Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työkyvyttömät eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?

Vierailija
06.07.2026 |

Mikä siinä on, että selvästi työkyvyttömät eivät pääse työkyvyttömyyseläkkelle?

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse työhaluttomuuden takia. Näitähän niistä suurin osa on.

Mistä tietää että on työhaluton?

Vierailija
42/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkkavaivaisella paljon muuta mielessä ole kuin arjesta selviytyminen. Siinä paljon mitään työasioita tule mietittyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pääsin kyllä tk-eläkkeelle, kun asiallsesti kerroin, että avaruusörkit yrittävät varastaa ajatukseni, ja kun pelkäsin, että avaruusörkit kidnappaavat minut ja vievät minut vieraalle planeetalle. Lääkäri iski diagnoosiksi paranoidisen skitsofrenian ja sanoi, että olen työkyvytön.

Tartteekin kokeilla tätä seuraavaksi. Mies on omaishoitaja koska en pärjää edes perusjutuissa itse. Silti en kelvannut kuntoututtavalle. Taas vuosi ilman rahaa ja sairaspäivärahaa 300 päivää. Ihme systeemi. 

Vierailija
44/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin masennuksella työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
45/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihdeongelmaiset pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, oikeasti työkyvyttömät ei pääse.

Ihan niin kuin ne päihdeongelmaiset ei olis oikeasti työkyvyttömiä. 

Vierailija
46/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin et ole työkyvytön, jos lääkäri näin sanoo.

Häh? Työkyvyttömyyseläkettä ei voi hakea muut kuin lääkärin työkyvyttömiksi toteamat. 

Vierailija
47/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei päästä eläkkeelle nykyään, vaikka et nukkuisi ollenkaan. 595 yleistuelle ei voi jäädä. Eli määräaikaisiin töihin vaan, vaikka on unettomuuden takia sekava.

Vierailija
48/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin masennuksella työkyvyttömyyseläkkeelle.

Niin, joskus yli 20 vuotta sitten vielä pääsi.

Vierailija
49/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse työhaluttomuuden takia. Näitähän niistä suurin osa on.

Lääkäri ei kuule totea ketään työkyvyttömäksi työhaluttomuuden perusteella. 

Vierailija
50/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee halvemmaksi pitää työkyvyttömiä ihmisiä työttömyystuella, siitähän se vain johtuu. 

Vierailija
51/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Työkyvyttömyyseläkettä ei voi hakea muut kuin lääkärin työkyvyttömiksi toteamat. 

Lääkärit eivät tienaa kirjoittamalla työkyvyttömyyspapeita. Kaipa se on parempi roikottaa sairasta edes takaisin niin lääkärin kalenterissa riittää vilinää.

Vierailija
52/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lääkäri sanoo, että on työkyvytön, mutta Kelan/vakuutusyhtiön mielestä ei ole? Kuka silloin on väärässä?

Lääkäri se on siellä Kelassakin. Kriteerit on vain erilaiset. Oma lääkäri arvioi työkykyä suhteessa nykyiseen työhön ja Kelan lääkäri arvioi työkykyä suhteessa mihin tahansa mahdolliseen työhön. 

Vierailija
53/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalla saa paremmin kupattua yhteiskunnalta rahaa, kun pidetään työkykyisenä vaikka oikeasti olisikin työkyvytön.

Vierailija
54/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeestä päättävä tulkitsee lakia. Ei voi mennä mutu-tuntumalla. Kuitenkin moni on käytännössä työkyvytön, koska hänellä on monta vaivaa mutta niistä yksikään ei ole niin paha että niillä yksinään pääsisi työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Se on jännä laki joka takertuu lähinnä sanamuotoihin, ei niinkään terveydentilaan tai työkykyyn.

Vierailija
55/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pääsin kyllä tk-eläkkeelle, kun asiallsesti kerroin, että avaruusörkit yrittävät varastaa ajatukseni, ja kun pelkäsin, että avaruusörkit kidnappaavat minut ja vievät minut vieraalle planeetalle. Lääkäri iski diagnoosiksi paranoidisen skitsofrenian ja sanoi, että olen työkyvytön.

Tartteekin kokeilla tätä seuraavaksi. Mies on omaishoitaja koska en pärjää edes perusjutuissa itse. Silti en kelvannut kuntoututtavalle. Taas vuosi ilman rahaa ja sairaspäivärahaa 300 päivää. Ihme systeemi. 

Kun on riittävän hullu, niin ei sitä työelämään enää ihmistä päästetä.

Vierailija
56/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: vakuutuslääketieteen mukaan sinulla on työkykyä jäljellä. Voit siis olla vaikkapa sänkyjen koemakaaja, jos olet neliraajahalvaantunut, tai vaikka autojen törmäysnukke, jos olet kuollut. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä aidot lääkärit sanovat, ne ovat vain mielipiteitä.

Vierailija
57/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi pitää työkyvyttömiä ihmisiä työttömyystuella, siitähän se vain johtuu. 

Kaikki ei pysty olemaan 595 yleistuella, se ei riitä laskuihin. Eli linja-autoa ajamaan vaan, vaikka et olisi nukkunut kahteen viikkoon.

Vierailija
58/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät tienaa kirjoittamalla työkyvyttömyyspapeita. Kaipa se on parempi roikottaa sairasta edes takaisin niin lääkärin kalenterissa riittää vilinää.

Kyllä ne lääkärit kirjoittaa me työkyvyttömyyspaperit, ja sitten Kela hylkää ne. 

Vierailija
59/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lääkäri sanoo, että on työkyvytön, mutta Kelan/vakuutusyhtiön mielestä ei ole? Kuka silloin on väärässä?

Lääkäri se on siellä Kelassakin. Kriteerit on vain erilaiset. Oma lääkäri arvioi työkykyä suhteessa nykyiseen työhön ja Kelan lääkäri arvioi työkykyä suhteessa mihin tahansa mahdolliseen työhön. 

Mulla ei ole omaa työtä, kun en ikinä ole ollut työkykyinen. Kyllä mun lääkäri arvioi työkykyä suhteessa mihin tahansa työhön. 

Vierailija
60/142 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus: vakuutuslääketieteen mukaan sinulla on työkykyä jäljellä. Voit siis olla vaikkapa sänkyjen koemakaaja, jos olet neliraajahalvaantunut, tai vaikka autojen törmäysnukke, jos olet kuollut. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä aidot lääkärit sanovat, ne ovat vain mielipiteitä.

Siksi työntekijät tekevät kaikenlaisia virheitä, kun ei ole oikeasti työkykyisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi