skandeja. Meillä on täällä ihan pelkkää skandimuotiakin vaatteissta, sisustuksessa, arkkitehtuurissa jne. Ei me enää erotuta ruotsalaisista ja norjalaisista mitenkään muuten kuin kielellisesti. Ja sekin on hyvin ohut ero kun ruotsi on kuitenkin ns. toinen kotimainen.
Tottakai meillä on paljon yhteistä muiden pohjoismaalaisten ja erityisesti ruotsalaisten ja varsinaisten skandinaavien kanssa, mutta mikset ole ylpeä meidän omasta erityisestä suomalaisuudesta, meidän juuristamme ja omasta hienosta kielestä? Minusta on hienoa, että erotumme nimenomaan myös suomalaisina. Meillä on oma omintakeinen kansanluonteemmekin, ruotsalaisilla omanlaisensa. Toki yhteisiäkin piirteitä on huomattavasti.
Termiä skandinaavinen käytetään välillä joo aika löyhästi ja sekoitetaan joskus pohjoismaalaisuuteen.
Minä olen ylpeä suomalaisuudestani, varmasti ruotsalaiset ovat ylpeitä ruotsalaisuudestaa, norjalaiset norjalaisuudestaan ja herra tietää että ahvenanmaalaiset ovat ylpeitä ahvenanmaalaisuudestaan.
Se ei vie pois sitä tosiseikkaa että osa Suomesta on skandinavian niemimaata ja että kuulumme pohjoismaihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan erikoinen sisukas kansa, naapuri maat kädet pystyssä kulkevia raukkoja , toinen maailmansota sen jo todisti ja satojen vuosien historia.Missä oli norskien wiikinkit kun sakut valloitti maan?
Sisukas? Löysä, vetelä, tyhmä ja arka kansa pikemminkin. Se sota muuten hävittiin. Ettäs tiiät. Ja opettele g -kirjaimen käyttö. Kuvottavaa lukea jotain tollaisia Juntti-Arto tekstejä.
Osuiko nilkaan nuuskahuuli swedu muhhaa.
Aloitus paljastui ehdan rysssssän propagandaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen käsivarsi on skandinaviaa, maantieteellisesti.
Käsivarsi ja pää:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Peninsula#/media/File:Scandi…
Mites nuo Åhvenanmaalaiset nyt selviävät kun eivät satu tuolle skandialueelle?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että on suomalaisia, jotka oikeasti pitävät Suomea osana Skandinaviaa. Mutta ketjun perusteella näitä on useampiakin, ellei sitten kyseessä ole sama yksittäinen jankkaaja. Mielenkiintoista joka tapauksessa.
Minä tiesin kyllä että te rysssät ette ymmärrä ettemme koe itseämme venäläisiksi vaan osaksi pohjoismaista JA skandinasvista perhettä.
Kuulumme Suomalais-ugrilaisiin kansoihin, jotka on ihan eri asia kuin venäläiset tai slaavit. Venäläiset ovat näitä suomensukuisia kansoja omine kielineen, sulauttaneet aika tehokkasti itseensä tuolla idemmässä, mikä on ikävää. Suomalaisilla ja virolaisilla on omat maansa, nämä monet muut sukulaiskansat (mm. karjalaiset, vepsäläiset, inkerikot, lyydiläiset, vatjalaiset, marit, udmurtit, komit, hantit, mansit ) ovat Venäjän alueella ja Venäjän puristuksissa.
Missä tynnyrissä olet asunut? Suomi on Fennoskandiaa.
Skandit ovat kirjoitusmerkkejä. Menevätkö ne ap sinulla sekaisin skandinaavien kanssa?
Olen tehnyt dna-testin ja sen perusteella olen myös skandi. Kotoisin Itä-Suomesta.
osa suomesta kyllä kuuluu skandinavian niemimaahan, mutta niin pieni osa luoteesta, ettei suomea lasketa kuuluvan osaksi skandinaaveja.
En ihan ymmärrä aloituksen pointtia? Niin, olemme oma hieno kansamme, jolla on oma hieno kieli. Paljon on yhteistä muiden Pohjoismaiden kanssa.
Olemme Komista lähtöisin tai viereisestä Sahasta
Suomi itse toitottaa joka paikassa tämä on Skandinaviaa vaikkei se ole ja hämmentää tällä muita maita. Suomi on itäeurooppalainen maa mutta Suomi saa itkupotkuraivarit jos tämän totuuden sanoo koska Suomi ei halua tätä viiteryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä tykkään, että me nykyään ollaan skandeja. Meillä on täällä ihan pelkkää skandimuotiakin vaatteissta, sisustuksessa, arkkitehtuurissa jne. Ei me enää erotuta ruotsalaisista ja norjalaisista mitenkään muuten kuin kielellisesti. Ja sekin on hyvin ohut ero kun ruotsi on kuitenkin ns. toinen kotimainen.
Tottakai meillä on paljon yhteistä muiden pohjoismaalaisten ja erityisesti ruotsalaisten ja varsinaisten skandinaavien kanssa, mutta mikset ole ylpeä meidän omasta erityisestä suomalaisuudesta, meidän juuristamme ja omasta hienosta kielestä? Minusta on hienoa, että erotumme nimenomaan myös suomalaisina. Meillä on oma omintakeinen kansanluonteemmekin, ruotsalaisilla omanlaisensa. Toki yhteisiäkin piirteitä on huomattavasti.
Termiä skandinaavinen käytetään välillä joo aika löyhästi ja sekoitetaan joskus pohjoismaalaisuuteen.
Minä olen ylpeä suomalaisuudestani, varmasti ruotsalaiset ovat ylpeitä ruotsalaisuudestaa, norjalaiset norjalaisuudestaan ja herra tietää että ahvenanmaalaiset ovat ylpeitä ahvenanmaalaisuudestaan.
Se ei vie pois sitä tosiseikkaa että osa Suomesta on skandinavian niemimaata ja että kuulumme pohjoismaihin.
Tietenkin kuulumme pohjoismaihin!
Skandinavian käsite nyt on kuitenkin vähän toinen. Meillä on oma historimme, kielemme ja geeniperimämme, vaikka etenkin ruotsalaisten kanssa on tietenkin paljon yhteistä historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi itse toitottaa joka paikassa tämä on Skandinaviaa vaikkei se ole ja hämmentää tällä muita maita. Suomi on itäeurooppalainen maa mutta Suomi saa itkupotkuraivarit jos tämän totuuden sanoo koska Suomi ei halua tätä viiteryhmää.
Suomi on Pohjois-Eurooppaa ja Pohjoismaa. Itä-Euroopalla takoitetaan tavallisesti tuolla etelämpänä sijaitsevia Euroopan maita ja kansoja, jossa on tuota slaavilaisuutta merkittävästi. Suomalaiset eivät sen sijaan ole slaavikansaa.
Kuka tuon skandin keksi. Maantieteellinen termi. Pohjoismaalaisuus kuvaa enemmän saman tyylistä kulttuuria ja elintasoa. Ei tanskalaisetkaan ole suomalaisia, eikä ruotsalaiset, ei venäläiset. Suomalaisia on vaan vähän.
Aivan sama olkaa te mitä haluatte minä olen minä.
Ikiaikainen keskustelu, joka kertoo enemmän keskustelijasta itsestään.
Ajatushan on se, että Skandinavia on hienoin, Pohjoismaat ok ja slaavit ja muu itäinen on etovaa. Sitten keskustelijalla on näkemys, ovatko suomalaiset roskaa vai hieno kansa ja maa.
Jostain syystä juuri internet-foorumeille kasaantuu itseinhoista porukkaa, joka haluaa keksiä kaikki keinot halveksua itseään ja omaa viiteryhmäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen outo tulkinta, että Pohjoismaat ei olisi meidän viiteryhmämme. Arvot, talous ja poliittinen järjestelmä, liittolaissuhteet ja kaikki. Jopa meidän toinen virallinen kielemme löytyy tästä ryhmästä.
Sisukas? Löysä, vetelä, tyhmä ja arka kansa pikemminkin. Se sota muuten hävittiin. Ettäs tiiät. Ja opettele g -kirjaimen käyttö. Kuvottavaa lukea jotain tollaisia Juntti-Arto tekstejä.