Äitiyspäivärahan hakeminen?
Miten tarkkaa se on että just viimeisenä mahdollisena päivänä laput vie kelaan?
Entä lasketaanko se että viimeistään 2kk ennen LA paperit pitää viedä esim.LA 21.7 niin viiminen päivä on huomenna vai että kun nyt on rv31 eli sen mukaan vielä 9viikkoa laskettuun aikaan??
On vaan töitten puolesta laput jäänyt näin viime tippaa ja huomennakin olen aamusta iltaan töissä että en pääse papereita viemään vasta tiistaina ja se on silloin päivän myöhässä?
Entä pitääkö kaikki mahdolliset palkka kuitit sun muut olla toimitettu samaan päivämäärään mennessä vai voiko niitä toimittaa vielä myöhemminkin jos itse hakemus paperi kuitenkin on tuotu?
Kiitos vastanneille:)
Carita rv31+1
Kommentit (2)
Itselläni kävi ikävästi papereitten kanssa. Viimeinen palautus pv. oli sunnuntai ja palautin paperit kelan toimistossa olevaan laatikkoon edellisenä perjantaina, jostain syystä sitä laatikkoa ei enää tyhjennettykkään sen päivän aikana vaan vasta maanantaina jolloin sain papereihini leiman että saapunut vasta ma, vaikka oli lojunut postilaatikossa koko vk.lopu ja siis oli palauttanut etuajassa paperit.
Kotiin tuli kirje jossa vaadittii selitystä miksi paperit on myöhässä. Tässä ote kirjeestä.." Sairausvakuutuslain mukaan äitiysrahaa ja äitiysavustuslain mukaan äitiysavustusta on haettava viimeistään kahta kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa. Hakemuksen myöhästymisestä huolimatta etuudet voidaan kuitenkin myöntää joko kokonaan tai osaksi, jos niiden hylkääminen on kohtuutonta.Hakemuksenne ratkaisemista varten pyydämme Teitä esittämään selvityksen hakemuksenne myöhästymisen syystä sekä muista seikoista, jotka tekisivät hylkäämisen kohtuuttomaksi."
Palkkakuiti ja muut voi toimittaa myöhemminkin. Pääasia on että itse hakemus on perillä oikeanaan päivään mennessä. Ja näköjään kannattaa viedä se ihan virkailijalle käteen asti jos viimetipassa vie, että saa varmasti oikean päivän leiman. Ettei turhaan tarvitse lähetellä selvityksiä, niinkuin minun.
Emka
loppuosa odottelemaan. Saan tässävielä mm. lopputilin 16.6, olen myös työttömänä kesäkuun, joten siitäkin laput toimitan vasta heinäkuussa ja la on 7.8.
Voit viedä siis jo sen hakemuksen, mutta päätöstä eivät tee ennenkuin tarvittavat liitteet ovat heillä :o)