Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela lopettaa kalliiden syöpälääkkeiden korvaamisen julkisella puolella

Vierailija
09.07.2026 |

Mutta yksityisellä käyvät saavat korvauksen entiseen malliin. Kiitos PS ja erityisesti Rydman!

https://www.hs.fi/alueet/art-2000012111584.html

Kommentit (205)

Vierailija
181/205 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄ ! Ei köyhälistöä kannata lääkitä kuin syanidipillereillä.

Ei ne vanhimmat käppänät enää kumminkaan mitään tuottaisi Suomen nostamiseen ja bensiinin hinnan alennukseen. 

Nappi otsaan ja lihoiksi koko rupusakki.

Turkistarhauskin tykkäisi edullisesta rehusta. Ja lauantaimakkarateollisuus.

Valitulle kansalle voitaisiin ihan hyvin myydä halal-teurastettuna.

Vierailija
182/205 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää mennä sitten hoitoon toiseen eu- maahan kun siihen on eu- kansalaisella oikeus. Lähettävät sieltä sitten laskun Suomen valtiolle. Olkaa hyvä.

Mutta Suomi maksaa sen laskun vain, jos se ulkomailla saatu hoito olisi kuulunut myös Suomessa hyvinvointialueen palveluvalikoimaan. Eli näissä tämön ketjun tapauksissa ei maksaisi vaan itse pitäisi maksaa.

Silloin kun on hyvä vakuutus, vakuutus maksaa sen hoidon myös toisessa EU-maassa.

Kyllä tässä asiassa saisi ajatella vähän itseä pidemmälle. Vai mitä?

? Kaikki yhteiskunnan tuet ja palvelut voivat päätyä/ lakata olemasta milloin tahansa.

Minä en päätä niistä. Siksi ei pidä tuudittautua siihen, että joku muu hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/205 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vasta alkua sille, että kaikkien reseptilääkkeiden Kela-korvaukset lopetetaan.

Tälläkin palstalla itketään päivittäin sitä, että kaikki tuet pois, heti!

Tästä se nyt lähtee se toive toteutumaan. Onneksi itsellä yksityinen sairausvakuutus, joka korvaa kaikki reseptilääkkeet 100%, sekä kaikki lääkärikäynnit ja tutkimukset valitsemallasi yksityisellä terveysasemalla EU-alueella.

Ja paljonko on omavastuu? 

Alkuomavastuu 80€. Sen jälkeen kaikki sillä koodilla ilmaista. 

Esimerkiksi migreenin kohdalla maksoin alkupmavasyuun vuonna 2003.

No ei välttämättä ole kauaa. Esim. lapseni erittäin hyvillä ehdoilla ollut terveysvakuutus käytännössä lopetettiin ja tilalle tarjottiin vakuutusta todella huonoilla ehdoilla. 

Vierailija
184/205 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voisi monet lääkkeet myös tulla käsikauppatavaraksi, mihin niitä reseptejä edes tarvitaan? Ainakin omat vaivani ovat olleet sellaisia että ärsyttää niiden reseptin saamisen takia ylipäätään varata lääkäriaikaa. Ja todella ylimielisesti niihin on suhtauduttu esim. kuukautisten siirto ja kynsisienen lääkitys. 

Vähän sellainen olo, että miksi edes olet täällä? 

Vierailija
185/205 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta voisi monet lääkkeet myös tulla käsikauppatavaraksi, mihin niitä reseptejä edes tarvitaan? Ainakin omat vaivani ovat olleet sellaisia että ärsyttää niiden reseptin saamisen takia ylipäätään varata lääkäriaikaa. Ja todella ylimielisesti niihin on suhtauduttu esim. kuukautisten siirto ja kynsisienen lääkitys. 

Vähän sellainen olo, että miksi edes olet täällä? 

Kynsisienilääke tabletit on todella rajua kamaa. Voi tulla vaikea masennus, sisäelimet myös kovilla. 

