keskenmeno?
Täältä kyselen kun huomista odotan. huomenna soittelen neuvolaan mutta..
jos on alku raskauden (vkot 6) keskenmeno niin onko vuotoa vain muutama päivä vai ovatko niinkuin menkat? tuleeko jotain jälkihoitoja? pelkään jotain kaavintaa tai muuta. eikö ne heikennä uudelleen raskaaksi tuloa? Tai entä jos en etes ollut raskaaana kun ei juuri oireita ollu, jotain väsymystä ja heikotosta, mutta testi näytti heikkoa plussaa kuitenkin. hitsi kun ei jaksais ajatella mitään! surettaa:( Ja kun vielä mentiin jo joillekin kertomaan.. ei jaksais selittellä kellekkään..
Kommentit (4)
vaan sain pari pilleriä, joilla homma meni ihan hyvin. Tosin parina päivänä oli vatsa välillä kipeä. Henkisesti tietty rankka homma. Vuoto alkoi viikolla 9 ja aluksi ihan vähän ja sitten iltaa myöden enemmän. Yöksi oli vähentynyt, mutta taas aamulla jatkui. Sitten vaan lääkäriin ultraan ja selvisi, että tuulimunaraskaus.
Tokihan vuotoja voi tulla aluksi monestakin syystä. Ei aina tarvitse keskenmeno olla, joten pidetään peukkuja pystyssä.
Mulla oli yhdet menkat keskenmenon jälkeen ja sitten tärppäsi uudestaan. Nyt on menossa rv 17 ja kaikki hyvin toistaiseksi.
Tsemppiä!!!
nykyään vissiin nuo pillerit alkaa olla se tavallisempi vaihtoehto, odotellaan että kroppa itse hoitaa keskenmenon loppuun. tosin välillä käy sitten niin että kaavintaan joudutaan silti kun kohtu ei tyhjene kokonaan. kaavinta nimenä on nykyään vähän harhaanjohtava koska kohtua ei enää tyhjennetä kaapimalla (kuten vielä jokunen vuosi sitten tehtiin) vaan imulla. kaavinnassahan kohdun limakalvo saattoi vahingoittua niin että siitä seurasi vaikeuksia tulla uudestaan raskaaksi, mutta nykyään kun kaavinta tehdään tuon imun kanssa niin sen ei pitäisi enää asiaan vaikuttaa.
itselläni on kohtu tyhjennetty justiinkin noin imulla keskenmenon jälkeen ja heti seuraavasta kierrosta tärppäsi uusi raskaus joka sujui sitten onnellisesti loppuun saakka.
toivottavasti kyse olisi kuitenkin vain harmittomasta vuodosta bdbd
Vuoto alkuraskaudessa on kuulemma melko yleistä. Oireettomuuskaan ei välttämättä ole huono merkki. Tämänhetkisessä raskaudessani (nyt rv 27+2) oireet alkoivat vasta 10 viikon tienoilla. Elo-syyskuussa -06 minulla oli keskenmeno, joka alkoi ilmoitella pikku hiljaa lisääntyvällä kirkkaan punaisella vuodolla rv 10+6. Ultrassa 11+1 löytyi sikiö jolla ei ollut sykettä ja jonka kasvu oli lakannut 8+. Kohtu ei siis ollut lähtenyt kunnolla tyhjentymään ja sitä vauhditettiin lääkkeillä samantien ja kaikki loppu vuosikin ulos samana päivänä (sitten päälle vielä parin viikon tiputteleva jälkivuoto). Keskenmenon jälkeen ehti tulla yhdet oikeat menkat ennen kuin tulin uudelleen raskaaksi, eli ei ainakaan minulla heikentänyt raskaaksi tulon mahdollisuutta mitenkään.
Ei kannata murehtia siitä että oli ehtinyt jo jollekin kertoa jos pahin osoittautuu todeksi. Ainakin minusta oli helpotus kun sitten oli joku jolle myöskin kertoa keskenmenosta ja purkaa tunteitaan. Voimia sinulle joka tapauksessa :).
Itselläni oli keskenmeno syksyllä -03, alkoi viikolla 8 (joitain päiviä päälle) pienellä vuodolla jota säikähdin jo hirveästi... Jotenkin en edes ajatellut vuodosta muuta, kun että keskenmenohan siitä tuli. Vaikka toki on yleistä että vuotoa tulee ja raskaus etenee silti. Soitin heti terveyskeskukseen johon pääsin ultraan ja kävi ilmi, että kohdussa ei juurikaan mitään enää ollut =( Siitä seurasi monta kontrollikäyntiä keskussairaalassa, kun odottelivat että kohtu tyhjenisi itsestään.. vaan eipä tyhjentynyt ja lopulta jouduin kuitenkin kaavintaan.
Jälkikäteen ajateltuna kaavintaa olisin halunnut tehtäväksi HETI, koska tarkkailemalla tilanne vaan pitkittyi kokoajan ja rassasi mieltä. Minulle ei ainakaan kukaan sanonut, että kaavinta heikentäisi uutta mahdollisuutta raskauteen ja maaliskuussa -04 olinkin jo uudelleen raskaana. =)
Tällä hetkellä mulla myös raskausviikkoja todella vähän (5+1) ja olen varovaisen toiveikas. =) Pelottaa toki, mutta silti iloinen.
Kannattaa tosiaan käydä neuvolassa vaikka tarkastuksessa, jos heillä on ultralaite.. tai sitten sairaalassa.