Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet erittäin korkean rakennuksen vieressä tai suurella aukiolla niin koetko olosi vähemmän yksinäiseksi?

Vierailija
03.07.2026 |

Suomalaisen hiljattain toteutetun Loneliness and the Built Environment -tutkimushankkeen, joka voitti vuoden 2026 International Innovative Design for Health Award -palkinnon, mukaan hyvin suunnitellut tilat - kuten esteettömät julkiset tilat, jaetut tilat ja harkitusti suunniteltu asuminen - voivat edistää arkipäivän kohtaamisia ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Uutismedian ja tiedotusvälineiden esittää- tai ainakin tulkitsee - tämä kaltaisiksi tiloiksi suurina avoimina aukioina, joihin mahtuu kokoontumaan paljon ihmisiä, ja erittäin korkeina tornitaloina, joihin mahtuu paljon asukkaita. Valitettavasti en pysty lukemaan tutkimusta suoraan, joten en voi sanoa, vastaako median antama kuva tutkimusartikkelin todellisia tuloksia, jos vastaavat. Itse olen kuitenkin aikaisemmin ajatellut, että korkeilla rakennuksilla ja suurilla aukioilla olisi päinvastainen vaikutus ja ne saisivat ihmiset tuntemaan olonsa yksinäisemmiksi, pienemmiksi, ja stressaantuneemmiksi tai ahdistuneemmiksi.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä olenko siellä yksin vai onko siellä muita. Jos olen yksin, niin aika apaattiselta tuntuisi.

Vierailija
2/5 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin aamulla samaa. Minkähän intressiryhmän agendaa nämä tutkimukset tukee?

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/9585991

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen joskus päinvastoin. Eli pitää "paeta" jos iso epämääräinen rakennus, voi ahdistua kovasti kun luonnollisuus luonto katoaa ja aukio keskuksessa kertoo että siellä oleskelee levottomia ihmisjoukkoja välillä. Jopa humalassa huumeessa ne voi olla. Aukio jossa luontoakin reunalla eri juttu. Outoja nuo tutkimukset.

Vierailija
4/5 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytti muuten aika ahtaalta suunnittelulta. Osa kaipaa muilta rauhaa.

Vierailija
5/5 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin kyllä ja siks tykkään asua kerrostalossa lähellä palveluja (ja ihmisiä). En tiiä miks mutta ahdistais olla esim jossain maalla kilsan päässä kenestäkään yksin. Tietty välillä ärsyttää käytävässä kovaäänisesti ramppaavat naapurit tai mopojen pärinä (ratikka ei häiritse jurikaan) mut tulee turvallinen olo kun tietää ettei oo yksin vaikka on yksin. On se myös välillä kiva kurkkia taalasmaana kun ikkunoiden vastapäätä sattuu oleen baari niin kuinka ihmiset nauttiii kesäsät :) itellä ei varaa juurikaan eikä kyllä kavereitakaan joten juon sitten tässä kotonanai ja kuuntelen muiden keskustelua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän