Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksijat/hölkkääjät. Onko muilla sellaista että ekat 2-3km on hankalaa, sitten alkaa yhtäkkiä sujumaan? Pääseekö tuosta jotenkin pois?

Vierailija
06.07.2026 |

Aloittelija olen. Tekniikassa tms varmaan joku vika mutta missä, ja miten tuosta pääsee eroon. Ekat kilsat on tervanjuontia sitten alkaakin sujumaan ja tuntuu että jaksaa ihan hyvin. 5-6km lenkkejä olen tehnyt 2-4 x viikossa. 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu: lämmitty. 

Eihän mitään urheilua lähdetä repimään heti kovaa. Itsellä taustaa koko elämän taustaa kamppailu-urheilusta ja crossfitistä + satunnaiset pallopelikaudet. 90 minuutin treenistä 20-30 minuuttia on lämpöjä, 30-40 minuuttia itse päivän treeni ja loput sitten sparria, tai  metabolista ("kovaa") vetoa.  N. yleistäen, vaihtelee tietysti jaksoittain. 

Mutta se 20-30 minuutin alkulämppä on sellainen, että availlaan sekä liikkuvuuksia ja kierrätetään sykkeitä nousujohteisesti aina sinne maksimeihin asti. 

Ei tulisi mitään treenistä, jos noin ei tekisi. 

Just näin. Itse käyn myös lenkeillä  ja en ymmärrä ajatusta, että lenkki kuntoilusuoritteena kestäisi "30 minuuttia". Ei ole mahdollista, ainakaan järkevästi. Käytännössä minkä tahansa urheilulajin (ohjattu) lajitreeni kestää tuon 90 - 120 minuuttia juuri siitä syystä, että siinä on nuo perusvaiheet sisällä. 

En muista harrastaneeni mitään, missä ei olisi kestänyt. Uinnissa aikanaan oli varmasti raskaimmat treenit, kun kestot saattoivat olla luokkaa 4h, parikin kertaa viikossa. Tällöin tosin treenattiin volyymia, mikä oli ihan spesifiä hommaa. Mutta se fiilis...kun tuntuu, että meinaat laatata altaaseen koko ajan, ja tajuat, että olet vasta ehkä puolessa välissä harjoitusta :D ...No, vähän eri juttu kuin alkuperäinen aihe. 

Mutta kyllä: treeniin on hyvä varata aikaa, jos sen haluaa tehdä kunnolla. Eli haluaa hyötyäkin siitä. 

Tämä riippuu harjoituksen rasitustasosta. Tuskin kukaan väittää, että jos lähtee puolen tunnin kävelylenkille, pitää ensin lämmitellä 15-20 minuuttia ennen kuin voi lähteä kunnolla kävelemään. 

Ihan vastaavasti voi tehdä puolen tunnin hölkkälenkin matalilla sykkeillä ilman, että pitää erikseen lämmitellä sitä ennen. Lenkki itsessään toimii lämmittelynä. Tosin aloittelijalla voi olla se ongelma, että hänen kuntonsa ei riitä siihen, että hän pystyisi hölkkäämään tarpeeksi matalalla syketasolla. Silloin voi aloittaa lenkin kävelemällä ensin reippaasti 10-15 minuuttia.

Kovavauhtisissa juoksuharjoituksissa alkulämmittely on sen sijaan tarpeen. 

Vierailija
42/55 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on joskus. Varsinkin kun aloittelin, ja sykkeet oli korkeammat, niin alkulenkistä oli vaikeaa. Mutta siitä se sitten alkaa sujumaan loppulenkistä. Älä välitä siitä. Tai ehkä voisit kokeilla juosta jonkun lenkin hitaammin ja katsoa, vaikuttaako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, tosin itsellä tuo "alkushokki" kestää ehkä ennemminkin muutaman minuutin kuin kilometrin. Ainoat keinot, joilla tuota olen pystynyt lievittämään on alkulämmittely ja riittävän rauhallinen aloitus.

Jos sykeharjoittelu ei nappaa, voi toki mennä fiiliksen mukaan ja sen suotavan fiiliksen on syytä olla se PPPP eli pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Aloittelijan kannattaa keskittyä ensin peruskunnon rakentamiseen ja vasta sitten aloittaa vauhdin kasvattamiseen tähtäävät harjoitukset.

Vierailija
44/55 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuo vähän kaikessa liikunnassa. Alkuun tuntuu, ettei kone käynnisty eikä happi riitä. Mun syke on alhainen, levossa alle 40. Huomaan kellosta, että kun saan sykkeen nousuun, niin henki kulkee. 

Vierailija
45/55 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu: lämmitty. 

Eihän mitään urheilua lähdetä repimään heti kovaa. Itsellä taustaa koko elämän taustaa kamppailu-urheilusta ja crossfitistä + satunnaiset pallopelikaudet. 90 minuutin treenistä 20-30 minuuttia on lämpöjä, 30-40 minuuttia itse päivän treeni ja loput sitten sparria, tai  metabolista ("kovaa") vetoa.  N. yleistäen, vaihtelee tietysti jaksoittain. 

Mutta se 20-30 minuutin alkulämppä on sellainen, että availlaan sekä liikkuvuuksia ja kierrätetään sykkeitä nousujohteisesti aina sinne maksimeihin asti. 

Ei tulisi mitään treenistä, jos noin ei tekisi. 

Just näin. Itse käyn myös lenkeillä  ja en ymmärrä ajatusta, että lenkki kuntoilusuoritteena kestäisi "30 minuuttia". Ei ole mahdollista, ainakaan järkevästi. Käytännössä minkä tahansa urheilulajin (ohjattu) lajitreeni kestää tuon 90 - 120 minuuttia juuri siitä syystä, että siinä on nuo perusvaiheet sisällä. 

En muista harrastaneeni mitään, missä ei olisi kestänyt. Uinnissa aikanaan oli varmasti raskaimmat treenit, kun kestot saattoivat olla luokkaa 4h, parikin kertaa viikossa. Tällöin tosin treenattiin volyymia, mikä oli ihan spesifiä hommaa. Mutta se fiilis...kun tuntuu, että meinaat laatata altaaseen koko ajan, ja tajuat, että olet vasta ehkä puolessa välissä harjoitusta :D ...No, vähän eri juttu kuin alkuperäinen aihe. 

Mutta kyllä: treeniin on hyvä varata aikaa, jos sen haluaa tehdä kunnolla. Eli haluaa hyötyäkin siitä. 

Tuo kuulostaa jo sen tason treenaamiselta että en siihen pysty, enkä edes halua... liian rankkaa. Haluan pitää noi mun metsälenkit mukavana ajanvietteenä eikä tuo nyt mä oksennan-fiilis kuulosta sellaiselta! 

Vierailija
46/55 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On samaa. Lenkillä käyty jo 30 vuotta, ehkä nuorempana sitä ei niin huomannut. Sanoisin, että kannattaa vaan sitten mennä vähän rauhallisemmin ne ekat kilometrit, vähän kuin verryttelynä. Jos huolettaa, että lenkin kokonaisaika on tuon takia pidempi, niin ei ehkä kannata huolestua. Jos taas on vaikka joku kisa, missä haluat pitää vähän kovempaa vauhtia jo alusta lähtien, voi ehkä auttaa jos hölkkäilet jo verryttelynä pari km juuri ennen lähtöä. Jossain kympillä tai pidemmällä matkalla tuota ei ehkä niin tarvita, ainakaan paria kilometriä. Joku voi olla eri mieltä.

Vierailija
47/55 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä olisi voinut olla kysymys liian lujasta alkuvauhdista tai liian täydestä vatsasta. Tykkäsin juosta hyvin tyhjällä mahalla, liki nälkäisenä. Sillon kulki parhaiten Lämmitellyt en koskaan kuin hiukan venytellen ja lenkit olivat 10-25 km. Mukavia lenkkejä!

Olen kokeillut mennä tyhjällä vatsalla sekä pienellä aamupalalla mutta en huomaa niissä juuri eroa. 

En koskaan tykännyt juosta aamuisin, se oli silloin aina herkästi kauheaa tervanjuontia. Vähän tuota, mitä kuvasit. Juoksin aina vasta töiden jälkeen, jolloin se ei tuntunut missään. 

Itsellä on käytännössä aina juoksu tervanjuontia, jos hiilihydraatit matalalla. Sykkeet eivät meinaa nousta millään. Juoksuindeksi on usein epärealistisen korkea, mutta pohkeet maitohapoilla.

Mulle on aika vieraita noi sykkeet yms ja miten niitä pitäisi seurata ja mitä se kertoo. Onko niihin antaa jotain vinkkiä? Mulla on aktiivisuusranneke joka kyllä ilmoittaa noi sykkeet. 

Katso että sykkeet pysyy aerobisella tasolla jos kyseessä on ihan vaan kevyt lenkki peruskunnon kohottamiseksi. Mittarista sykealueet 2 tai 3 ovat oikeat.

