APUA! Kuivat, halkeilevat kantapäät!
Siis mikään ei auta. Kantapään iho on mennyt nappanahaksi, joka halkeaa ja kirvelee. Kuivaan veden suihkun jälkeen ja rasvaan hyvin. Käytän pehmeitä yösukkia, rasvattuani kantapäät illalla. Kävelen (sen mitä enää voin!) pehmeillä pohjallisilla, enimmäkseen päkiöillä tepastellen, kun kantapäätä ei tohdi laskea alas.
En kuori ihoa enkä ole koskaan hionut kantapäätä raspilla tms. Verenkierto jalkaterään on ok, ei ole kylmät varpaat. Ei ole jalkasientä.
Mitä ihmettä teen, että halkeileva, kuiva nappanahka uusiutuisi eläväksi ihoksi? Ja miksi nahka on tämmöistä parkittua myös kantapään takaosassa, mikä ei edes osu maahan, eikä siihen kohdistu rasitusta?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Osta voide, jossa on upeaa.
Tulee halvemmaksi jos kusaisee vatiin ja liottaa jalkapohjia siellä. On luomua ja todellista kierrätystä.
Kannattaa varmaan laihduttaa ensimmäisenä.
Nahka parkkiintuu kun sen pitää kantaa jäätävä laardi määrää.
Itselläni on ollut jo lapsena halkeilevat kantapäät, vähän vanhempana leikkelin saksilla kipeimpien halkeamien reunoja ja revin kovettumia pois niin että jäi vain ohut ihokerros. Raspaammisen ja rasvojen avulla olen saanut kantapäät kuntoon. Compeedilla oli tosi hyvä rasva, ikävä kyllä sitä ei enää saa mistään. Nyt käytän Tummelin jalkavoidetta ja raspaan aina joskus. Eipä tuosta ongelmia ole tullut, nyt ikää on yli 70 ja jalat kunnossa vaikka olen raspaillut lähes 60 v. Lenkkeilen ja hiihdän paljon ja jalat kestää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan laihduttaa ensimmäisenä.
Nahka parkkiintuu kun sen pitää kantaa jäätävä laardi määrää.
Bmi 20 mies on eri mieltä. Joillain vain on kuiva, parkkiintuva ja halkeileva nahka kantapäissä ja päkiöissä. Tosin kyllä se kuivuu ja halkeilee muuallakin ropassa.
Ureavoidetta, sellaista, jossa on ihan kunnolla sitä ureaa eikä 5% tai 20%. Tosin se 20% ureavoide on tyhjää parempi.
Saatat joutua tilaamaan verkkokaupasta jostain päin Eurooppaa tai maailmaa ureavoidetta, joissa urean määrä on 40-50%.
Puuvillasukat ovat perkeleestä. Mieluusti villaa tai bambua.
Urea auttaa eli pissaa jaloille. Pyydä kumppania auttamaan, jos et itse onnistu. Voi myös tehdä purkkiin ja kaataa siitä. Muista, että tuore urea auttaa ainoastaan
Vierailija kirjoitti:
Urea auttaa eli pissaa jaloille. Pyydä kumppania auttamaan, jos et itse onnistu. Voi myös tehdä purkkiin ja kaataa siitä. Muista, että tuore urea auttaa ainoastaan
Entä jos pyytää koiraa nostamaan koipea? Ureaa sekin on? Ja ilmaista.
Minulla auttaa Titanian cracked heel balm tai Schollin voide halkeileville kantapäille. Molempia saa Prismasta.
Sukkia käytän puuvilla/ bambua/alpakka. Minulla ei sovi villa paljaalla jalalla. Se tuntuu imaisevan kaiken kosteuden ja rasvan ihosta.
Jos et saa noita rasvoja, niin kysy apteekista jotakin.
Mulla nilkassa jalkapöydän puolella joku jänne ja hermo ilmeisesti vähän vaurioitunut kun on niin monta kertaa nilkat nyrjähtäneet ja tullut murtumiakin. Juuri tuon jalan kantapää on hurjassa kunnossa koska hermosto kaput. Siihen kai perustuu diabeteksenkin mukanaan tuomat jalkavaivat, että ääreishermot ei toimi niinkuin pitäisi.
Kannattaa käydä jalkahoitajalla tai jollain naprapaatilla kyllä tsekkauttamssa. Ja joku totesi että diabetesta, niin sokerirasitustestiin vaan tarkastuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittäinen jalkakylpy, raspaus ja rasvaus auttaa.
Raspaatko kovettumat pois jaloista? Ei todellakaan kannata
21.1.2020 — Jalat tulee pestä päivittäin haalealla vedellä. Jos jalat ovat erityisen likaiset tai hikoilevat, voi käyttää lievästi hapanta, pH-arvoltaan 3,5 ...
Jalkoja ei saa raspata – Ongelma voi pahentua tai johtaa jopa amputaatioon – Totta vai tarua?
27.6.2023 — Jos taustalla on jalkojen virheasento, sitä voidaan korjata jalkajumpalla, tukipohjallisilla ja varpaiden ortoosilla. Jalkaterapeutilta saa ...
En välitä iltalehden jutuista, kun itselläni toimii tuo päivittäinen jalkakylpy ja ihan hellä raspaus ja sen jälkeen runsaasti rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Osta voide, jossa on upeaa.
?
Sulla on diabeetus. Äkkiä insulaattipiikkiä pistämään. Aloitus annos 150 lanttua
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo yöksi rasvaaminen ja pesun jälkeen rasvaaminen ei auta, on kysymys muusta kuin kuivista kantapäistä. Voisi olla sieni tai voit olla allerginen jollekin (sukkien materiaali, kenkien materiaali yms.). Itselläni kantapäät käyttäytyivät noin kun käytin villasukkia. Myöhemmin selvisi että olen allerginen lanoliinille (lampaanvillarasva). Kun jätin villasukat pois kantapäät paranivat.
Kannatan muiden vastaajien tavoin että menisit jalkahoitajalle.
Tai sitten voide ei oöe tarpeeksi tujua. Kantapäiden/jalkojen iho on paksumpaa ja monen suosittelemat cracked heel rasvat joissa on ureaa, oikeasti toimivat. Pitää vain säntillisesti levittää kahdestikin päivässä ja sitten voi vähentää yhteen.
Joku perus nivea/yms rasva ei auta siinä vaiheessa, jos halkeiluun on päästy. Itse ylläpidän jalkoja sillä, mutta silloin kun halkeili ei se auttanut.
Kannattaa kuitenkin tutkia koaka yleensä jalat voivat kesällä paremmin. Omani kuivuvat tosi vähän kesäisin vrt. Talvella.
Kokeile Hydran-perusvoidetta, jos et ole vielä testannut. Saa apteekeista. Sitä nukkumaan mennessä kantapäihin, ja sukat päälle.
Kirjoitan silläkin riskillä, että tälle nauretaan. Mutta voit itse kokeilla ja todeta toimivuuden.
SITRUUNA. Halkase sitruuna ja poista sisälmystä siten, että saat kantapään laitettua puolikkaaseen sitruunaan. Laita molemmat kantapäät, molemmat omaan sitruunan puolikkaaseen. Laita sukka päälle (joku vähän isompi ja väljempi), että sitruunat pysyy paikallaan. Mene nukkumaan. Aamulla on kun vauvanposket !
Iho tarvitsee rasvan lisäksi myös vesikosteutusta (hydration). Pese jalat joka ilta esim. Weledan suihkuvoiteella (ei kuivata ihoa) ja kuivaa jalat hyvin. Sen jälkeen välittömästi kosteuta jalat vaikka Dermosilin hydrogeelillä tai aloe vera -geelillä, ja vasta sen jälkeen rasvaa jalat jalkavoiteella. Ja tee tämä johdonmukaisesti joka ilta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan silläkin riskillä, että tälle nauretaan. Mutta voit itse kokeilla ja todeta toimivuuden.
SITRUUNA. Halkase sitruuna ja poista sisälmystä siten, että saat kantapään laitettua puolikkaaseen sitruunaan. Laita molemmat kantapäät, molemmat omaan sitruunan puolikkaaseen. Laita sukka päälle (joku vähän isompi ja väljempi), että sitruunat pysyy paikallaan. Mene nukkumaan. Aamulla on kun vauvanposket !
Kuulostaa kivuliaalta, jos on halkeilevat kantapäät.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos on iho rikki niin taatusti sitruunan happo kirvelee. Ja eikös ap sanonut, että on arat.
Kovettuma, paksuuntuma on eri asia kuin ohueksi mennyt rikkonainen iho.
Ei sitä raspailla ja kuorita. Ajatuskin kuulostaa itsekidutukselta.
On kujanjuoksusi loputon.