Vierailija
186/205 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuu se demaripaskojen ja eläkeloiseläjien vaaleista vaaleihin pakolla hengissäpitäminen. 

Tässä ei ole suomen ja kansantalouden kannalta mitään huonoja puolia!

Demaripaskoille onkin väkinäinen tilanne, kun jos haluaa niitä lääkkeitä, PITÄÄ MENNÄ TÖIHIN!😂

Saattaa olla aika hiljaista punikkipäädyssä sen töihin menon kanssa. 

Miten syöpäsairas voi mennä töihin? Valoja päälle nyt, hullu psykopaatti! 

Kenenkään ei pidä mennä töihin syöpäsairaana, mutta kaikkien työhön kykenivien pitäisi käydä töissä, jotta meillä on varaa yhteisiin kalliisiin palveluihin, joita voimme luottaa saavamme niitä tarvitessamme. Ja joo Suomessa on korkea työttömyys, mutta kaikki lähtee vuosikausia Suomeen syntyneestä mädännäisyydestä ja ihmisten ylpeydestä huolehtia itsestään, kun ei ole vakavaa sairautta. Tämä puuttuu liian isolta joukolta, jonka takia yhteiskunnan kulut kasvavat ja verotus pysyy kireänä, joka taas näivettää taloudellista toimeliaisuutta, jonka niitä työpaikkoja pitäisi synnyttää. Herätkää joskus!

Mistä saat töitä kun ne annetaan näille ulkomaan tuliaisille ?!

No eivät ne maahanmuuttajatkaan tarpeeksi tee töitä, suurin osa tullut pelkän sosiaaliturvan perässä. Korkeasti koulutettuja Suomeen ei ole jonoksi asti tulemaan, sen verran huonot vetotekijät tällä maalla on tarjota. Toki löytyy matalan koulutustason ja alhaisen palkkatason paikkoja, joihin näitä työssäkäyviä maahanmuuttajia tuodaan, mutta ongelma on siinä, että kun ovat olleet vähän aikaan niissä hommissa niin jäävät sosiaaliturvan varaan, koska saavat lähes saman elleivät jopa enemmän kun työssä käymällä.

Työpaikkoja olisi enemmän jos maa toimisi kapitalisimin periaattein. Sosialismi ei synnytä mitään hyvää, vaikka kuinka vänkäisitte.

Vierailija
187/205 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalauta, että olen alkanut vihaamaan tätä yhteiskuntaa! 28 vuotta olen työelämässä  raatanut tämän yhteiskunnan  ongelmien kanssa pyrkien luomaan maahan hyvinvointia ja taloudellista säästöä. Nyt on motivaatio loppu. Totaalisesti loppu. 

T: syöpäsairaan puoliso ja hänen lastensa äiti

Sama täällä. Teen työni että olen tekevinäni. Järkyttäviä päätöksiä toisensa perään ! Minä en selkänahastani näitä elintaso pakolaisia muuten elätä.

Miettikää hyvät ihmiset ketä äänestätte! Sosialistit haluaa maahan lisää tukien varassa eläviä, koska ne pitää ne vallan kahvassa kannatuksellaan. Ei ne ole kiinnostunut muusta, voivat toki silmä lumeeksi luvata hokkuspokkusrahaa....mutta joku päivä velkojat lopettavat Suomi Oy:n lainottamisen.

Nyt puhutaan syöpäpotilaiden lääkityksestä. He maksoivat jo terveydellään ja aika usein hengellään Suomi Oy:n käyttökatetta. Mitä luulet, paljonko heitä kiinnostaa Orpon velkalaiva ja lainoittajat?

Juu mutta kaikki liittyy toisiinsa, kun puhutaan valtion taloudesta ja käytettävistä olevista rahoista. Kun tänne otetaan elätettäviä koko ajan ja rahaa lapataan ulos maasta ottamalla velkaa eikä poliitikoita kiinnosta kuin oma vallassa pysyminen ja omien hillotolppien suojeleminen, niin onhan se selvää, että rahat ei riitä ja sen sijaan, että huolehdittaisiin hyvinvointivaltion lupauksesta, niin joudutaan vähitellen ajamaan alas tärkeitä palveluita. Suomalaiset ei mellakoi kaduilla eikä nouse päättäjiä vastaan, kun ne tuhoavat tämän maan, vaan äänestävät kiltisti seuraavissa vaaleissa näitä samoja sankareita, jotka ovat vastuussa tästä tilanteesta. Nimenomaan olen itse sitä mieltä, että verorahat pitäisi käyttää tärkeiden palveluiden saamiseen eikä kaikkeen paskaan ja edelleen olen sitä mieltä, että sitä varten kollektiivisesti verorahoja kerätään, että jos kohdalle osuu sairaus, joka vaatii kalliita syöpälääkkeitä, niin niitä veronmaksajana kuuluu saada.

Vierailija
188/205 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalauta, että olen alkanut vihaamaan tätä yhteiskuntaa! 28 vuotta olen työelämässä  raatanut tämän yhteiskunnan  ongelmien kanssa pyrkien luomaan maahan hyvinvointia ja taloudellista säästöä. Nyt on motivaatio loppu. Totaalisesti loppu. 

T: syöpäsairaan puoliso ja hänen lastensa äiti

Sama täällä. Teen työni että olen tekevinäni. Järkyttäviä päätöksiä toisensa perään ! Minä en selkänahastani näitä elintaso pakolaisia muuten elätä.

Miettikää hyvät ihmiset ketä äänestätte! Sosialistit haluaa maahan lisää tukien varassa eläviä, koska ne pitää ne vallan kahvassa kannatuksellaan. Ei ne ole kiinnostunut muusta, voivat toki silmä lumeeksi luvata hokkuspokkusrahaa....mutta joku päivä velkojat lopettavat Suomi Oy:n lainottamisen.

Nyt puhutaan syöpäpotilaiden lääkityksestä. He maksoivat jo terveydellään ja aika usein hengellään Suomi Oy:n käyttökatetta. Mitä luulet, paljonko heitä kiinnostaa Orpon velkalaiva ja lainoittajat?

Juu mutta kaikki liittyy toisiinsa, kun puhutaan valtion taloudesta ja käytettävistä olevista rahoista. Kun tänne otetaan elätettäviä koko ajan ja rahaa lapataan ulos maasta ottamalla velkaa eikä poliitikoita kiinnosta kuin oma vallassa pysyminen ja omien hillotolppien suojeleminen, niin onhan se selvää, että rahat ei riitä ja sen sijaan, että huolehdittaisiin hyvinvointivaltion lupauksesta, niin joudutaan vähitellen ajamaan alas tärkeitä palveluita. Suomalaiset ei mellakoi kaduilla eikä nouse päättäjiä vastaan, kun ne tuhoavat tämän maan, vaan äänestävät kiltisti seuraavissa vaaleissa näitä samoja sankareita, jotka ovat vastuussa tästä tilanteesta. Nimenomaan olen itse sitä mieltä, että verorahat pitäisi käyttää tärkeiden palveluiden saamiseen eikä kaikkeen paskaan ja edelleen olen sitä mieltä, että sitä varten kollektiivisesti verorahoja kerätään, että jos kohdalle osuu sairaus, joka vaatii kalliita syöpälääkkeitä, niin niitä veronmaksajana kuuluu saada.

Sitten sun kannattaa varmaan puhua Orpolle. Hän se ohjaa velkalaivaa ja lopetti kela-korvauksen. Me muut ollaan vaan sivustakatsojia.

Vierailija
189/205 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukossa mainittu keuhkosyöpä.

Vierailija
190/205 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, eihän tämä sitä tarkoita, että potilas joutuisi itse sen maksamaan. Lukutaito?

"Arviolta 100 miljoonan euron lääkekustannukset siirtyivät hyvinvointialueille kesken budjettivuoden."

Mitä se tarkoittaa,  että hyvinvointialue maksaa tuon siis sairaala maksaa lääkkeen miten? Käyt ilmaiseksi siellä ottamassa sitä vai miten käytännössä tapahtuu? Jos haet lääkkeen apteekista itsehän ne maksetaan!

Kyllä, hyvinvointialue maksaa. Vassarit täällä taas valehtelevat että tilanne muuttuisi potilaan kannalta huonommaksi. Potilaan tilannehan paranee!

Vierailija
191/205 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusien syöpälääkkeiden Kela-korvausten poistoa on kritisoitu voimakkaasti opposition toimesta. Kyseinen rajaus on kuitenkin tehty edellisen hallituksen toimesta, jota itsenäinen sosiaaliturvalaitos KELA nyt toimeenpanee. 

Ottakaa varas kiinni, huutaa varas! 

Vierailija
192/205 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vasta alkua sille, että kaikkien reseptilääkkeiden Kela-korvaukset lopetetaan.

Tästä se nyt lähtee se toive toteutumaan. Onneksi itsellä yksityinen sairausvakuutus, joka korvaa kaikki reseptilääkkeet 100%, sekä kaikki lääkärikäynnit ja tutkimukset valitsemallasi yksityisellä terveysasemalla EU-alueella.

Minullakin oli joskus vakuutus mutta vakuutusyhtiö lopetti sen ja tarjosi tilalle paljon huonompaa vakuutusta ja siinä sitten tietenkin rajattiin ulkopuolelle jo olemassa olevat vaivat. Näin voi käydä kun yhtiö katsoo että ne vanhemmat vakuutukset tulevat heille liian kalliiksi. Nyt en koe että vakuutuksesta olisi minulle mitään mainittavaa hyötyä, sillä olemassa olevia sairauksia ja niiden hoitoa se ei korvaisi. Suurin osa lääkkeistä on täyskorvattavia ja hoitoa olen saanut hyvin sekä julkisella että työterveydessä. 

Ollaan keskitetty vakuutukset tuohon firmaan, joten heidän ei kannata tuollaista tehdä.

Tietysti, jos on jokin 60+ monisairas, niin silloin noin voi käydä, ja varsinkin, jos sairaudet ovat itse aiheutettuja, eli johtuvat ylipainosta, tupakoinnista, jne.

Ei sitä vakuutusyhtiötä kuule kiinnosta ne sinun keskittämiset siinä vaiheessa kun se katsoo että vakuutus ei heille enää kannata. Silloin loppuu koko kyseinen vakuutus niillä olemassa olevilla ehdoilla. Ja näin kävi kun olin hieman yli 30 vuotias ja vakuutus oli ollut lapsuudesta asti. 

Vierailija
193/205 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikas jännä tämä: "Neuropaattinen kipu: kapsaisiini." Sitä saa todella halvalla syömällä chiliä.

Kroonisen kivun hoidossa käytetään kapsaisiinia sisältävää Qutenza-laastaria (sitä ei voi syödä).

Vierailija
194/205 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, eihän tämä sitä tarkoita, että potilas joutuisi itse sen maksamaan. Lukutaito?

"Arviolta 100 miljoonan euron lääkekustannukset siirtyivät hyvinvointialueille kesken budjettivuoden."

Mitä se tarkoittaa,  että hyvinvointialue maksaa tuon siis sairaala maksaa lääkkeen miten? Käyt ilmaiseksi siellä ottamassa sitä vai miten käytännössä tapahtuu? Jos haet lääkkeen apteekista itsehän ne maksetaan!

Kyllä, hyvinvointialue maksaa. Vassarit täällä taas valehtelevat että tilanne muuttuisi potilaan kannalta huonommaksi. Potilaan tilannehan paranee!

Potilaan tilanne ei muutu miksikään. Hyvinvointialueiden rahapussit vaan tyhjenevät entisestään, mihinkään muuhun tuo ei vaikuta.

Vierailija
195/205 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli joskus vakuutus mutta vakuutusyhtiö lopetti sen ja tarjosi tilalle paljon huonompaa vakuutusta ja siinä sitten tietenkin rajattiin ulkopuolelle jo olemassa olevat vaivat. Näin voi käydä kun yhtiö katsoo että ne vanhemmat vakuutukset tulevat heille liian kalliiksi. Nyt en koe että vakuutuksesta olisi minulle mitään mainittavaa hyötyä, sillä olemassa olevia sairauksia ja niiden hoitoa se ei korvaisi. Suurin osa lääkkeistä on täyskorvattavia ja hoitoa olen saanut hyvin sekä julkisella että työterveydessä. 

Jos vakuutusehdoissa ei ole tuollaisesta mainintaa, niin silloin asia menee käräjille. Nordean Premiumina halvat lakipalvelut..

Ai luuletko että niissä ei ole? Aika naivia porukkaa jos ei ymmärrä että se on niille bisnestä eikä ne tappiota tee. Yhdessäkään vakuutuksessa ei lue ehdoissa että vakuutus on näillä ehdoilla elinikäinen, vaan että vakuutuksen tarjoajalla on oikeus muuttaa ehtoja oman harkintansa mukaan. Ei taida moni edes lukea niitä ehtoja kovin tarkkaan kun tietämys on tuolla tasolla.

Vierailija
196/205 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tämä oli Aki Lindenin vahvistama laki.

Vierailija
197/205 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaan tilanne ei muutu miksikään. Hyvinvointialueiden rahapussit vaan tyhjenevät entisestään, mihinkään muuhun tuo ei vaikuta.

Tietenkin vaikuttaa. Alueille ei ole myönnetty tähän rahaa, joten joitakin potilaita pitää jättää hoitamatta. Alueille tuli vahvasti pöyvelin rooli. .

Vierailija
198/205 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän ne hyvinvointialuuet on alkaneet kikkailemaan näiden lääkkkeiden kanssa lainavastaisesti  ja alkaneet kirjoittamaan potilailleen reseptejä että hakevat itse lääkkeen apteekista. Näin saaneet omia kulujaan vähennettynä.  Joku hyvinvointialuuen pomo varmaan tämän ohjeistanut.Nyt kauhea ulina kun Kelassa huomattu tämä keplottelu. 

Vierailija
199/205 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän ne hyvinvointialuuet on alkaneet kikkailemaan näiden lääkkkeiden kanssa lainavastaisesti  ja alkaneet kirjoittamaan potilailleen reseptejä että hakevat itse lääkkeen apteekista. Näin saaneet omia kulujaan vähennettynä.  Joku hyvinvointialuuen pomo varmaan tämän ohjeistanut.Nyt kauhea ulina kun Kelassa huomattu tämä keplottelu. 

Juuri näin. Daratumumabi esimerkiksi oli alunperin tarjolla vain infuusiona suoneen. Käytettiin sairaalassa, jos katsottin järkeväksi ja meni sairaalan budjettiin. Sitten tuli subkutaani versio, joka käytännössä silti annostelaan sairaalassa.  Keksittiin, että kela eli joku muu maksaa, kun potilas sen itse hakee apteekista ja tuo mukanaan. Käyttö lisääntyi hurjasti.

Vierailija
200/205 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen läheinen itkee nyt? Minun läheinen itkee juuri nyt.  Hän pelkää, että hänen syöpälääkityksensä lopetataan. Hänellä on ollut luustoon asti levinnyt syöpä jo kaksi vuotta. Tänä aikana hän on elänyt normaalia elämää ja matkustellut. 

Hän ja me hänen perheenjäsenemme pelkäämme, että lopettaako tämä yhteiskunta hänen lääkityksensä maksamisen eli tappaako tämä yhteiskunta hänet nyt.

Matkustellut? Että siihen on sentään varaa ollut hehhehheeee...... Voi hyvä päivää näitä juttuja, ei voi kuin ihmetellä.