Eurooppalaiset huuli pyöreänä USA:ssa: Niin paljon kaikkea!
MM-kisat ovat tuoneet Jenkkilään paljon turisteja Euroopastakin. Nämä ovat usein hämmästyneitä juurikin siitä, kuinka suurta kaikki siellä on ja kuinka paljon kaikkea siellä on. Esim. englantilaiset ovat kuin peurat ajovaloissa päästyään edes kerran elämässään ostoksille Walmartiin. "Miten täällä voi ollakin niin paljon vaihtoehtoja pelkästään yhdessä tuoteryhmässä kuluttajille tarjolla?" Ja yhtä ihmeissään huoltoasemalla, joka on kooltaan "miles, miles and miles". Ja ihmeissään amerikkalaisesta asumisunelmasta: kodin pitää olla ennen kaikkea ISO!
Eurooppalaiset mediat eivät ole USA:n tätä puolta heille onnistuneet kertomaan. Nyt he näkevät sen itse.
Lähde: mm. Youtube, Europeans Cant Believe What America is Really Like
Kommentit (48)
USA on maa, mistä löytyy kaikkea. Ihan kaikkea. Rahassa mitataan kaikki, ihmisarvokin. Joillekin se sopii, minulle ei.
Olen katsonut Hengenvaarallisesti lihava-sarjasta lähes jokaisen jakson ja suurinosa noistakin asuu omakotitalossa ja omistaa kalliin auton. Yleensä lihavuus on kuitenkin siinä pisteessä, että työkykyä ei ole enää, eletään jollain työttömyystuilla, mutta silti on varaa ostaa valtavat määrät ruokaa, ja muuttaa Texasiin lähemmäs Nowin klinikkaa pitkänkin matkan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon käynyt muutaman kerran New Yorkissa ja kerran Floridassa. New York ei ihan valtavasti eroa Euroopan suurimmista kaupungeista. Haluaisin vielä käydä Los Angelesissa ja sitten tehdä Road Tripin pienemmissä paikoissa, missä olisi sellaista aitoa Amerikkaa vielä jäljellä.
Eli johonkin alkuperäisasukkaiden reservaattiin? Pääseekö niihin muka lomailemaan?
Vierailija kirjoitti:
Moni näyttää myös silmät pyöreänä syövän jenkkiläistä ruokaa joka maistuu näymmä aivan taivaalliselta ja kertoilevat miten heille on valehdeltu kaikki nämä vuodet kaikesta jenkeissä.
Mistä ihmeestä heille on oikein valehdeltu?
Ruuasta? He luulivat ettei siirtolaisuuteen perustuvassa maassa olisi ruokakulttuuria?
Miksi pitäisi olla valtava kauppa jossa on 80 metrinen leipähylly?
Itse ostan yleensä vain yhden paketin leipää. Joten?
Itse tykkään vierailla USA:ssa. USA on mielestäni kuin Eurooppa, joka on napannut steroideja.
Vähän kuin Ano Moskovassa 😄
On on on isoja kauppoja ja tavaraa!
Haluaisin käydä jossain intiaanien reservaatissa ja nähdä omin silmin, miten inkkarit siellä elelevät.
Itse olen amerikkalaisissa kaupoissa kokenut arsyttävimpänä sen, ettei niistä löydä kohtuullisen terveellisiä perusjuttuja.
Hedelmiä toki löytää, mutta vaihtoehdot ovat todella epäterveelliset ultraprosessoidut ruoat tai parsa ja porkkana linja, mutta välimuodot puuttuvat.
Sitä super-epäterveellistä höttöä on kyllä tarjolla kilometritolkulla, mutta jos sitä ei halua, niin vaihtoehtoja on hyvin vähän.
Tää on tätä usa-propagandaa. Toki iloitsevat siitä, että vihdoinkin joku heistä tykkää. Saavutus sekin.
Ei kannata ottaa liian vakavasti jos joku eurooppalainen lappaa roskaruokaa ja kertoo siitä ilahtuneena. Eipä tuo haittaa.
Annetaan amerikkalaisille tämä ilo. Se on lyhytkestoinen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ne leivät ovat vielä kaikenlisäksi lisäaine- ja sokeripommeja. Maistuvat enemmän pullalta kuin leivältä.
Kyllä itsekin ihmettelin sitä täysin edesvastuutonta kuluttamista ja luonnonvarojen tuhlaamista.
Eurooppalaisiahan amerikkalaisetkin loppupeleissä ovat, nyt en puhu em. inkkareista. Katsomme puolisoni kanssa USA:n itsenäitymismistaistelusta kertovaa moniosaista dokkaria. Kun ensimmäisiä taisteluja käytiin, puhuttiin yleisesti siitä, kuinka englantilaiset ampuvat omiaan. Toki tuli dokkarista selville se, että patriooteille oli hyvin tärkeää tuossa vaiheessa alkaa korostaa omaa identiteettiä englantilaisen sijaan. Se palveli kumouksellisia tavoitteita. Englannin kunkulta on jäänyt suora sitaatti mieleeni siitä: "Siirtomaan kapinalliset puhuvat tasa-arvosta. Jokainen kyntömieskin tietää, ettei se ole totta..."
