21v muutto pois kotoa??
Voiko tämä olla totta, että Suomessa keskiverto muuttaa pois 21v? Itse ja lähes kaikki tuttavani muutimme 16-19v.
Kommentit (38)
Yleensä aikaisin muuttaa huonojen vanhempien lapset. Niin se vaan on.
Meidän 21 vee asuu kotona. Opiskelee ilman velkaa. 24 vee palasi just kesäksi kotiin, kun saa uuden asuntonsa vasta elokuussa. Kumpikin köy myös töissä. Meillä on iso talo.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana pärjäsin jo helposti itse asuen. Kyllä sen ikäisenä osaa ruokaa laittaa ja siivota jos on kotona opetettu. Sitten jos apua tarvitsi tai seuraa niin saihan sitä perheeltä tai tuttavilta.
No hienoa sinulle. Mutta kaikilla ei ole noin, ei tule mitään apua tai seuraa keneltäkään, ja kotona ei ole opetettu mitään. Kaiken sai opetella itse youtubesta tai yrittää muistella köksäntunneilta.
Sellainen joka ei ole kokenut tätä ei ikinä tule ymmärtämään miten raskasta on aloittaa nollasta ja YKSIN.
Ei siinä nyt suurtakaan eroa ole muuttaako 19-vuotiaana vai 21-vuotiaana. Täysin turha aloitus.
Itse muutin 19-vuotiaana ja sitä siskoni on vuosikymmeniä jaksanut päivitellä, kun hän muutti jo 18-vuotiaana. Vanhempani häntä elättivät kuitenkin ja maksoivat kaikki kulut.
Siis missä ihminen asuu jollei kotona?
Vierailija kirjoitti:
Siis missä ihminen asuu jollei kotona?
No esim maakuopassa tai puistonpenkillä.
Miksi sinä ja tuttavasi olette muuttaneet niin nuorina?
Vierailija kirjoitti:
"EU-maiden nuoret muuttivat vuonna 2024 pois lapsuudenkodistaan keskimäärin 26,2 vuoden iässä. Suomessa omilleen muutettiin huomattavasti tätä aikaisemmin, keskimäärin jo 21,4-vuotiaana – eli EU-maiden nuorimpina."
Niin, koska muissa EU-maissa ei ole tukijärjestelmää, joka sen ns omilleen muuttamisen rahoittaa.
Boomereille riitti töitä ja asuntoja. Seksi haettiin diskoteekistä tai pubista. Opiskelut ja työharjoittelut ei kaatuneet byrokratiaan. Netistä ei ollut tietoakaan.
Ihmiset sai olla rauhassa. Kukaan ei tullut räpsimään kuvia tissivaostasi. Musa oli hyvää ja karvanopat heilui.
Eikös puolet nuorista käy lukiota. Mitä järkeä olisi edes muuttaa omilleen, aika harvalla vanhemmalla olisi mahdollista maksaa nuoren vuokraa täysin turhaan, kun kotonakin voi asua. Eri asia silloin, jos pitää lähteä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.
Oma nuoreni asuu nyt parikymppisenä kotona vielä useamman vuoden, kun opiskelee. En näe mitään järkeä, että muuttaisi omilleen ja joutuisi siitä kunnon velkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana pärjäsin jo helposti itse asuen. Kyllä sen ikäisenä osaa ruokaa laittaa ja siivota jos on kotona opetettu. Sitten jos apua tarvitsi tai seuraa niin saihan sitä perheeltä tai tuttavilta.
No hienoa sinulle. Mutta kaikilla ei ole noin, ei tule mitään apua tai seuraa keneltäkään, ja kotona ei ole opetettu mitään. Kaiken sai opetella itse youtubesta tai yrittää muistella köksäntunneilta.
Sellainen joka ei ole kokenut tätä ei ikinä tule ymmärtämään miten raskasta on aloittaa nollasta ja YKSIN.
Totta sai paljon kysyä neuvoa ja etsiä tietoa milloin mistäkin. -eri
Vierailija kirjoitti:
No mietippä tätä,et mä olen 43v enkä ole ikinä asunut yksin.
Tuo ei ole enää normaalia
Vierailija kirjoitti:
"EU-maiden nuoret muuttivat vuonna 2024 pois lapsuudenkodistaan keskimäärin 26,2 vuoden iässä. Suomessa omilleen muutettiin huomattavasti tätä aikaisemmin, keskimäärin jo 21,4-vuotiaana – eli EU-maiden nuorimpina."
Suomi on pohjimmiltaan hyvin itsekeskeinen ja individualistinen kulttuuriympäristö ja yhteiskunta, jossa pitää pärjätä itse.
Vierailija kirjoitti:
Eikös puolet nuorista käy lukiota. Mitä järkeä olisi edes muuttaa omilleen, aika harvalla vanhemmalla olisi mahdollista maksaa nuoren vuokraa täysin turhaan, kun kotonakin voi asua. Eri asia silloin, jos pitää lähteä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.
Oma nuoreni asuu nyt parikymppisenä kotona vielä useamman vuoden, kun opiskelee. En näe mitään järkeä, että muuttaisi omilleen ja joutuisi siitä kunnon velkoihin.
Pääkaupunkiseudulla tämä on täysin normaalia, mikäli lapsuudenkoti on hyvä.
Miksi sinä ja tuttavasi muutitte lapsina pois kotoa?
Vierailija kirjoitti:
No tämä ja mitä järkeä muutenkaan? Kerkee sitä myöhemmin asumaan loppuelämänsä yksin.
No, on kuulemma poikia jotka menevät armeijaan poikuus tallella ja samanlaisina poikina sieltä poistuvat.
Miksi väkisin pitäisi mennä maailmalle persaukisena teininä, jos ei ole siihen valmis?
Muualla maailmassa se 21v on hyvin nuori ikä, mutta Suomessa käyttäydytään kuin olisi tärkeää väen vängällä kituuttaa yksin kopissa mahdollisimman aikaisin.
Ei ihme että meillä im-ja masennustilastot paukkuu. Muutto omilleen on iso muutos ja vastuu.