Miksi suomalaiset ovat niin ihailtu kansa ulkomailla?
Mikä tekee meistä niin poikkeuksellisen ihaillun kansan maailmalla?
Kommentit (28)
Useimmat suomalaiset elää kuplassa että Suomi tunnetaan, koska eivät ole olleet muualla kuin turistikohteissa. Niissä kauppiaat oppii nopeasti ne perinteiset mikähäkkiset, nokiat, terve terve mitta kuulu, sina soomi? minulla tyttoystava Helsinkissa jne. lausahdukset. Kun menee normaalimpaan paikkaan tai puhuu ihmisten kanssa jotka eivät työskentele turismisektorilla alkaa ihmisillä usein lyödä tyhjää että mikäs tämä Suomi on. Eivät toki sano ulkomailla sitä usein suoraan häveliäisyydestä johtuen.
Luulen, että vaikutelmassa suomalaisten ihastelusta on paljon sitä että suomalaiset mediat itse tekevät juttuja joissa vaikka Suomeen muuttanut ulkomaalainen ihastelee Suomea ja suomalaisia, ja se koska suomalaiset janoaa kuulla sellaista.
Kun netistä katsoo mitä juttuja ulkomailla julkaistu Suomesta niin onhan ne aika paljon positiivissävyisiä että hyvää mainetta varmasti on, mutta jos koittaisi ajatella miltä ulkomaisen ihmisen näkövinkkelistä näyttää, niin varmaankaan ei niitä Suomi-juttuja nyt niin valtavan paljon kuitenkaan ole ulkomaisissa uutisissa ja kokonaismäärään suhteutettuna ulkomaiden medioissa. Ehkä suhteellisesti Viron medioissa julkaistaan eniten Suomi-artikkeleita.
Suomi on pieni maa vähän syrjäkolkassa, se varmaan näkyy monelle aika harmittomana ja neutraalina maana. Mitä parikymmentä vuotta sitten (ulkomailla) tapasin ulkomaalaisia niin heillä tapasi olla jotakin hajanaisia käsityksiä Suomesta, tyyliin tiesivät yksittäisiä urheilijoiden nimiä tai oli ollut joku satunnainen kontakti suomalaiseen. Aiheena esim. talvisota kiinnosti.
Johtuu kontrastin luomasta illuusiosta, kun vieressä on venäjän kaltainen kuppainen taudinpesä.
Meitä on helppo kusettaa. Haarat aukeaa kuvainnollisesti kehuilla
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin kerran Anaheimin Disney Landiin ilmaiseksi kun kerroin olevani suomesta. He vaan tuijottivat haavi auki ja sanoivat wow
When pigs fly!
Aivan. Ihastelua olen kuullut. En sitten tiedä ovatko vaan kohteliaita.
Ja ihmettelyä, miten kaikki voi toimia kun on kovat pakkaset.