Höpö löpö. Just New Yorkissa. Wallgreens vähän outo. Ainoa mitä oli enemmön oli meikkihyllut. joita oli paljon. Oli kuitenkin sellainen K-supermarketin oloinen eli ei mikäön Cittari.
En tutustunut meikkeihin, mutta oli todella kattavat hyllyt.Lukittuna kyllä.
Samoin kun suklaat lukkojen takana. joille naureskeltiin.
Ainoa mikä kalliimpaa oli cokis tölkit, mut pikkasen vaan.
Se mikö outoa, että asiakkaita ei paljon, vaikka ihan keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Moni näyttää myös silmät pyöreänä syövän jenkkiläistä ruokaa joka maistuu näymmä aivan taivaalliselta ja kertoilevat miten heille on valehdeltu kaikki nämä vuodet kaikesta jenkeissä.
Aika koomisia nämä reaktiovideoiden katselijat... ei ole tullut mieleen, että näitä tehdään kirjaimellisesti klikkien takia? Montakohan miljoonaa tubettajaa mahtaa koota ja ällistellä jokaista itsestäänselvyyttä otsikoilla "USA/Europe/World/etc. was NOT ready for this!" "Americans/Europeans/whatever SHOCKED about sh*t" "They didn't tell us this!" Toisaalta jos joku noita jaksaa katsella, niin 65+ vauvapalstalainen, joka ei tajua koko bisneslogiikasta mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ne leivät ovat vielä kaikenlisäksi lisäaine- ja sokeripommeja. Maistuvat enemmän pullalta kuin leivältä.
Mutta säilyvät vuosia! Amerikkalaisten hätävaraan ei tarvitse mitään näkkäreitä, kun se normaali leipäkin selviää vaikka ydinräjähdyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta? He luulivat ettei siirtolaisuuteen perustuvassa maassa olisi ruokakulttuuria?
USAn ongelma nimenomaan on ruoka.
Kuluneen vuoden aikana satuin näkemään dokumentin amerikkalaisesta ruokateollisuudesta. En tiedä onko se vielä yle areenassa.
Siinä dokumentissa selitettiin ensin tupakkateollisuudesta. Siitä, kuinka kehittivät tupakasta lisäaineilla mahdollisimman addiktoivaa ja suuntasivat mainontaa paljon myös lapsiin.
Mutta kun huomattiin että tupakka on epäterveellistä lapsille ja aikuisillekin ja tuli oikeusjuttuja, niin piti keksiä jotain uutta. Niinpä tupakkateollisuus käänsi katseensa ruokateollisuuteen, ja alkoi käyttämään niitä samoja addiktoivia lisäaineita ruoassa.
Sille on syynsä miksi ruoka USAssa maistuu niin hyvälle ja miksi annokset ovat niin suuria. Joku saattaa tässä vaiheessa aavistella miksi USAssa on hyvin vaikea ylipaino-ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niitten munatkin isoja?
Kananmunista on pulaa ja ne maksavat älyttömästi.
Täälläkin on ollut. Ja jauhenliha maksaa täällä älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USAn ongelma nimenomaan on ruoka.
Kuluneen vuoden aikana satuin näkemään dokumentin amerikkalaisesta ruokateollisuudesta. En tiedä onko se vielä yle areenassa.
Siinä dokumentissa selitettiin ensin tupakkateollisuudesta. Siitä, kuinka kehittivät tupakasta lisäaineilla mahdollisimman addiktoivaa ja suuntasivat mainontaa paljon myös lapsiin.
Mutta kun huomattiin että tupakka on epäterveellistä lapsille ja aikuisillekin ja tuli oikeusjuttuja, niin piti keksiä jotain uutta. Niinpä tupakkateollisuus käänsi katseensa ruokateollisuuteen, ja alkoi käyttämään niitä samoja addiktoivia lisäaineita ruoassa.
Sille on syynsä miksi ruoka USAssa maistuu niin hyvälle ja miksi annokset ovat niin suuria. Joku saattaa tässä vaiheessa aavistella miksi USAssa on hyvin vaikea ylipaino-ongelma.
Itse olen miettinyt sitä, että voisiko amerikkalaiset sohvan kokoiset megalääskit olla tulosta kasvuhormonien runsaasta käytöstä liha- ja maitotuotteiden tuotannossa? Aniharvoin Euroopassa näkee yhtä lihavia ihmisiä kuin nämä 600lb life-tyypit? Joskus tuli telkkarista lihavien elämää pällistelevä ohjelma Italiasta, mutta siinäkin ihmiset olivat säälittävän laihoja amerikkalaisiin verrattuna.
Toisaalta iso talo jossain lähiössä missä asuminen vaatii kalliin auton koska valtava osa ajasta menee sillä autolla liikkuessa kuulostaa minusta omalla tavallaan surkealta.