Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työkyvyttömät eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?

Vierailija
06.07.2026 |

Mikä siinä on, että selvästi työkyvyttömät eivät pääse työkyvyttömyyseläkkelle?

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuki menee palkan perusteella siis tuen suuruus.

Osa ei voi olla 595 yleistuella, vaikka olisi sairas, koska rahat ei riitä laskuihin.

Vierailija
122/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka saa sairaspäivärahaa palkan mukaan voi saikuttaa. Joku voi saada kuntoutustukeakin 30000 euroa vuodessa. Systeemi on epäoikeudenmukainen ja osa joutuu menemään rahapulan takia sairaana töihin.

Joku joutuu ja joku ei pysty, koska sairaus ei mahdollista työntekoa vaikka henki sentään kulkisi.

Ja toiset tekevät sairaana töitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei kannata itkeä, jos päiväkodissa on portit auki, kun on kaiken maailman väsyneitä ja sairaita töissä.

Vierailija
124/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela saa ohjeistukset ministeriöistä ja erilaisia paimenkirjeitä. Valtiovarainministeri on Purra, sosiaali- ja terveysministeri on Rydman ja työministeri on Marttinen. Siinä nyt lähinnä ne ministerit, joiden intressi on pitää työkyvyttömät kortistossa.

Vierailija
125/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ei voi olla 595 yleistuella, vaikka olisi sairas, koska rahat ei riitä laskuihin.

Rahan riittävyys ei ole peruste saada sitä lisää.

Vierailija
126/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan riittävyys ei ole peruste saada sitä lisää.

Eli kuntoutustuki voidaan laittaa saman suuruiseksi kaikille. Ette te sitå rahaa tarvitse.

Vierailija
127/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka saa sairaspäivärahaa palkan mukaan voi saikuttaa. Joku voi saada kuntoutustukeakin 30000 euroa vuodessa. Systeemi on epäoikeudenmukainen ja osa joutuu menemään rahapulan takia sairaana töihin.

Joku joutuu ja joku ei pysty, koska sairaus ei mahdollista työntekoa vaikka henki sentään kulkisi.

Ne ketkä sairaudestaan huolimatta pystyvät töitä tekemään. Osa sairaista ei pysty. Hyvä jos pystyvät edes liikkumaan. Tee siinä töitä sitten, jos liikkumaankaan ei pysty.

Vierailija
128/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela saa ohjeistukset ministeriöistä ja erilaisia paimenkirjeitä. Valtiovarainministeri on Purra, sosiaali- ja terveysministeri on Rydman ja työministeri on Marttinen. Siinä nyt lähinnä ne ministerit, joiden intressi on pitää työkyvyttömät kortistossa.

Ja sitten on hirveä itku lehdissä ihmisten tekemistä virheistä, kun osa on sairaana ja väsyneenä töissä.

Vierailija
129/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä sairaudestaan huolimatta pystyvät töitä tekemään. Osa sairaista ei pysty. Hyvä jos pystyvät edes liikkumaan. Tee siinä töitä sitten, jos liikkumaankaan ei pysty.

Niin, osa menee töihin, vaikka ei nuku. Pakko, jos ei rahat riitä.

Vierailija
130/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut monta kertaa määräaikaisissa töissä niin, että joinakin öinä en nuku ollenkaan ja toisina 2-4 h per yö. Pakko, kun ei 595 yleistuki riittäisi laskuihin.

Vierailija
131/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut monta kertaa määräaikaisissa töissä niin, että joinakin öinä en nuku ollenkaan ja toisina 2-4 h per yö. Pakko, kun ei 595 yleistuki riittäisi laskuihin.

En ole edes ajatellut, että voisi päästä sen takia tk-eläkkeelle ettei nuku. Onko se muka totta?

Vierailija
132/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän pakko. Muuten tililtä loppuisi rahat.

Vierailija
133/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten on vaan pakko mennä tai olisi tili tyhjä.

Ja on työkykyinen, vaikka ei joinain öinä nukkuisi ollenkaan ja muina öinä pari tuntia. 

Vierailija
134/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten on vaan pakko mennä tai olisi tili tyhjä.

Ja on työkykyinen, vaikka ei joinain öinä nukkuisi ollenkaan ja muina öinä pari tuntia. 

Kela katsoo työkyvyn siitä onko töissä. Kuka muka voi olla pitkiä aikoja 595 yleistuella, jos ei saa tilille tt-tukea tai asumistukea tai sitten ole hyväpalkkaista puolisoa. Pakkohan se on töihin mennä, vaikka ei nukkuisi ollenkaan. 

