Matala verenpaine ja liikunta
Olen koko ikäni "karsinyt" matalahkosta verenpaineesta, lukema esim eilen illalla oli 89/57, ikää yli 40v.
Huimausta on ollut aina ihan arkisissa asioissa, myös väsymystä. Herkkä palelemaan myös.
Liikunta ei ole koskaan tuntunut oikein hyvältä, etenkin kuntosalilla helposti pyörryttää ja tuntuu että happi loppuu.
Lenkillä jalat jaksaisi juosta mutta happi ei tunnu riittävän. Kävely on mukavaa .
Haluaisin kuitenkin parempaan kuntoon.
Mitään astmaa, sydänsairautta tms ei ole todettu.
Onko muilla tämmöistä?
Miten matala verenpaine vaikuttaa elämäänne?
Kommentit (4)
Kuntosalilla vedän hiljalleen pienillä painoilla enemmän toistoja.
Mulla myös liikunnan lopetus on pahin. Kerran onnistuin käymään ihan hyvin lenkillä, mutta sen jälkeen kotona parin seinän kautta lattialle.
On tuollaista, olen jo 60+ ja verenpaine 90/60. Minulla ei tuosta ole ollut muuta haittaa kuin aamulla pyörryttäminen. Jos yläpaine laskee alle 80 otan lakritsi- ja suolakuurin, kunnes nousee tuohon minulle normaaliin 90. Harrastan liikuntaa ihan normaalisti, toisin jos joskus tulee mentyä viikko yli 50 km päivässä niin on seuraavana päivänä vähän heikko olo. Silloin kun oli vielä kuukautiset oli tuota palelua mitä sinullakin, jonka epäilin johtuvan matalista rauta-arvoista, asia korjautui menopaussissa.
Mä oon 50-vuotias ja verenpaineeni on matalahko (n. 105/65) ja mua helposti pyörryttää seisomaan noustessa. Urheilen kuitenkin paljon ja olen esim. juossut maratoneja. Verenpaine ilmoittelee itsestään urheiluun liittyen vain heti liikunnan lopetettuani, jolloin pitää ottaa hetki varovaisemmin vähän vastaavasti kuin aamulla ylös noustessa