Kotimainen marjateollisuus ei aio palkata suomalaisia: "jos marjanpoimijoita ei saada ulkomailta, voi yrityksiä mennä jopa konkurssiin"
– Jos vain satakunta poimijaa tulee ammattimaiseen poimintaan, elintarviketeollisuudelta jäävät marjat metsiin.
Nybondas pelkää, että jos marjanpoimijoita ei saada ulkomailta, voi yrityksiä mennä jopa konkurssiin.
Ainoastaan yksi kahdeksasta ulkomaisten luonnonmarjanpoimijoiden viisumeista on hyväksytty. Nybondasin mukaan seuraukset ovat kovat, jos poimijoita ei saada. Näin lyhyellä aikataululla hän pitää riittävää poimijoiden saamista jopa mahdottomana yhtälönä.
– Kyllä jää sitten elintarviketeollisuudelta marjat metsään.
Kommentit (70)
Jos itse myymällä saan puhtaana käteen 40-50€/ämpäri, miksi tekisin saman työn jollekin yrittäjälle joka maksaa vitosen ämpäri ja maksaisin siitä vielä verot?
Jos 250 g rasia mansikoita maksaa kaupassa lähemmäs 5 euroa niin saisiki siitä yrittäjä ainakin 2-3 e. Eri litrasta mansikoita saa yrittäjä 8-12 euroa. 10 litrasta 80-120 e eli isosta ämpäristä mansikoita. Paljonko saa poimija tuosta kerätystä 10 litran ämpäristä rahallisesti? Veikkaisin että voittoa tulee marjayrittäjälle sellaiset 30 prosenttia ainakin kun vähennetään kaikki kulut. Marjayrittäjä laskee, että jos palkkaa suomalaisen saa voittoa enää 20 prosenttia niin "ei kannata".
Tämä on nyt vaan spekulointia ja arvailua, mutta jos ei voi tosiaan suomalaista palkata vaan pitää hakea Thaimaasta joku orjatyöläinen ni joutaakin yritys mennä konkkaan. Sellainen 20-30 % kate on ymmärtääkseni ihan normaali voittokate yritykselle. Ehkä pitäisi näiden yrittäjien syyttää kauppoja, jotka ei maksa heille tarpeeksi mutta nyhtää kyllä asiakkaalta kusiset 5 euroa 250 grammasta marjoja!
Hyvä, jos menevät konkurssiin, niin loppuu tämä sairas toiminta ja ihmisten hyväksikäyttö. Eläimet syövät metsän marjat.
Suomeen on poliitikot tuoneet työvoimapulaa paikkaamaan 700 000 elättiä. Eikö siitä nyt voi ottaa poimijoita? MIkä on kun somali ei poimi missä on ukrainalaisten ahkerat kädet, Miksei arabiherra poimi Kelamassi kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työttömiä pilvin pimein, miksi eivät hae töihin?
Miksi kukaan menisi töihin narjanpoimintafIrmaan, kun voi poimia ne itse omaan laskuunsa, myydä ne itse ja kun se on jopa verotonta tuloa?
Tämä ei kyllä koske esim. mansikanpoimintaa. On myös monia muita marjoja, joita viljellään tiloilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen yrittäjä: Mieluummin konkurssi kuin SUOMALAINEN työntekijä.
Suomalainen yrittäjä: Menkää töihin, loisrt!
Suomalainen yrittäjä: Miksi meitä vihataan?
Do the math, bro.
Marja-alan kustannusrakenne on ilmeisesti sellainen, ettei poimijoille kannata maksaa ihmismäistä palkkaa. Siksi ulkomainen halpatyövoima on ainoa vaihtoehto.
Suomalainen marjayrittäjä, maailman suurin roisto😀
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työttömiä pilvin pimein, miksi eivät hae töihin?
Koska on haettava kokoaikatyötä, josta maksetaan TES:n mukaista palkkaa.
Jos yrittäjä ei pysty maksamaan palkkaa, hän on orjakeisari. Ei sellaista työtä pidä kenenkään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Korjataan käsite: ulkomaalaiset eivät poimi marjoja vaan keräävät. Suomalaisen mustikkasaaliin yleisvaikutelma sininen, ulkomaalaisen vihreä. He vetävät haravalla säkkiin kaiken mikä ei ehdi paeta, suomalaiset harvemmin niin toimivat. En edes muista nähneeni missään myynnissä sellaisia haravia.
Ennen vanhaan eli minun nuoruudessa oli toreilla ja kaupoissa marjanostajia. Itse jalostajat oman oksansa sahasivat.
ne menee teollisuuteen eli niihin hilloihin ja mehuihin, joita myyään puhtaina tuotteina.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen marjayrittäjä, maailman suurin roisto😀
Yhtä suuri kuin pääministeri Orpo, joka kännää lauteiden alla kun pitäisi vaikeisiin kähmyilyä koskeviin kysymyksiin vastata.
Huom! Oikeisto teettää orjatyötä samalla kun varastaa meidän rahat.
Ostin naapurin nuorelta mustikoita, kun tuli tarjoamaan itse poimimiaan marjoja. Kunpa tänäkin vuonna tulisi. Voisiko olla jokin nettisivu, jossa saisi ilmoittaa, mistä marjoja saisi? Voisin itse jopa puhdistaa omat marjani.
Rikollisuus ja tyhmyys pesii oikeistossa:
Ei ne ota suomalaisia. Kysytty on monet kerrat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ota suomalaisia. Kysytty on monet kerrat.
Sama homma persujen naimistenkin kanssa. Vain tuontisulhanen kelpaa. Vai onko niin, että vain tuontisulhaselle kelpaa persu? Kun takavarikoi passin ja sulhasen tilin kortit ja tunnukset ottaa itselle. Uhkaa karkotuksella jne.
Marjat saa jäädä sitten peltoon ja metsään. Suuri yleisö ei tiedä etteivät viljelijät tee investointeja tuotantorakennuksiin ja koneisiin. Suinkaan sadosta saadun myyntihinnan odotusten perusteella. Vaan ainoastaan silloin kun maatalaustuki päätös on tullut postissa. Näille on aivan sama jääkö marjat tai vilja peltoon. Maatalous on ollut Suomessa sotien jälkeen aluepokitiikkaa. Toinen on huoltovarmuuden ylläpito. Suomen olosuhteissa parhaiten sopiva viljelykasvi on heinä karjan rehuksi.
Ihmiset ostavat sitten homeenestoaineella kyllöstettyjä pensasmustikoita ja viinirypäleitä, jotka on tuotu Chilestä tai Egyptistä. Yäk.
Eikö tulijoille tule maksaa samaa palkkaa kuin oman maan poimijoille, vaikuttaa siltä että ilman orjatyövoimaa yritys kaatuu. Silloin saa kaatua.
Onks siel kenttää