Ok, pitää kokeilla tätä. Ehkä mun vauhti sitten on liian kova kun ne sykkeet on valtaosin anaerobisella tasolla tuon mun rannekkeen mukaan?🤔 

Todennäköisesti onkin. Jos lähdet ihan nollatasolta liikkeelle kuntoilun suhteen niin jo reipas kävely voi viedä sykkeet anaerobiselle tasolle. Se startti pitää oikeasti olla todella rauhallinen ja ennemmin tosiaan ihan kävelylenkkejä alkuun että peruskunto nousee.

Suht nollasta joo. Olen kyllä käynyt kuntoportaissa ja pyöräilemässä kevään mittaan ennen tätä juoksua jonka aloitin joskus touko-kesäkuussa. Onko tuo sykkeiden seuraaminen kovinkin olennaista, vai voiko mennä ihan fiiliksen mukaan? 

Näin aluksi on tärkeintä, että saat lenkkeilyn säännölliseksi. Joskus parin kuukauden päästä voit ruveta kiinnittämän huomiota siihen, että et tee kaikkia lenkkejä aina samoilla sykkeillä, vaan osan rauhallisemmin ja osan nopeammin. Jos teet aina saman lenkin samoilla sykkeillä, harjoitutat vain osaa kunnon osa-alueista. Muut osat jäävät kehittymättä. Sykkeiden sijaan voit seurata sitä, että nopeus lenkeillä vaihtelee. Viikon hitaimman ja nopeimman lenkin kilometrivauhdissa pitäisi olla yli minuutin ero.

Toki vaihtelua saa myös liikuntalajeja vaihtelemalla. Jos teet juoksulenkkien lisäksi säännöllisesti esim. kävelylenkkejä tai pyöräilet rauhallisesti muutaman kilometrin työmatkan, tulee vaihtelua jo tästä eikä juoksulenkkien monipuolisuus ole niin tärkeää.

Vierailija
48/55 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kokeilen mennä VIELÄKIN hitaammin tuon alun, katsotaan miten käy. Kohta tästä lähden kunhan saan kahvin juotua. Kiitos kaikille vinkeistä! Ap

Vierailija
49/55 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen ja juoksen. Semmosta reipasta kävelyä kotoa pari kilsaa pururadalle ja siellä sitten ekan kilsan jälkeen alkaa homma pelittää. Alkulämppä. Askel kepeenä pistän pari kilsaa juosten, kunnes taas tulee suvantovaihe. Kävelen kilsan pari ja taas alkaa juoksuvaihe kaksi kilsaa ja loppuvaiheen taas kävelen radalta himaan. Siellä sitten venyttelyt.

Mä olen ajatellut, että tuo on mun luontaista rytmiä. Omaksi iloksi kun lenkkeilen, joka toinen päivä, niin en ole ns apuja hakenut. Lenkkarit ja vaatteet ovat mukavat, riittää.

En halua tappaa iloa, että hampaat irvessä väkisin juoksisin.

Näin olen mennyt lähes parikytä vuotta.

Vierailija
50/55 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuolla moneen kertaan mainittu, peruskestävyyslenkille ei tarvita lihasten lämmittelyä. Venyttely sensijaan kannattaa tehdä. Seinää vasten nojaten pohkeet, pitkä loikka eteen toisella jalalla, toinen jää taakse ja nyt lantio niin alas kuin mahdollista. Nämä kaksi liikettä avaavat juoksussa tarvittavat liikeradat. Juoksun ensimmäiset neljä minuuttia mennään jarrutellen. Tämä aika tarvitaan tyhjentämään ylimääräiset pikavarastot elimistöstä. Sen jälkeen hengitys os asettunut juoksuvauhdin mukaiseksi. Näin aloittaen pitäisi tuntua ensimmäinen varttikin aika hyvältä. Mutta puolen tunnin jälkeen se hyvä olo vasta tulee. Ja ne tätä harrastusta jatkavat joilla lenkin jälkeen tuntuu todella hyvältä.

Vierailija
51/55 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, et kyse on ns. steady state -jutusta.

Yläkoulussa piti juosta "tonni" eli 1km, ihan urheilukentällä. Liikanmaikka sanoi tuon: verrytelkää. Jotkut sen osasivat/viitsivät, itse en (mulla oli kyllä reilusti ylipainoa silloin). Sittenpä juostiin. Tuli juuri tuo, mitä ap kuvaili eli ei jaksanut, hengityspistoksia ..... Se tonni tuli täyteen, pois ja kotiin. Juostiin siinä: kaveri sanoi sen ääneen: Kyllä sitä NYT jaksaa vaan eipä äsken! 

