Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työkyvyttömät eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?

Vierailija
06.07.2026 |

Mikä siinä on, että selvästi työkyvyttömät eivät pääse työkyvyttömyyseläkkelle?

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin et ole työkyvytön, jos lääkäri näin sanoo.

Häh? Työkyvyttömyyseläkettä ei voi hakea muut kuin lääkärin työkyvyttömiksi toteamat. 

Lääkärit eivät tienaa kirjoittamalla työkyvyttömyyspapeita. Kaipa se on parempi roikottaa sairasta edes takaisin niin lääkärin kalenterissa riittää vilinää.

Kyllä ne lääkärit kirjoittaa me työkyvyttömyyspaperit, ja sitten Kela hylkää ne. 

Niinpä. Diilejä on kaikenlaisia.

Vierailija
62/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeellä tulee kalliimmaksi kuin työtön. 

Kumpihan nykyään mahtaa olla enemmän, työkyvyttömyyseläke vai ansiosidonnainen? Miten vaikuttavat lopulliseen eläkkeeseen? Minulla todennäköisesti työkyvyttömyyskriteeritkin täyttyisi, mutta roikun ansiosidonnaisilla ja olen sen ikäinen että saan 500 päivän täyttymisen jälkeen varmaan vielä ne lisäpäivätkin, jota ehtii tulla par kk ennen eläkeikää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee halvemmaksi roikottaa työttömyystuella.

Vierailija
64/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Työkyvyttömyyseläkettä ei voi hakea muut kuin lääkärin työkyvyttömiksi toteamat. 

Lääkärit eivät tienaa kirjoittamalla työkyvyttömyyspapeita. Kaipa se on parempi roikottaa sairasta edes takaisin niin lääkärin kalenterissa riittää vilinää.

Kyllä ne lääkärit kirjoittaa me työkyvyttömyyspaperit, ja sitten Kela hylkää ne. 

Niinpä. Diilejä on kaikenlaisia.

Tavis lääkäri voi olla vain hyväksikäytön väline tietämättään. Mitä isommat saappaat niin sitä helpompaa on kupata.

Vierailija
65/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista leikattiin

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
66/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi roikottaa työttömyystuella.

Kaikki ei pysty sillä olemaan ja siksi on työntekijöitä, jotka ei nuku.

Vierailija
67/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä töissä sellainen olo, että meinaatte nukahtaa väkisin?

Vierailija
68/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lääkäri sanoo, että on työkyvytön, mutta Kelan/vakuutusyhtiön mielestä ei ole? Kuka silloin on väärässä?

Lääkäri se on siellä Kelassakin. Kriteerit on vain erilaiset. Oma lääkäri arvioi työkykyä suhteessa nykyiseen työhön ja Kelan lääkäri arvioi työkykyä suhteessa mihin tahansa mahdolliseen työhön. 

Mulla ei ole omaa työtä, kun en ikinä ole ollut työkykyinen. Kyllä mun lääkäri arvioi työkykyä suhteessa mihin tahansa työhön. 

Ei se aivan noin mene. Vaikka sulla ei ole omaa työtä, niin sun lääkäri ei voi arvoida työkykyä suhteessa muuhun kuin siihen, mihin sulla olisi koulutus ja mahdollisuus tällä hetkellä. Mutta Kelan lääkäriä ei rajoita sellaiset pikkuseikat kuin vaikka koulutus, koska sitä voi aina hankkia. 

Vierailija
69/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Kelan lääkäreiltä.

Vierailija
70/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeellä tulee kalliimmaksi kuin työtön. 

Kumpihan nykyään mahtaa olla enemmän, työkyvyttömyyseläke vai ansiosidonnainen? Miten vaikuttavat lopulliseen eläkkeeseen? Minulla todennäköisesti työkyvyttömyyskriteeritkin täyttyisi, mutta roikun ansiosidonnaisilla ja olen sen ikäinen että saan 500 päivän täyttymisen jälkeen varmaan vielä ne lisäpäivätkin, jota ehtii tulla par kk ennen eläkeikää. 

Mikäs ollessa työttömänäkin kun ei niitä työpaikkoja kuitenkaan ole. 

Vierailija
71/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on sitten normaalia kaikilla.

Vierailija
72/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin työkyvytön.Silti roikutetaan kortistossa .Kylläm pitäs päästää eläkkeelle..Kuka meidät palkkaa?ikää on ja työkyky nolla.

Vierailija
73/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nukahtaa auton rattiin niin ei sille mitään voi. Pakko hakea töihin ja mennä jos saa, koska tk-eläkettä ei  saa.

Vierailija
74/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lääkäri sanoo, että on työkyvytön, mutta Kelan/vakuutusyhtiön mielestä ei ole? Kuka silloin on väärässä?

Lääkäri se on siellä Kelassakin. Kriteerit on vain erilaiset. Oma lääkäri arvioi työkykyä suhteessa nykyiseen työhön ja Kelan lääkäri arvioi työkykyä suhteessa mihin tahansa mahdolliseen työhön. 

Mulla ei ole omaa työtä, kun en ikinä ole ollut työkykyinen. Kyllä mun lääkäri arvioi työkykyä suhteessa mihin tahansa työhön. 

Ei se aivan noin mene. Vaikka sulla ei ole omaa työtä, niin sun lääkäri ei voi arvoida työkykyä suhteessa muuhun kuin siihen, mihin sulla olisi koulutus ja mahdollisuus tällä hetkellä. Mutta Kelan lääkäriä ei rajoita sellaiset pikkuseikat kuin vaikka koulutus, koska sitä voi aina hankkia. 

Vaan kun mulla ei ole koulutusta mihinkään, eikä mahdollisuutta mihinkään työhön. 

Kyllä mun lääkärinlausunnoissa on aina lukenut "arvioin työkyvyttömäksi kaikkeen työhön". 

Vierailija
75/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petsku ja Riikkuli luulevat että kaikki ovat työkykyisiä

Vierailija
76/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nukahtaa auton rattiin niin ei sille mitään voi. Pakko hakea töihin ja mennä jos saa, koska tk-eläkettä ei  saa.

Kela hylkää myös sairaspäiväraha hakemuksia, vaikka on lääkärin lausunto eli autolla saa ajaa.

Vierailija
77/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukahtaa autolla ajaessa voi sanoa, että on pyytänyt tk-eläkettä.

Vierailija
78/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pysty jäämään 595 yleistuelle niin lääkäri katsoo, että työkykyinen, vaikka ei saisi nukuttua.

Vierailija
79/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et pysty jäämään 595 yleistuelle niin lääkäri katsoo, että työkykyinen, vaikka ei saisi nukuttua.

Vain ne voivat jäädä 595 yleistuelle, jotka saavat asumistukea ja toimeentulotukea. Muut hakevat ja menevät töihin, vaikka eivät nukkuisi ollenkaan.

Vierailija
80/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nukahtaa autolla ajaessa voi sanoa, että on pyytänyt tk-eläkettä.

Heti vaan uudelleen autoa ajamaan niin ei tule kammoa. Minkäs teet, jos ei saa nukuttua. Ei sillä 595 yleistuella saa laskuja maksettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi