Muistatteko kun kaupasta sai vielä naudanlihaa?
Kommentit (34)
Siis täh? Lähikaupassani (Lidlissä) on naudanjauhelihaa vaikka kuinka paljon. Paljonko rouvalle/herralle laitetaan?
Joo, just ostin sisäfilettä ja jauhelihaa.
Kyllä täällä Kokkolassa on koko ajan ollut kaikissa kaupoissa naudanlihaa, hinta vaan on noussut. Välillä oli kaikista jauhelihoista pulaa, kerran jouduin ostamaan kananjauhelihaa. Jauhelihasta on nimenomaan ollut pula, ei muista naudanlihatuotteista. Ja nyt on jo pitkän aikaa ollut ihan normaalit valikoimat, hinnat vaan on sellaisia, että jauhelihaa ei voi enää mieltää halvaksi ruuaksi, kun kokonaisena palana tai pihvinä lihaa saa jo samalla kilohinnalla.
En ole koskaan saanut lihaa kaupasta, aina olen joutunut ostamaan sen.
En kyllä muista aikaa että kaupasta olisi vain saanut lihaa. Ehkä se oli silloin sota-aikaan kun kortilla sai annoksen.
Joo, itsepoimintana parkkipaikalta. Siinä niitä mulkoiili peltilehmien seassa. Ei muuta kuin tarvikehäkistä vehkeet mukaan ja kaupan logolla varustettu kumiessu ylle. Sitten kirmasin vaimon kannustaessa lähinmän naudan ääreen ja naulapisoolin liipasin napsahti, naula tunkeutui kovasta kallosta läpi. Hiltin ruudisda oli tappavaa tehoa. Sahaa, kirvestä ja veistä käytellen parit kottikärrylliset saatiin lihaa äärilleen. Lapset kinastelivat kuka tänään saa työntää kärryjä kassalla maksua maksamaan. Ne oli kivoja aikoja. Liha tuoretta ja tervettä. Koko perheen posket punersi kuin sonjaruusut.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut lihaa kaupasta, aina olen joutunut ostamaan sen.
Sama mulla. Pitääkö olla kauppias tai muu myymälävaras, jotta saa kaupasta jotain maksamatta?
Ruoka-aineiden alasajo.
Luuletteko saavanne kohta jalostettuja maitotaloustuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Miksette jauha itse lihaa?!?
Kallista lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Lähikaupassani (Lidlissä) on naudanjauhelihaa vaikka kuinka paljon. Paljonko rouvalle/herralle laitetaan?
En mene leikkimään Lidl appien kanssa
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen
Muistatteko, kun jauhenliha piti vielä fairylla?
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko, kun jauhenliha piti vielä fairylla?
pestä
Saahan sitä vieläkin. Juuri ostin K-kaupasta naudan sisäfilettä.
Hyvin muistan, mutta sen jälkeen on tehty paljon työtä laadun parantamiseksi, eikä ainoa vaihtoehto ole enää ylämäkeen lopetettu Mansikki, jolta maito loppui. Oikeasti, sekä tarjonta että laatu on näinä rotukarja-aikoina oleellisesti parempi kuin nauta-aikaan.
Ennen tuli tehtyä naudanjauhelihasta usein ruokaa. Nykyään ei raaski kuin muutaman kerran kuussa. Rupesivat rahastamaan naudasta niin saa jäädä kauppaan. Lihatalot rahastaa ja tuottajilta ostaa halvalla ja kaupat vielä lisää. Se on kuluttaja ja tuottajat aika kusetettu nykyään.
Kyllä, nykyään aika surkea tarjonta