Olen yksityinen perhepäivähoitaja. Haluatko sanoa/kysyä jotain?
Kommentit (16)
Se puisto jossa me käymme on valitettavan usein täysin tyhjä, eli ei kotiäiteijä joilla hoidattaa.
Ikävää, jos olet törmännyt tällaisiin hoitajiin, heillä on varmasti eri lähtökohdat ammatilleen.
ap
omat lapseni ovat vasta aloittaneet perhepäivähoidossa eikä kaikki ole oikein sujunut mallikkaasti. haluaisin tietää minkälaiset käytännöt on normaaleja koskien ihan arkea pph:n luona.
esim. voiko pph kestitä omia vieraita silloin kun lapsia on hoidossa?
olen miettiny erilaisia hoitomuoto vaihtoehtoja, mutta kun en yhtään tiedä paljonko kalliimmaksi yksityinen tulee
Minkä mukaan saat esim. äitiyspäivärahan? Valitsetko lapset tarkkaan?
Palkkaukseni on aika henkilökohtainen, mutta anna nyt suunnilleen-summat.
Kolme lasta tällä hetkellä, kaksi yksivuotiasta joista saan molemmista noin 600¿, ja yksi kolmevuotias josta saan noin 500¿.
Näistä summista tietty pois kulut (ruoka, askartelutarvikkeet tms), verot ja vakuutukset.
ap
Vierailija:
omat lapseni ovat vasta aloittaneet perhepäivähoidossa eikä kaikki ole oikein sujunut mallikkaasti. haluaisin tietää minkälaiset käytännöt on normaaleja koskien ihan arkea pph:n luona.esim. voiko pph kestitä omia vieraita silloin kun lapsia on hoidossa?
Luonani saattaa käydä muita hoitajia lapsineen, mutta en kyllä kestitse muita vieraita työpäivän aikana ota vastaan jo käytännön syistä (haluan olla lasten käytettävissä, ja kaksi yksivuotiasta pitää kyllä kiireisenä).
Muiden hoitajien kanssa pyrimme pääasiassa tapaamaan puistossa tai omalla pihalla ulkoilun yhteydessä, ja lähinnä siksi että lapset tapaavat toisiaan.
ap
Ja sitä paitsi kaikki ketkä sut tuntee voi kattoo tulos Veropörssistä, joten siinä sun henkilökohtainen salaisuus.
Vierailija:
olen miettiny erilaisia hoitomuoto vaihtoehtoja, mutta kun en yhtään tiedä paljonko kalliimmaksi yksityinen tulee
Yksityinen harvoin tulee kalliimmaksi kuin kunnallinen, minulle vanhemmat maksaa saman kuin kunnalle.
Kysele paikallisilta hoitajilta hintoja.
ap
Peritkö vanhemmilta maksun vaikka lapset on lomalla? Vai otatko jonkin paikanpitomaksun vai miten?
Vierailija:
Minkä mukaan saat esim. äitiyspäivärahan? Valitsetko lapset tarkkaan?
Omat lapset jo koulussa, olen saanut heistä äp-rahan muiden töiden mukaan.
Yrittäjän äp-raha lasketaan yrityseläkemaksujen mukaan.
Koulutukseltani olen kampaaja (se vaan ei ollut se oma ala).
Yksityiseksi voi teoriassa ryhtyä kuka tahansa, mutta kyllä meitä valvotaan kunnan toimesta.
Yksityisenhoidon valvoja kävi tarkastamassa kotin, ja juttelemassa kanssani ennenkuin sain luvat.
Koulutusta ei tarvitse, mutta se voi olla eduksi hoitolasten vanhempien silmissä. Minulle tarjottiin juuri mahdollisuutta koulutukseen, ja tässä pähkäilen saisinko jostain raavittua opiskeluun tarvittavan ajan.
ap
Vierailija:
Peritkö vanhemmilta maksun vaikka lapset on lomalla? Vai otatko jonkin paikanpitomaksun vai miten?
Vanhemmat maksavat sen muun vuoden aikana 11:sta erässä. Tosin en ole vielä yhtään täysimittaista kesälomaa pitänyt, olen aina ollut " hoitovalmiudessa" lähes koko heinäkuun, ja pitänyt lapsia vanhempien tarpeen mukaan päivän silloin, toisen tällöin.
Kiinnyn lapsiin, ja kuukause erossa on rankkaa myös lapselle (sitä rankempaa, mitä pienempi).
ap
sovin jokaisen perheen kanssa sen erikseen, miten kullekin parhaiten sopii.
ap
Hoitaja ottaa kesän ajalta maksun vaan niistä päivistä kun lapset on hoidossa.
Monta lasta sulla hoidossa?