....

Itse tsekkasin rannehärpäkkeestä leposykkeen. Huomasin, et mulla on jo niin hyvä kunto, että latupohjaa kävellessä syke ei enää juurikaan nouse (rasitussykkeen puolelle). Tein sitten niin, että juoksin aina ylämäet; alamäet ja tasaisen kävelin reippaasti. Sillä sain sen sykkeen nousemaan, sit se laski taas lähes leposykkeen tasolle. (HIITiä?). 

Vierailija
52/55 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän se näköjään oli mahdollista "juosta" vieläkin hitaammin, kai sitä mun tyyliä tuolla aamulenkillä pystyy just ja just juoksuksi sanomaan. Useampaan kertaan myös kävelin. Kuuden kilsan lenkki oli nyt kymmenen minuuttia hitaampi kuin tuossa muutama päivä sitten. 
Mutta joo, ei tuntunut alkumatka ollenkaan raskaalta. Mutta nyt ei myöskään tullut ihan samalla lailla sitä loppumatkan täähän on ihan helppoa-fiilistä. Toisaalta olen jo ehkä lepopäivän tarpeessa, tää oli jo viides päivä kun on tullut itseä vähän rivakammin liikutettua. 
Pitää ehkä päästä eroon siitä ajatuksesta että liikunnan täytyy tuntua vähän rankalta, ja että sen jälkeen pitää olla väsynyt että se mitään mihinkään vaikuttaa. Ap

Vierailija
53/55 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se näköjään oli mahdollista "juosta" vieläkin hitaammin, kai sitä mun tyyliä tuolla aamulenkillä pystyy just ja just juoksuksi sanomaan. Useampaan kertaan myös kävelin. Kuuden kilsan lenkki oli nyt kymmenen minuuttia hitaampi kuin tuossa muutama päivä sitten. 
Mutta joo, ei tuntunut alkumatka ollenkaan raskaalta. Mutta nyt ei myöskään tullut ihan samalla lailla sitä loppumatkan täähän on ihan helppoa-fiilistä. Toisaalta olen jo ehkä lepopäivän tarpeessa, tää oli jo viides päivä kun on tullut itseä vähän rivakammin liikutettua. 
Pitää ehkä päästä eroon siitä ajatuksesta että liikunnan täytyy tuntua vähän rankalta, ja että sen jälkeen pitää olla väsynyt että se mitään mihinkään vaikuttaa. Ap

Joo, tuosta ajatuksesta kannattaa päästä eroon. Huippukestävyysjuoksijatkin tekevät suuren osan harjoittelusta sellaisella vauhdilla, että juoksu tuntuu tosi helpolta. Esim. Lasse Virenillä 80 % harjoittelusta oli tällaista (hänelle) hidasvauhtista juoksua.

Ja muista pitää myös lepopäiviä. Kunto kasvaa nimenomaan levon aikana, mutta harjoittelua tarvitaan siihen, että elimistö tekisi levon aikana niitä muutoksia, jotka kasvattavat kuntoa. Jos lepoa ei ole tarpeeksi, elimistö ei pääse tekemään näitä muutoksia.

Vierailija
54/55 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuosta ajatuksesta kannattaa päästä eroon. Huippukestävyysjuoksijatkin tekevät suuren osan harjoittelusta sellaisella vauhdilla, että juoksu tuntuu tosi helpolta. Esim. Lasse Virenillä 80 % harjoittelusta oli tällaista (hänelle) hidasvauhtista juoksua.

Ja muista pitää myös lepopäiviä. Kunto kasvaa nimenomaan levon aikana, mutta harjoittelua tarvitaan siihen, että elimistö tekisi levon aikana niitä muutoksia, jotka kasvattavat kuntoa. Jos lepoa ei ole tarpeeksi, elimistö ei pääse tekemään näitä muutoksia.

Joo, pitää malttaa pitää lepopäiviä, tänään on sellainen. Ehkä jos pienelle pyörälenkille menisi niin vähän tuulettuu, ei juoksua tänään :)

Vierailija
55/55 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut aerobisissa treeneissä ”seinä” edessä, kun aloitan treenit. Sama juttu niin spinningissä kuin juoksussa, ekat 10-15 minsaa,vaikeaa ja sitten lähtee sujumaan, kun menen seinän läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi