Koivun siitepölyallergia ja ristiinreagointi
Miehelläni on melko paha koivun siitepöly allergia. Tällä alueella runsain kukinta alkaa olla ohi, mutta yhtäkkiä miehelle tuli tavanomaista pahemmat oireet.
Luin allergiasivuilta, että raaka paprika voi aiheuttaa ristiinreagointia ja mieheni onkin syönyt sitä nyt leivän päällä (ei ole pitkään aikaan syönyt raakaa paprikaa). Omenoita ei ole syönyt eli oireet ei voi johtua niistä.
Onko paprikan ristireagointi kovinkin yleistä?
Kommentit (4)
Siitepölyaikana oireet pahenevat. Joskus tulee oireita jopa kurkusta, varsinkin sen kuorista. Yleensä syön tosi paljon kurkkua.
peruna, porkkana, punajuuri, lanttu, tomatti, paprika, ananas, aprikoos, avokaado, banaani, kiivi, kirsikka, luumu, mango, meloni, nektari, omena,
passionhedelmä, persikka, päärynä, rusina, pähkinät, mantelit, pippurit, kaneli, curry, inkivääri, kumina, kurkuma, sinappi, hunaja, selleri, palsternakka.
Keittäminen, pakastaminen, soseuttaminen, ym. ruoka-aineen
käsittely hajoittaa valkuaisaineita ja allergisuus vähenee.
paitsi mausteiden, mantelin pähkinöiden ja sellerin kohdalla.
itse juuri viikkositten sain pahan hengenahdistuksen allergialääkkeistä ja astmapiipusta huolimatta. tuloksena tk:ssa adrenaliinia käsivarteen...
oireet on ihmisestä riippuvaisia. tosilla lieviä toisilla pahoja jopa erittäin pahoja.
mä saan nimenomaan koivunkukinnan aikaan pahoja hengenahdistuksia. Ja joudun käyttämään aastmalääkeitä jotta röörit pysyy auki. Koivu, kun lopettaa kukinann niin mullakin astmapiiput jää pois. Oon ollu kerran jopa sairaalassa sisällä 2 viikkoa johtuen pahasta hengenahdistuksesta koivun aikaan. tosin sillon hoidettiin mun lisäksi masuvauvaa :)