Kaipaatteko lahjoja esim. kylävierailta tai ystäviltä?
Sen ymmärrän, jos ottaa mielellään vastaan jonkun muistamisen esim. omalta mieheltä synttärinä, mutta itse en suorastaan halua kavereilta tai vierailta lahjoja.
Mitä mietteitä?
Kommentit (43)
Miehenkin kanssa olemme sopineet ettei lahjoja, yms osteta vaan nekin rahat käytetään yhteiseen tekemiseen. Enkä myöskään halua, että kotiini tuodaan jotain pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kohteliasta tuoda vaikka kukkakimppu ja/ tai viinipullo illalliselle, mökille vähintään viinipullo, mansikoita ja jotain muuta riippuen vierailun pituudesta. Minusta kyläilijöiden ei tarvitse tuoda omia ruokia. Eikös nämä ole aika perustasoisia käytöstapoja, että tuodaan jotain tuliaisia. Ei tarvi mitään lahjoja tuoda, paitsi jos on syntymäpäivä, niin kukkakimppu on sopiva.
Mietin aina, että miksi pitää tuoda se viinipullo. Olen jo oppinut laittamaan sen avaamattomana !!! pöydälle ja sanomaan vieraille, että ole hyvä, voit avata, jos haluat juoda, minulle riittää tämä kahvi. Tietty vieressä on viinilasi ja korkinavaaja, joten siitä vaan, minä en jaksa ryhtyä selvittämään, onko tuotu pullollinen parasta minkälaisen ruuan kanssa nautittuna.
Kuuluu käytöstapoihin tuoda jotain, mutta kyllä ne kukat riittävät, ruuan tuominen osoittaa, että ei usko kyläpaikassa olevan tarjolla mitään, joten otti omat eväät.
Oletus tuliaisten, yms ostamisesta kumpuaa syvälle juurtuneista sosiaalisista perinteistä, joilla on alun perin ollut käytännöllinen tarkoitus. Kyseessä on siis sosiaalinen normi, ja paineen tähän luovat meidän kulttuurillinen historiamme(rutiköyhyys). Kun tätä alkuperäistä käytöllistä tarkoitusta ei enää ole tämän tavan jo soisi painuvan unholaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kohteliasta tuoda vaikka kukkakimppu ja/ tai viinipullo illalliselle, mökille vähintään viinipullo, mansikoita ja jotain muuta riippuen vierailun pituudesta. Minusta kyläilijöiden ei tarvitse tuoda omia ruokia. Eikös nämä ole aika perustasoisia käytöstapoja, että tuodaan jotain tuliaisia. Ei tarvi mitään lahjoja tuoda, paitsi jos on syntymäpäivä, niin kukkakimppu on sopiva.
Mietin aina, että miksi pitää tuoda se viinipullo. Olen jo oppinut laittamaan sen avaamattomana !!! pöydälle ja sanomaan vieraille, että ole hyvä, voit avata, jos haluat juoda, minulle riittää tämä kahvi. Tietty vieressä on viinilasi ja korkinavaaja, joten siitä vaan, minä en jaksa ryhtyä selvittämään, onko tuotu pullollinen parasta minkälaisen ruuan kanssa nautittuna.
Kuuluu käytöstapoihin tuoda jotain, mutta kyllä ne kukat riittävät, ruuan tuominen osoittaa, että ei usko kyläpaikassa olevan tarjolla mitään, joten otti omat eväät.
Oletus tuliaisten, yms ostamisesta kumpuaa syvälle juurtuneista sosiaalisista perinteistä, joilla on alun perin ollut käytännöllinen tarkoitus. Kyseessä on siis sosiaalinen normi, ja paineen tähän luovat meidän kulttuurillinen historiamme(rutiköyhyys). Kun tätä alkuperäistä käytöllistä tarkoitusta ei enää ole tämän tavan jo soisi painuvan unholaan.
Aikalaiset muistaa...Tuliaisten määrä vastasi sitä määrää mitä arveltiin vierailulla itse syövänsä tarjottavia. Pölyttynyt ja menneeseen jämähtänyt tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikalaiset muistaa...Tuliaisten määrä vastasi sitä määrää mitä arveltiin vierailulla itse syövänsä tarjottavia. Pölyttynyt ja menneeseen jämähtänyt tapa.