Vierailija
135/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta kolaria pitää ajaa, että saa tk-eläkkeen, jos kärsii masennuksesta ja unettomuudesta?

Itsetuhoisuudesta pitää puhua lääkärille niin pääset hetkeksi lataamoon. Eläkettä ei välttämättä tipu.

Ei ole itsetuhoisuutta, jos on vain väsynyt, kun ei saa nukuttua.

Unettomuuden syy pitää selvittää. Ei se unettomuus välttämättä johdu masennuksesta, vaikka olisikin myös masennus. Voi olla masennuksen lisäksi vaikka uniapnea, kilpirauhasen vajaatoiminta tai diabetes, mikä väsyttää, ihan vain muutamana esimerkkinä. Ei se täällä palstalla valittamalla selviä. 

Vierailija
136/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asiantuntijat arvioivat. ei kaikki eläkkeelle haluavat sinne edes kuulu. 

Sama itse hain eläkkeelle koska se prosessi piti käydä läpi että sai kuntoutustukea. Älytöntä, mutta jotenkin noin se meni että ensin piti saada hylky sieltä ja kuntouduin eli olen taas työkyinen ja hyvä että en päässyt eläkkeelle ja jos olisin päässyt niin sillionkin vain väliaikaisesti. Varsinkin kun omalla kohdallani uupumuksen ja masennuksen aiheutti huono työpaikka ja oman lapsen sairaus eli oli monta tekijää. Nyt kun voimavaroja taas on niin työt maittaisi, tosin en tietenkään enää ole keski-ikäisenä yhtä hyvässä kunnossa kuin 20 vuotias, mutta ikä ja kokemus voivat olla työnantajalle kuitenkin hyvä etu. 

Vierailija
137/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläke pitäisi tietyin edellytyksin saada myös sosiaalisista syistä kuten pitkittynyt työttömyys, syrjäytyminen, kiusaaminen, heikko mahdollisuus kouluttautua, kyvyttömyys toimia itsenäisesti työyhteisössä. Lääketieteellisiin ja tarkkoihin diagnooseihin ja syihin perustuva työkyvyttömyyseläke on vanhentunut. Työkyvyttömyys ei tarkoita enää samaa kuin 20-30 vuotta sitten.

Vierailija
138/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke pitäisi tietyin edellytyksin saada myös sosiaalisista syistä kuten pitkittynyt työttömyys, syrjäytyminen, kiusaaminen, heikko mahdollisuus kouluttautua, kyvyttömyys toimia itsenäisesti työyhteisössä. Lääketieteellisiin ja tarkkoihin diagnooseihin ja syihin perustuva työkyvyttömyyseläke on vanhentunut. Työkyvyttömyys ei tarkoita enää samaa kuin 20-30 vuotta sitten.

Juurikin näin! Olette asian ytimessä!

Vierailija
139/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta kolaria pitää ajaa, että saa tk-eläkkeen, jos kärsii masennuksesta ja unettomuudesta?

Itsetuhoisuudesta pitää puhua lääkärille niin pääset hetkeksi lataamoon. Eläkettä ei välttämättä tipu.

Ei ole itsetuhoisuutta, jos on vain väsynyt, kun ei saa nukuttua.

Unettomuuden syy pitää selvittää. Ei se unettomuus välttämättä johdu masennuksesta, vaikka olisikin myös masennus. Voi olla masennuksen lisäksi vaikka uniapnea, kilpirauhasen vajaatoiminta tai diabetes, mikä väsyttää, ihan vain muutamana esimerkkinä. Ei se täällä palstalla valittamalla selviä. 

On selvitetty jo, ei ole noita. 

Vierailija
140/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asiantuntijat arvioivat. ei kaikki eläkkeelle haluavat sinne edes kuulu. 

Sama itse hain eläkkeelle koska se prosessi piti käydä läpi että sai kuntoutustukea. Älytöntä, mutta jotenkin noin se meni että ensin piti saada hylky sieltä ja kuntouduin eli olen taas työkyinen ja hyvä että en päässyt eläkkeelle ja jos olisin päässyt niin sillionkin vain väliaikaisesti. Varsinkin kun omalla kohdallani uupumuksen ja masennuksen aiheutti huono työpaikka ja oman lapsen sairaus eli oli monta tekijää. Nyt kun voimavaroja taas on niin työt maittaisi, tosin en tietenkään enää ole keski-ikäisenä yhtä hyvässä kunnossa kuin 20 vuotias, mutta ikä ja kokemus voivat olla työnantajalle kuitenkin hyvä etu. 

Mulla on muutakin kuin masennus ja uupumus.