Onko teillä ystäväpiirissänne ihmisiä jotka valittavat roinan tai ruuan puutetta?
En kaipa mutta meillä se on aina kuulunut asiaan jos mennään esim päivälliselle tai mökillä käymään.
Vähintään pullo viiniä tai kevätkesällä joku kesäkukka terassille. Itse pidän eniten kaikista ruokatarpeista ja esim käsipyyhkeet on mieluinen lahja. Niitä kuluu! Viimeksi kun ystäväni tuli etelänkotiimme vierailulle hän toi mm glukoosisiirappia mitä en ole täällä kaupoista löytänyt.
Siis et kaipaa mutta kuuluu asiaan tuoda vähintään jotain?
Pliis, älä ainakaan sitten kursaile ettei tarvitse tuoda mitään jos olet sitten naama väärinpäin ellei tuliaisia ole. Itse nimittäin vien kyllä tuliaisia esim. mökkivierailulle ja aina lahjan juhliin, mutta ensimmäisiin jotain kuluvaa tavaraa ja jälkimmäisiin lahjakortin, mutta olen todistanut vierestä tilanteita kun nämä "ei tarvitse tuoda mitään, en kaipaa lahjoja"- tyypit ovat sitten kiukkuisia kun joku keh-taa olla niin törppö että tulee tyhjin käsin kun nimenomaan niin on kehotettu tekemään.
Ymmärsit väärin. Minulle/meille ei tarvitse tuoda mutta itse aina viedään.
Ja JOS joku haluaa tuoda meille niin otan ilolla vastaan mutten pahastu vaikka tulisivat ilman. Ystävät ovat ystäviä ilman lahjojakin:)
En kaipaa. On tullut jo kaikenlaista kippoa ja kuppia. Pahinta on joulunaika kun naapurit tuovat krääsää, mille minulla ei ole mitään käyttöä. Joku ruokalahja vielä menettelee kun sen voi syödä pois, mutta noista muista ei pääse eroon kun heittämällä roskiin ja se ei ole ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä ystäväpiirissänne ihmisiä jotka valittavat roinan tai ruuan puutetta?
Mulla on vaatehuoneessa laatikko johon laitan tuliaiset ja laitan ne kiertoon kun itse menen jonnekin käymään. Ja laitan niihin aina lapun keneltä saatu. :D
Mietin aina, että miksi pitää tuoda se viinipullo. Olen jo oppinut laittamaan sen avaamattomana !!! pöydälle ja sanomaan vieraille, että ole hyvä, voit avata, jos haluat juoda, minulle riittää tämä kahvi. Tietty vieressä on viinilasi ja korkinavaaja, joten siitä vaan, minä en jaksa ryhtyä selvittämään, onko tuotu pullollinen parasta minkälaisen ruuan kanssa nautittuna
Meillä kaikki pitävät hyvistä viineistä joten se on luonteva lahja ja tulee varmasti käytettyä. Yleensä tuliaisviiniä ei avata vaan sen isäntäväki nauttii toiste koska ruualle on jo mietitty juomat.
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa. On tullut jo kaikenlaista kippoa ja kuppia. Pahinta on joulunaika kun naapurit tuovat krääsää, mille minulla ei ole mitään käyttöä. Joku ruokalahja vielä menettelee kun sen voi syödä pois, mutta noista muista ei pääse eroon kun heittämällä roskiin ja se ei ole ekologista.
Lahjoita eteen päin. Ruokalahjat vien anopille palvelutaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikymmeniä sitten oli tapana, että kun mentiin kylään, vietiin tuliaisiksi kahvipaketti (Presidentti-kahvia) ja lapsille Pihlaja-karkkipussi, jota sanotaan kettu-karkiksi.
Jep, ohan se aivan törkee lampsia toise kotiin ilman tuliasia! Mun ex ja sen vanhemmat tuli aina tyhjiä käsiä heiltellen. Ei tietty mitään krääsää kannata tuoda mutta syömista, juomista tai kukkia.
Kukat, kahvipaketti tai viinipullo on kiva tuominen (ei joka kerta, vaan jos vaikka ekaa kertaa käy), mutta mitään tavaraa en kyllä toivoisi.
Vierailija kirjoitti:
Mietin aina, että miksi pitää tuoda se viinipullo. Olen jo oppinut laittamaan sen avaamattomana !!! pöydälle ja sanomaan vieraille, että ole hyvä, voit avata, jos haluat juoda, minulle riittää tämä kahvi. Tietty vieressä on viinilasi ja korkinavaaja, joten siitä vaan, minä en jaksa ryhtyä selvittämään, onko tuotu pullollinen parasta minkälaisen ruuan kanssa nautittuna
Meillä kaikki pitävät hyvistä viineistä joten se on luonteva lahja ja tulee varmasti käytettyä. Yleensä tuliaisviiniä ei avata vaan sen isäntäväki nauttii toiste koska ruualle on jo mietitty juomat.
Pääsin kerran palstalle, kun laiton tuliaiskeksit kaappiin enkä laittanut niitä tarjolle. :D
Olen huono ottamaan vastaan muita kuin rahalahjoja. Yleensä en ole tykännyt muiden antamista tavaralahjoista, minkä takia en sellaisia kaipaa.
syötävää ja juotavaa jos mökille menette vieraaksi eikä mitään rojua
En kaipaa. Miehen täti käy vuosittain kesällä ja tuo aina 5 kg:n mansikkalaatikon. Se on mieluinen kyllä ja tehdään yhdessä mansikkakakku ja perataan loput pakkaseen.
En todellakaan kaipaa. En varsinkaan mitään tavaraa.
Hulluin tuliainen vegaanituttavalta oli yrttitee. Yrttiteetä maalaiselle, joka tekee itse teensä, viljelee itse kaiken, tekee itse maustesekoituksensa (kasvattaa, kuivattaa jne). Kaiken lisäksi nämä kaksi ystävääni tiesivät, että teen teetä (kuvasarjat oikein fb:ssä, mitä kaikkea kultapiiskuista lähtien sotkin maukkaampiin lehtiin) ja ainut tuliainen oli joku himmetin yrttiteepaketti kalliista vegaanikaupasta. Ja palanen vegaanisuklaata.
Saa tuoda mielummin vaikka 2 kg vehnäjauhoa, 1 kg sokeria, kestomaitoja ja murukahvia tuonne etteisen kuivaruokakaappiin. Vaikka kympillä, jos syö kahdella.
Lahjat ja tuliaiset ovat tyystin eri asioita. Lahja juhliin tai tupaantuliaisiin jne.
Mutta on asianmukaista tuoda tuliaisia , mansikkakakku, kahvia, kukkia, viini, . Etenkin jos kutsuttuna mökki- silloin jos jo yövyt- se suolainenkin ruokapuoli ja omat vuodevaatteet. Ja tuliaiseksi käy pyyheliinatkin ok.
Mutta jos lähikaveri siinä arjesa, piipahtelette toisillanne. Ei mitään - vuorotellenhan mahdollisesti kahvittelette tai jopa syötte toisen tekemään ruokaa joskus. Mutta hänellekin voisi joskus vaikka nimppari-synttäri -kukat esim. Tai leipomon kautta tuoreet pullat tms tms. Vaikka näkee toisen suosikkihammastahnan tarjouksessa-" Hei mä toin sulle tämän kun se oli....."
lahjoissa varovainen- tunnustellen mistä pitää- ehkä porukan kimppalahja jne-
Just kaveri meni tupaantuliaisiin- niin keräsivät lahjakortin puutarhamyymälään- aika ok.
Jos mene kylään kutsuttuna esim. syömään tai vaikka mökille käymään, vien aina tuliaisia. Mutta en todellakaan mitään matkalla ABC:ltä ostettua krääsää. Kahvpaketti, viinipullo, tai vaikka näin kesällä purkki itsetehtyä grillikastiketta.